×
×
جدیدترین‌‌ها

جزییات فرمان‌های «آقای وزیر» در مسیر حمل‌ونقل

  • کد نوشته: 18709
  • شهریور 13, 1400
  • رستم قاسمی از زمانی که به عنوان وزیر راه و شهرسازی انتخاب شده است، برنامه‌هایی از پهن کردن فرش قرمز برای ایرانیان مقیم کشورهای خارجی، دعوت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بخش خصوصی و روش‌های تامین منابعی مانند تهاتر با نفت را برای اجرای مگاپروژه‌های حمل و نقل اعلام و حالا ۱۰ فرمان را به عنوان اقدامات راهبردی وزارت راه و شهرسازی صادر کرده که تعدادی از آن‌ها به حوزه حمل و نقل بر می‌گردد.
    جزییات فرمان‌های «آقای وزیر» در مسیر حمل‌ونقل

    به گزارش نخست نیوز ، رستم قاسمی در طول ۱۰ روز گذشته به عنوان وزیر راه و شهرسازی، حرف‌ها و برنامه‌هایی را برای توسعه و رشد در حوزه کاری‌اش اعلام کرد که در صورت تحقق وعده‌هایش گام بزرگی در راستای اجرای اهداف و برنامه‌های دولت سیزدهم برداشته است.

    پس از این مصاحبه‌ها و اظهارنظرها از سوی رستم قاسمی، ۱۰ فرمان از سوی او به عنوان برنامه‌ها و اقدامات راهبردی وزارت راه و شهرسازی منتشر شده که از راه‌اندازی بانک زمین و نهضت ملی مسکن آغاز و به ارتقاء بهره‌وری و مدیریت منابع ختم می‌شود.

    از این تعداد تقریبا سه فرمان به حوزه راه و حمل ونقل اختصاص دارد که به نظر می‌رسد در صورت اجرا و تحقق این برنامه‌ها، بخش بزرگی از دغدغه‌های فعالان این حوزه برطرف خواهد شد.

    نهضت جامع حمل و نقل

    اقدام چهارم در این ۱۰ فرمان وزیر، درباره نهضت جامع حمل و نقل است که می‌گوید: در این بخش متولی معاونت حمل و نقل است که باید در همکاری باسازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اقدام را اجرایی و عملیاتی کند. اقدامات موردانتظار این بخش نیز شامل تکمیل طرح جامع حمل و نقل و نقشه راه عملیاتی سازی آن مبتنی بر زمان بندی مشخص، تدوین نقشه راه بهبود کیفیت ناوگان حمل و نقل در چهار بخش، تدوین نقشه اقدام کریدورهای بین‌المللی و هاب‌های لجستیکی، تدوین برنامه عملیاتی برای کاهش تلفات با افزایش ایمنی راه‌های کشور، و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام راه روستایی است.

    اقدام پنجم اما مشترکا به حوزه مسکن و حمل و نقل اختصاص دارد که در آن با عنوان اقتصاد مسکن و حمل‌ونقل و فراگیری اطلاعاتی آمده است که در این بخش متولیان اصلی معاونت حمل و نقل و معاونت مسکن و ساختمان هستند که باید در همکاری با معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع کار را به انجام برسانند. اقدامات مورد انتظار این بخش نیز شامل تکمیل و به روز رسانی «سامانه ملی املاک و اسکان» جهت اجرای ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم به عنوان مهم‌ترین ابزار سیاست‌گذاری و مدیریت حوزه مسکن، شناسایی و معرفی خانه‌های خالی و گران‌قیمت با اولویت کلانشهرها به وزارت اقتصاد و دارایی جهت اخذ مالیات با اجرای ماده ۵۴ مکرر و ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم و تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰، و تدوین طرح‌های هدایت اعتباری و مالیاتی در حوزه مسکن و حمل و نقل و باززنده سازی سامانه‌های جامعآماری در حوزه مسکن و حمل و نقل است.

    تدوین راهکارهای جذب سرمایه‌گذار مردمی در طرح‌های حمل و نقلی و مسکن، معرفی طرح‌های آزادراه‌هاو طرح‌های ریلی و دعوت از سرمایه‌گذاران برای مشارکت، استفاده از منابع مالی و اموال دستگاه‌های تابعه برای تامین مالی طرح‌های اولویت‌دار حمل و نقل از طریق صندوق توسعه حمل و نقل، و تدوین برنامه عملیاتی شناسایی مسائل حقوقی و مالکیتی جذب سرمایه مردمی در حوزه ساخت و ساز و معاملات مسکن بخش دیگری از اقدامات مورد انتظار در این موضوع است.

    البته آقای وزیر پیش از این نیز در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفته بود که توسعه حمل‌ونقل و اجرای مگا پروژه‌های آن مانند ساخت راه‌آهن تهران-مشهد، راه‌آهن تهران-قم-اصفهان، ساخت آزادراه‌ها و … را از طریق جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و با روش‌هایی مانند تهاتر با نفت، BOT و… در دستور کار خود قرار داده و برای سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور فرش قرمز پهن می‌کند.

    وزیر راه و شهرسازی در اقدام ششم نیز با عنوان «تعیین تکلیف پروژه‌های پیشران حمل ونقل» تاکید کرده که؛ متولی این بخش معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع است. اقدامات مورد انتظار این بخش نیز شامل احصاء و تدوین برنامه زمانبندی کلیه پروژه‌های پیشران در حوزه حمل ونقل با تاکید بر پروژه‌های ناتمام دارای اولویت و امکان خاتمه‌یابی سریع است.

    حالا باید دید چند مورد از ۱۰ فرمان «رستم قاسمی» برای پیشبرد اقدامات و برنامه‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی محقق خواهد شد و در پایان چهارمین سال از دولت سیزدهم، آقای وزیر عملیاتی شدن چند فرمانش را اعلام خواهد کرد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *