×
×
جدیدترین‌‌ها

حضور ۱۴ درصد از هشت میلیون نونهال کشور در مهدهای کودک

  • کد نوشته: 15941
  • مرداد 15, 1400
  • وزیر آموزش و پرورش گفت: از مجموع هشت میلیون نونهال کشور، تنها ۱۴ درصد در مهدهای کودک حضور دارند و ۸۶ درصد بقیه تحت آموزش‌های هدفمند قرار نمی‌گیرند.
    حضور ۱۴ درصد از هشت میلیون نونهال کشور در مهدهای کودک

    به گزارش نخست نیوز به نقل از وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی، در آئین آغاز به کار رسمی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک که در محل استقرار این سازمان در منطقه ۶ تهران برگزار شد، افزود: برای این موضوع مهم عدم حضور 86 درصد نونهالان در مهدهای کودک، نقش خانواده‌ها را منتفی نمی‌دانم.

    حاجی میرزایی اظهار کرد: اما آنچه مسلم است، آموزش و پرورش نسبت به مساله آموزش ۸۶ درصد کودکانی که تحت پوشش مهدهای کودک  قرار ندارند، مسئول است تا مهدهای کودک، تحت تعالیم مناسب قرار گرفته و خانواده ها را نیز تحت پوشش خدمات مشاوره ای قرار دهد و آن ها را در این مسیر تجهیز کند.
    وزیر آموزش و پرورش گفت: «سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک» باید این مسئولیت را انجام دهد و مهدهای کودک را منسجم تر کرده و با برگزاری دوره آموزشی برای کودکان، آن ها تحت تعلیم آموزش های صحیح قرار  دهد.

    وی بر ساماندهی مهدهای کودک به عنوان اولویت اصلی این سازمان تأکید کرد و افزود: از فعالیت‌های گوناگون و پراکنده در مهدهای کودک باید اجتناب شود و ضمن بهره‌مندی از تجارب گذشته با یک برنامه ریزی منسجم و مؤثر، مهد کودک ها به فعالیت بپردازند.

    وی اظهار کرد: شخصیت انسان‌ها از طریق  نظام تعلیم و تربیت، شکل می گیرد. یکی از عوامل مؤثر در رشد جامعه، میزان توجه به نظام تعلیم تربیت است، زیرا تحول در جامعه نیازمند تحول در نظام یادگیری است.
    وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در زمینه تعلیم و تربیت، فرصت‌های متعددی را در ۴۰ سال گذشته از دست داده‌ایم و از اهمیت تعلیم و تربیت دوران کودکی، غافل شدیم؛ زیرا  تعلیم و تربیت در دوران کودکی از اهمیت بیشتری برخوردار است.
    وی تربیت کودکان را امری تخصصی دانست و افزود: افرادی که قرار است در این عرصه کار کنند نیز باید فهم عمیقی از فرآیند تربیت داشته باشند؛ خانواده ها نیز باید نسبت به تربیت فرزندان در دوران کودکی حساس باشند.
    عضو کابینه تدبیر و امید اظهار کرد: در راستای منویات رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی)، در خصوص تعلیم و تربیت کودکان، «تأسیس سازمان تعلیم و ترببت کودک»،‌ در شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اتفاق آراء مصوب شد.
    وی ادامه داد: با توجه به این که دکتر ابراهیم رئیسی؛ رئیس جمهوری منتخب مردم، نیز همواره در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی از این اقدام حمایت می کردند،  قطعاً  این سازمان در دولت جدید نیز حمایت خواهد شد و ما از این موضوع بسیار خرسندیم.
    حاجی میرزایی ضمن تقدیر از همه عواملی که در تأسیس این سازمان تلاش کرده اند،  اظهار کرد: امید است فرآیند انتقال به شکل مناسبی انجام شود و سازمان بتواند در همین سال تحصیلی جدید، در مأموریت های خود اهتمام  کند. اگرچه انجام کار اصولی نیازمند زمان قابل توجهی است اما نمی توان منتظر ماند؛ بلکه باید برای برنامه هایی کوتاه مدت و بلند مدت، تدبیر لازم اندیشیده شود و در این مسیر، سازمان پژوهش و برنامه ریزی نیز باید در حوزه آموزشی تدابیر لازم را  برای مهد های کودک، اتخاذ کند.
    حاجی میرزایی گفت: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی باید برای حمایت از خانواده ها، تولید بسته های آموزشی و آموزش به خانواده ها را در دستور کار خود قرار دهد و فضای رسانه ای کشور نیز باید از این حرکت حمایت و در این زمینه فعالیت چشم گیری داشته باشد.

    وی جایگاه «سازمان تعلیم و تربیت کودک» را یکی از خطیرترین جایگاه ها در آموزش و پرورش، برشمرد و ادامه داد: باید با درک دقیق از این موضوع، نسبت به جذب و بکارگیری اندیشمندان و صاحب نظرات اقدام کرد و این مسئولیت را به پیش برد.
    عضو کابینه تدبیر و امید بر ساماندهی مهد های کودک به عنوان اولویت اصلی این سازمان تأکید کرد و گفت:  از فعالیت های گوناگون و پراکنده در مهد های کودک، باید اجتناب شود و ضمن بهره مندی از تجارب گذشته، با یک برنامه ریزی منسجم و مؤثر، فعالیت مهدهای کودک را آغاز کرد.
    وی افزود: بر اساس مطالعات انجام شده کودکانی که دوره پیش دبستانی را گذرانده اند، در طول دوره تحصیلی موفق تر بوده اند. بنابراین ضروری است، برای توسعه دوره پیش دبستانی به خصوص در مناطق دو زبانه بیش از پیش تلاش کنیم و در همه مناطق کشور یک نصیب آموزشی برابری را ایجاد کنیم و  توسعه بدهیم.
    وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: قرار است همه سرمایه های خانواده ها، به این سازمان سپرده شود پس افرادی باید در این زمینه فعالیت کنند که  اهمیت این جایگاه خطیر و بی نظیر  آن را درک کرده باشند.
    وی افزود: در این ایام مبارک برای دولت جدید و این سازمان آرزوی توفیق می کنم و امیدوارم به زودی جامعه از مزایای تأسیس این سازمان بهره مند شده و این سازمان نیز در عمل بتواند خودش را به جامعه اثبات کند.

    منبع: ایرنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *