×
×
جدیدترین‌‌ها

لزوم تقویت تقاضا برای خرید خودروهای تجاری

  • کد نوشته: 14863
  • مرداد 4, 1400
  • مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با وجود حرکت‌های خوب برخی خودروسازان داخلی برای تولید خودروهای تجاری و افزایش شمارگان تولید، اما تحرک اصلی در این حوزه با تقویت بخش تقاضا میسر می‌شود.
    لزوم تقویت تقاضا برای خرید خودروهای تجاری

    به گزارش نخست نیوز، «سهیل معمارباشی» امروز (دوشنبه) افزود: در زمینه خودروهای تجاری در چند سال اخیر با محدودیت‌هایی در کشور مواجه بودیم.

    وی یادآور شد: شرکت‌های بزرگ جهان که همکار شرکت‌های ایرانی بودند به دلیل تحریم‌های آمریکایی‌ها همکاری‌شان را قطع کردند و به همین دلیل تجاری‌سازان ایرانی با آسیب‌های زیادی مواجه شدند.

    این مسوول بیان‌داشت: تیراژ اندک و پایین بودن میزان داخلی‌سازی‌ها سبب شد تا تجاری‌سازان برخلاف حوزه خودروهای سواری، افت کمّی و کیفی زیادی را در تولید شاهد باشند.

    وی ادامه‌داد: از طرفی فعالیت خودروهای تجاری ارتباط مستقیمی با شرایط روز و رونق اقتصادی کشور دارد و به دلیل برخی مشکلات داخلی و رکود تورمی حاکم، جابه‌جایی و حمل کالا و مسافر نیز تحت تاثیر قرار گرفت.

    معمارباشی خاطرنشان‌کرد: با وجود مسائل یاد شده، امسال برخی تجاری‌سازان داخلی، محصولات خوبی را به سبد تولیدشان اضافه کرده و برنامه‌های مناسبی را در نظر گرفتند.

    وی گفت: اکنون در حوزه تولید خودروهای تجاری رکورد مناسبی را شاهد هستیم و امید می‌رود گشایش در حوزه تقاضا و سمت خرید انواع کشنده و کامیون و اتوبوس‌های شهری و برون‌شهری ایجاد شود.

    مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت اضافه‌کرد: هرچند ایدرو برنامه جایگزینی و نوسازی ۱۲‌هزار دستگاهی در ناوگان حمل و نقل درون و برون‌شهری را در سال ۱۴۰۰ ارائه کرده، اما واقعیت این است که همه چیز به سمت تقاضا بستگی دارد.

    وی توضیح‌داد: با وجود اینکه اکنون آمادگی لازم در حوزه عرضه خودروهای تجاری ایجاد و بسترسازی لازم و نحوه تامین قطعات مورد نیاز مشخص شده، اما خودروهای تجاری را نمی‌توان در پارکینگ‌ها نگه داشت و باید بازاری برای آنها ایجاد شود.

    معمارباشی تاکید کرد: باید گام‌هایی در حوزه طرح جایگزینی و نوسازی خودروهای تجاری برداشته شود، اما از طرف دیگر باید قدرت خرید مشتریان و مردم را افزایش داد، زیرا خرید برای مصرف‌کنندگان در وضعیت فعلی اقتصادی سخت است.

    واکاوی برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۴۰۰، حاکی از برنامه‌ریزی برای جایگزینی و نوسازی ۱۲ هزار دستگاهی در ناوگان حمل و نقل درون و برون‌شهری است.

    به گفته «بهزاد اعتمادی» معاون توسعه صنایع حمل و نقل ایدرو، اجرای این پروژه معطل تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی است، اما به دلیل مواجهه با تحریم‌ها در عمل نتوانسته تخصیص آنچنانی داشته باشد.

    وی گفت: قرار است همه خودروهای این طرح توسط ۱۷ شرکت خودروساز در داخل ساخته شوند و برخی از اجزا و قطعات از جمله موتور، گیربکس و اکسل را از خارج تامین کنند.

    اعتمادی ادامه‌داد: از سال ۹۸ تاکنون بیش از ۷۰۰ دستگاه خودرو در قالب این طرح تولید شده است.

    در سه ماهه نخست امسال تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده با تیراژ یک‌هزار و ۸۴۲ دستگاه، رشد ۹۹.۶ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال داشت.

    در این مدت، ۱۸۷ دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس (رشد ۳۷.۵ درصدی)، ۱۵۹ دستگاه اتوبوس (افت ۱۹.۳ درصدی) و ۴۷ دستگاه ون (افت ۳۱.۹ درصدی) تولید شد.

    منبع: ایرنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *