×
×
جدیدترین‌‌ها

افسر اسرائیلی:
محمد ضیف بر پروژه “متروی حماس” نظارت دارد

  • کد نوشته: 20956
  • مهر 10, 1400
  • یک فرمانده سازمان اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی در منطقه جنوب تاکید کرد که شبکه تونل‌های حماس که طی سال‌های گذشته حفر شده است، بی‌دلیل "متروی حماس" نامگذاری نشده است.
    محمد ضیف بر پروژه “متروی حماس” نظارت دارد

    به گزارش نخست نیوز ، به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، این فرمانده اسرائیلی ـ که به حرف “ک” از او نام برده شده ـ در گفتگو با شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی عنوان کرد که پروژه “متروی حماس” را می‌توان به یک متروی حقیقی که زیر زمین کشیده شده و تمامی مناطق و محلات نوار غزه را به هم مرتبط می‌سازد، تشبیه کرد.

    وی تصریح کرد که محمد ضیف، فرمانده کل گردان‌های قسام بر ساخت این شبکه نظارت دارد و ده‌ها میلیون دلار برای توسعه آن اختصاص داده شده و هزینه ساخت هر کیلومتر از آن حدود ۵۰۰ هزار دلار برآورد شده است.

    این افسر اسرائیلی عنوان کرد که حماس از این تونل‌ها برای عملیات‌های ضد اسرائیلی و شلیک راکت و خمپاره به سمت اراضی اشغالی استفاده می‌کند.

    تونل‌های زیرزمینی حماس که اسرائیل آن ها را “مترو” می‌خواند، نقشی راهبردی در پیشبرد دستورکارهای جنبش مقاومت اسلامی فلسطین دارند و در نقطه مقابل، از ظرفیت‌های فراوانی جهت ضربه به اهداف و منافع رژیم صهیونیستی برخوردار هستند.

    تونل‌های زیرزمینی حماس برای نخستین بار در واکنش به محاصره نوار غزه از سوی اسرائیل و قدرت‌گیری جنبش مقاومت اسلامی در نوار غزه ظاهر شدند. این تونل ها در ابتدا عمدتا جهت تهیه کالاها و خدمات مردمِ تحت محاصره نوار غزه مورد استفاده قرار می گرفتند.

    با این حال، این تونل‌ها خیلی زود جهت تامین دیگر نیازهای مردم فلسطین نیز مورد استفاده قرار گرفتند. سال ۲۰۰۶، حماس از این تونل‌ها جهت واکنش نشان دادن در برابر رویه‌های نظامی اسرائیل(علیه مردم غزه) استفاده کرد و یک سرباز اسرائیلی به نام “گلعاد شلیط” را با استفاده از این تونل‌ها، به اسارت درآورد. شلیط تا سال ۲۰۱۱ که در قالب یک توافق تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل آزاد شد، همچنان اسیرِ مقاومت فلسطین بود.

    در جریان جنگ غزه در سال ۲۰۱۴ میلادی نیز ارتش اسرائیل بارها و بارها گزارش هایی را ارائه کرد که حاکی از استفاده حماس از تونل‌های زیرزمینی جهت مقابل با اسرائیلی‌ها بود. اسرائیلی‌ها به طور خاص نگران بودند که مبادا حماس با استفاده از این تونل‌ها، به شهرها و شهرک‌های صهیونیست‌نشین نیز نفوذ کرده باشد و ضربات سنگینی را به آن‌ها وارد کند. سال ۲۰۱۴، مقام‌های اسرائیلی تاکید داشتند که حماس بیش از ۱۳۰۰ تونل زیرزمینی را احداث کرده که هزینه این پروژه سنگین، چیزی قریب به ۱.۲۵ میلیارد دلار است.

    بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باورند که تونل های زیرزمینی حماس، وحشت و اضطراب قابل توجهی را در میان شهروندان صهیونیست ایجاد کرده و عملا بار روانی و فشار علیه سیاستمداران اسرائیلی در جریان حملاتشان به نوار غزه را به نحو قابل توجهی افزایش داده است.

    برچسب ها فلسطين

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *