×
×
جدیدترین‌‌ها

بهره‌برداری غیر اصولی از دلایل وضعیت نابسامان محیط زیست است

  • کد نوشته: 1682
  • مهر 24, 1397
  • معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور گفت: نبود نگاه بلندمدت به برنامه‌ها و برخوردهای سلیقه‌ای با موضوعات مختلف در چند دهه اخیر، مهم‌ترین عامل مشکلات امروز در حوزه محیط زیست کشور است. به گزارش گشت و گذار، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور در چهارمین گردهمایی باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی با تاکید بر […]

    بهره‌برداری غیر اصولی از دلایل وضعیت نابسامان محیط زیست است


    معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور گفت: نبود نگاه بلندمدت به برنامه‌ها و برخوردهای سلیقه‌ای با موضوعات مختلف در چند دهه اخیر، مهم‌ترین عامل مشکلات امروز در حوزه محیط زیست کشور است.

    به گزارش گشت و گذار، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور در چهارمین گردهمایی باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی با تاکید بر اینکه شاید یکی از دلایل مهم وضعیت نابسامان محیط زیستی کشور، مواجهه و بهره‌برداری غیر اصولی و عدم توجه به ریشه‌های اصلی این بحران است، گفت:‌ نبود نگاه بلندمدت به برنامه‌ها و برخوردهای سلیقه‌ای با موضوعات مختلف در چند دهه اخیر، مهم‌ترین عامل مشکلات امروز در حوزه محیط زیست کشور است. این در حالی است که مساله محیط زیست در دوران ما دیگر یک موضوع محلی داخلی به حساب نمی‌آید بلکه مساله‌ای فراملی و جهانی است. بنابراین هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند خود را تافته جدابافته بداند و مسئولیت خود را به گردن دیگران افکند زیرا انسان‌ها در سرنوشت محیط زیست با یکدیگر مشترک هست.

    عیسی علیزاده گفت: مواهب طبیعی همچون آب، خاک، هوا، گیاهان و حیوانات از جمله نعمت‌هایی است که به صورت رایگان به بشر ارزانی شده است تا در تمامی ادوار تاریخ به عنوان یکی از مصادیق مهم حقوق بشر از آن استفاده کنند.

    وی با اشاره به اینکه شاید اگر قرار بود انسان‌ها برای بهره‌مندی از مواهب طبیعی هزینه بپردازند؛ امروز محیط زیست این گونه نابسامان نبود، اظهار کرد: از جمله اصول پایه‌ای آن است که محیط زیست را به عنوان امانتی الهی در ردیف میراث‌های مشترک بشری بدانیم. در نتیجه چنین رویکردی انسان‌ها باید تمام تلاش خود را برای حفظ و بهبود محیط زیست به کار گیرند و آن را به نسل‌های آینده تحویل دهند.

    وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر دانشجویان نقش خوبی در حوزه فرهنگ‌سازی محیط زیست ایفا کرده‌اند، گفت: مساله محیط زیست یک موضوع محلی داخلی نیست بلکه مساله‌ای فراملی و جهانی است و همه انسان‌ها در سرنوشت محیط زیست با هم مشترک هستند.

    معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه در تعالیم دینی فرازهای متعددی در اهمیت خاک، آب، نباتات و حیوانات وجود دارد، تاکید کرد: متاسفانه ایران در چند دهه اخیر با مشکلات فراوانی در حوزه محیط زیست دست و پنجه نرم می‌کند، به گونه‌ای که به باور بسیاری از صاحب‌نظران، حیات این سرزمین به مخاطره افتاده است.

    علیزاده همچنین اظهار کرد: دانشگاهیان و دانشجویان در عرصه پاسداشت و حفظ محیط زیست نقش انکارناپذیری دارند چون همین گروه باید بار فرهنگ‌سازی و ترویج فرهنگ آشتی و دوستی با محیط زیست و منابع طبیعی را به دوش بکشند.

    وی ادامه داد: در سال‌های اخیر گروه‌های دانشجویی با توجه به دغدغه‌ها و دل‌مشغولی‌هایی که در حوزه محیط زیست دارند؛ نقش خوبی را ایفا کرده‌اند. همچنین سازمان دانشجویان معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی امید دارد که با برگزاری چهاردهمین گردهمایی باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست با محوریت آب و مدیریت پسماند نقش موثری را در حرکت به سوی بهبود مشکلات این حوزه ایفا کند.

    معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در پایان تاکید کرد:‌از جمله اهداف مهم گردهمایی دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی، هم‌اندیشی و همکاری جوانان دانشجو در تحلیل و شناخت مشکلات و همچنین مهارت‌افزایی و هم‌افزایی لازم در جهت فرهنگ‌سازی و ارائه راهکار برای حل مشکلات محیط زیستی است.

    چهارمین گردهمایی باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی در دانشگاه مازندران با حضور عیسی علیزاده (معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور)، محمد هادی عسگری(مدیرکل فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)، ژیلا مهدی آقایی(مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست) ومهدی کاظمی(رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی کشور) صبح امروز در دانشگاه مازندران آغاز به کار کرد و تا فردا ادامه خواهد داشت.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *