×
×
جدیدترین‌‌ها

ساخت ۳۲ مدرسه سبز در کشور با رویکرد مدیریت مصرف انرژی

  • کد نوشته: 16010
  • مرداد 16, 1400
  • رییس سازمان نوسازی، توسعه، تجهیز و بازسازی مدارس، از ساخت ۳۲ مدرسه سبز در دست اجرا در کشور خبر داد که با مدیریت مصرف انرژی، آب و مصالح نقش مهمی در توسعه دانش و شکل‌گیری اخلاق زیست محیطی ایفا می‌کنند.
    ساخت ۳۲ مدرسه سبز در کشور با رویکرد مدیریت مصرف انرژی

    به گزارش نخست نیوز، صرفه جویی در مصرف انرژی به ویژه با توجه به کمبود برق و آب در کشور بیش از سال های پیش مورد توجه قرار گرفته است.

    قطعی طولانی مدت برق در اقصی نقاط کشور و همچنین کمبود آب در مناطق جنوبی باعث شد توجه عموم جامعه به صرفه جویی بیشتر در مصرف انرژی معطوف شود.

    در این راستا علاوه بر عموم مردم، ادارات و مراکز آموزشی هم سهم بزرگی در مصرف منابع و انرژی دارند که باعث شد مباحث مربوط به مدیریت سبز در دستور کار قرار گیرد.

    در واقع امروزه سازمان ها در نظر دارند با توسعه ساختمان های سبز در شهر و روستاها با مدیریت انرژی، آب، پسماند و مواد و مصالح، آسیب های محیط زیست را به حداقل برسانند.

    اصل ۵۰ قانون اساسی کشور، ماده ۱۹۰ قانون برنامه پنجم توسعه و ماده ۳۸ قانون برنامه ششم توسعه نیز تاکیدات بسیاری در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی و مدیریت سبز داشته است که بر این اساس سازمان نوسازی مدارس به عنوان متولی اصلی مدرسه سازی، دستورالعمل مدیریت سبز مدارس را با نظر متخصصان و کارشناسان تهیه کرد.

    بر اساس تعریف کارشناسان، یک ساختمان سبز دارای ساختاری است که طراحی، ساخت، بازسازی، بهره برداری یا استفاده مجدد از آن در یک روش کاملا زیست محیطی یا منابع کارآمد مورد توجه قرار گرفته است.

    ساختمان های موسسات آموزشی هم مانند بسیاری از ساختمان ها تاثیرات قابل ملاحظه ای بر محیط دارند. با توجه به آخرین آمار مرکز برنامه ریزی، نیروی انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با داشتن بیش از ۱۰۵ هزار مدرسه (۵۵۰ هزار کلاس درس) لازم است اصول و دستورالعمل های مرتبط با مباحث مدیریت سبز در مدارس در نظر گرفته شود.

    در واقع مدارس سبز با مدل سازی رفتار پایدار، درک دانش آموزان، کادر مدارس و حتی عموم مردم، را نسبت به محیط زیست و مسوولیت های هریک در این محیط افزایش می دهد.

    به طور کلی می توان گفت مدارس سبز نه تنها محیط فیزیکی، بلکه محیط اجتماعی و فرهنگی مدرسه و جامعه پیرامونی را ارتقا می دهند.

    مهراله رخشانی مهر رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در خصوص لزوم توسعه مدارس سبز در کشور اظهار داشت: کشور در زمینه انرژی با مشکلاتی رو به رو است، پیشتر نیز انرژی با دشواری هایی رو به رو می شد که امسال این مسائل به اوج رسیده است.

    وی با بیان اینکه باید در مصرف برق و آب صرفه جویی شود، افزود: موضوع صرفه جویی در انرژی اهمیت بسیاری دارد، علاوه بر اینکه باید در این حوزه  فرهنگ سازی صورت گیرد، در حوزه ساخت هم باید شاخص های مدیریت سبز در حوزه مدارس رعایت شود.

    رخشانی مهر یادآور شد: سازمان نوسازی مدارس اولین دستگاهی است که در خصوص مدیریت سبز مدارس با توجه به شاخص ها و رویکردهای مدیریت سبز دستورالعمل نوشت و این دستورالعمل مبدع دانشگاه ها نیز شد.

    وی ادامه داد: فعالیت سازمان نوسازی مدارس در حوزه اجراست. بنابراین باید رویکرد مدیریت سبز در حوزه اجرا مد نظر قرار گیرد. مدارس بسیاری در نقاط مختلف کشور با این رویکرد ساخته شد. از جمله آن مدرسه ای در منطقه پنج تهران با رویکرد مدیریت سبز در حال اجراست که مقرر شد این مدرسه از انرژی خورشیدی و بازچرخانی آب مصرفی حداکثر بهره برداری را داشته باشد.

    رییس سازمان نوسازی مدارس عنوان کرد: همچنین دستور العمل مدارس سبز به تمامی استان های کشور ارسال شده تا شاخص ها و رویکردهای مدیریت سبز در ساخت مدارس عادی نیز رعایت شود.

    رخشانی مهر با بیان اینکه مدیریت یک مدرسه با رویکرد مدیریت سبز اهمیت بسیاری دارد، گفت: مدیریت سبز مدارس با در نظرگرفتن شاخص هایی در حوزه های کیفیت محیط داخلی، انرژی، آب، پسماند و آلودگی، مواد و مصالح، سایت و مدیریت صورت می گیرد.

    منبع: ایرنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *