×
×
جدیدترین‌‌ها

همکاری کشورهای منطقه می‌تواند نیروهای فرامرزی را کاهش دهد

  • کد نوشته: 18332
  • شهریور 9, 1400
  • یک کارشناس مسائل منطقه با بیان این که نزدیکی و تعامل کشورهای منطقه می تواند آنها را برای رسیدن به یک فرمول امنیتی کمک کند، گفت: حضور ایران در اجلاس بغداد به عنوان یک کشور مقتدر و با توانمندی‌های مختلف بسیار مهم و اساسی بود .
    همکاری کشورهای منطقه می‌تواند نیروهای فرامرزی را کاهش دهد

    به گزارش نخست نیوز ، سید رضا صدرالحسینی ، در ار زیابی خود از برگزاری نشست منطقه ای حمایت از عراق گفت: ماهیت برگزاری اجلاس در بغداد بسیار مهم و اساسی بود و جمهوری اسلامی ایران هم علاقه‌مند بود که بغداد بتواند هر چه سریعتر جایگاه ویژه خود را در بین کشورهای عربی و منطقه پیدا کند.

    وی تصریح کرد: برگزاری اجلاس یک روزه با داشتن دستور کار متعدد نمی تواند همه جوانب را به اتمام برساند اما به نظر شروع خوبی بود که کشورهای منطقه با یکدیگر تفاهم داشته و بتوانند مساله امنیت در منطقه و دخالت نیروهای فرا منطقه ای را بررسی و تعیین کنند.

    این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به حضور همه کشورهای موثر در این اجلاس گفت: به نظر می رسد ایران از مدتی قبل علاقه‌مند بود که عراق بتواند جایگاه خود را در مسائل منطقه ای بازیابی کند ، کشورهای منطقه نیز سران و مقامات عالی آنها حضور داشتند و فرانسه هم به عنوان نماینده شورای امنیت سازمان ملل برای تضمین توافقات امنیتی در این اجلاس حضور دارند.

    صدرالحسینی خاطر نشان کرد: همه کشورهای منطقه از موضوع فرانسه راضی نبودند ، فرانسه نگاه غیر متوازنی به منطقه خلیج فارس و غرب آسیا دارد و حضورش در این اجلاس نمادین بود و همه کارشناسان اذعان دارند که حضور یا عدم حضور فرانسه در بین سخنرانان نمی تواند تاثیری بیش از حضور داشته باشد.

    وی همچنین با اشاره به اولین سفر وزیر خارجه دولت سیزدهم به این اجلاس گفت: این سفر نشان دهنده اهمیتی بود که دولت در بحث سیاست های جدید در زمینه سیاست خارجی و دیپلماسی دارند و قطعا حضور ایران به عنوان کشور مقتدر آن هم با توجه به توانمندی هایی که در حوزه های دفاعی ، صنعتی و هسته ای دارند بیسار مهم و اساسی قلمداد شد به ویژه این که وزیر خارجه کشورمان سخنرانی خودشان را با زبان عربی انجام داد که تا به امروز هم در رسانه های عراقی در حال پخش است.

    وی در پایان اظهار کرد: به نظر می رسد نزدیکی و تعاون و عمق بخشی کشورهای منطقه می تواند منجر به کاهش حضور نیروهای فرامرزی در منطقه شود و برای رسیدن به یک فرمول امنیتی کمک کند. ضمن این که در ارتباط با توصیه اقتصادی و افزایش تجارت در منطقه بسیار موثر خواهد بود.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *