×
×
جدیدترین‌‌ها

تدوین آموزش‌های محیط‌زیستی پساکرونا

  • کد نوشته: 13265
  • تیر 21, 1400
  • سازمان حفاظت محیط‌زیست با بهره‌گیری از ظرفیت تشکل‌های مردم نهاد و فعالان محیط‌ زیستی برنامه‌های آموزش همگانی را تدوین و اجرا کرده که یکی از آنها تدوین آموزش‌های محیط‌زیستی پساکرونا است.
    تدوین آموزش‌های محیط‌زیستی پساکرونا

    به گزارش نخست نیوز، چشمانتان را ببندید و برای لحظه‌ای دنیا را بدون درخت، کوه، دشت، دریا و حتی حیوانات و گیاهان تصور کنید، قطعا دنیای ترسناک و برهوتی خواهد بود، انسان در برهوت جز سردرگمی راه دیگری نخواهد داشت، دانشمندان معتقدند با توجه به نحوه رفتار انسان با طبیعت و مصرف بی رویه از منابع زیستی،  رسیدن به چنین دنیایی دور از انتظار نیست.

    تا چند دهه پیش تب توسعه و پیشرفت صنعت، دنیا را فرا گرفته بود و بدون توجه به اینکه چه بلایی بر سر محیط زیست خود می‌آوریم فقط به فکر راندن ارابه بی روح توسعه به پیش بودیم اما گویی زمانی که آلودگی هوا، انباشت پسماندها، تلف شدن جانوران و نابودی گیاهان در زندگی انسان سر برآورد زنگ خطر نیز به صدا در آمد و انسان‌ها به خود آمدند و احساس کردند که باید ترمز توسعه افسار گسیخته کشیده شود اما می‌دانیم که هر تغییری دشوار و نیازمند کار بسیار است.

    در این میان نقش آموزش به مرور پررنگ و پررنگ‌تر شد چون چندین نسل از انسان‌ها بدون توجه به مقوله محیط زیست و اینکه منابع زیستی تمام شدنی است، از آن فقط برای پیشرفت بهره برده بودند بنابراین تغییر چنین تفکری می‌توانست دشوار باشد از این رو کارشناسان به این نتیجه رسیدند که آموزش می‌تواند در این زمینه کارساز باشد؛ البته همگان معتقدند آموزش باید از دوران کودکی آغاز شود تا اهمیت موضوع در سرشت کودکان ریشه کند و در زمان بزرگسالی انسان‌هایی دوستدار محیط زیست باشند و در کنار آن از منابع محیط زیستی هم درست استفاده کنند در واقع نسل دوستدار محیط زیست تربیت شود، به این صورت بود که توسعه پایدار شکل گرفت.

    در کنار همه این زیاده خواهی‌ها دو سال و نیم است که دنیا با ویروس کووید ۱۹ دست و پنجه نرم می‌کند که بر روی تمام مولفه‌ها از جمله محیط زیست تاثیر گذاشته است.

    تقریبا ۱۵ مارس ۲۰۲۰ بود که ویروس مرگباری به نام کووید ۱۹ همه دنیا را تحت تاثیر قرار داد و اثرات زیانباری بر بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی انسان‌ها به جای گذاشت، دولت‌ها یکی از راه‌های مقابله با این ویروس را استفاده از ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده اعلام کرده بودند که اکنون بعد از گذشت بیش از دو سال اثرات منفی آن بر محیط زیست مشهود است.

    معمولا هر جا چشم کار می‌کند در دشت‌ها، کنار رودخانه‌ها، جاده‌ها و حتی شهرها ماسک و دستکشی که به حال خود رها شده‌اند دیده می‌شود که به علت آلوده بودن می‌توانند به مرور علاوه بر ایجاد چهره نازیبا، آب‌های زیر زمینی و منابع خاکی را آلوده کنند که گذر از این مقوله نیازمند آموزش است.

    بر این اساس سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی حفظ محیط زیست در کشور، با بهره‌گیری از ظرفیت تشکل‌های مردم نهاد و فعالان محیط زیستی و تحت نظارت ادارات آموزش و مشارکت‌های مردمی حفاظت محیط زیست استان‌ها برنامه‌های آموزش همگانی محیط زیست را تدوین و اجرا کرده است.

    ابوالقاسم موسوی مدیر کل دفتر مشارکت مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ویروس کرونا تاثیر زیادی بر محیط زیست داشته بر این اساس سازمان محیط زیست در حال تدوین برنامه‌های آموزشی در دوران پساکرونا با بهره‌گیری از تجارب دوران کرونا است که امیدواریم آموزش‌های محیط زیست در قالب برنامه‌های هدفمند و کاربردی اجرایی در این زمینه شود.

    وی افزود: این برنامه‌ها در حال حاضر با همکاری همه روسا و کارشناسان آموزش و مشارکت‌های مردمی حفاظت محیط زیست استان‌ها در حال تدوین است و در آن‌‍ها بر حفظ محیط زیست بر دوران پسا کرونا تاکید شده است.

    مدیر کل دفتر مشارکت مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست درباره فعالیت‌های سازمان محیط زیست در راستای آموزش برای حفظ محیط زیست اظهار داشت: سازمان محیط زیست با توجه به وظیفه ذاتی خود در زمینه حفظ محیط زیست، همواره بر مقوله آموزش تاکید دارد بر این اساس با استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردم نهاد و فعالان محیط زیست برنامه‌های آموزشی متنوعی را تدوین و اجرا کرده است.

    موسوی ادامه داد: این آموزش‌ها برای عموم مردم و با هدف افزایش آگاهی و ترغیب حس مسئولیت فردی و اجتماعی محیط زیستی انجام می‌شود و موضوعاتی مانند پسماند، آب، تالاب، آلودگی هوا و شناخت محیط زیست اهم این آموزش‌ها را شامل می‌شود که بعضا همزمان با مناسبت‌های محیط زیستی اجرا می‌شود.

    وی افزود: بخش دیگری از آموزش‌ها برای مخاطبان خاص و با هدف همراه کردن آن‌ها در اجرای برنامه‌های حفاظت محیط زیست انجام می‌شود مانند آموزش به کشاورزان، صیادان و… و. و همچنین آموزش مجریان دولتی و تصمیم سازان نظیر دهیاران، شهرداران و… آموزش به معلمان و دانش آموزان نیز بخش قابل توجهی از برنامه‌های آموزش همگانی را شامل می‌شود.

    مدیر کل دفتر مشارکت مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: در سال ۱۳۹۹ به رغم وجود پاندمی کرونا تعداد ۵۱۷ دوره آموزشی برای مخاطبانی که نام بردم در قالب موضوعات اشاره شده در سراسر کشور، با بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی انجام شد. نحوه آموزش و آگاهی رسانی برای برخی مخاطبان خاص نظیر ائمه جمعه و جماعات، نمایندگان مجلس، استانداران، فرمانداران و … متفاوت بوده و بعضاً با حضور آنها در مناطق تحت مدیریت و بازدید های میدانی شناخت مطلوب اتفاق می‌افتد.

    وی ادامه داد: تشکل‌های مردم نهاد محیط زیستی و فعالان حوزه محیط زیست نیز همواره در انجام آموزش‌های همگانی در کنار متولیان دولتی بوده و اقدامات موثری طی سال ۱۳۹۹ انجام داده اند.

    موسوی گفت: جوامع محلی حاشیه مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست نیز از جمله مخاطبان اثربخش در حفاظت مناطق و زیستگاه‌های حساس هستند که در آموزش همگانی همواره مورد توجه بوده‌اند به طوری که به رغم وجود شرایط سخت پاندمی کرونا طی سال ۱۳۹۹ نیز تعداد ۹۶ طرح با بهره‌مندی از این ظرفیت، اجرایی شده است.

    وی افزود: در سال ۱۳۹۹ با همکاری مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی وزارت کشور ۲۲ عنوان محتوای آموزشی در قالب طرح مدیریت محیط زیست، از طریق سامانه آن مرکز به دهیاران، اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا، کارکنان شهرداری‌ها، مدیران و کارشناسان مرتبط با مدیریت شهری و روستایی آموزش داده شد و این برنامه همچنان ادامه دارد.

    مدیر کل دفتر مشارکت مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بهره گیری از ظرفیت صدا و سیما و همچنین رسانه‌های دیداری و شنیداری از جمله برنامه‌های آموزش محیط زیست در بخش آموزش همگانی است که طی سال ۱۳۹۹ علاوه بر ساخت و پخش مجموعه آموزشی طنز «شوخی شوخی» که هر شب از شبکه سه سیمای جمهوری اسلامی پخش می شود، حدود ۹۳۰ دقیقه فیلم، کلیپ و موشن گرافی آموزشی با موضوعات مختلف محیط زیستی تولید و از سیمای جمهوری اسلامی استان‌ها و همچنین فضای مجازی منتشر شد.

    موسوی اظهار داشت: هر چند که تاکید ما بر اجرای برنامه‌های آموزشی به صورت مجازی و یا فایل الکترونیکی است اما بعضا نیاز است تا برخی آموزش‌ها به صورت نوشتاری در اختیار برخی مخاطبان قرار گیرد به این منظور در سال ۱۳۹۹ تعداد ۴۱۱ جلد کتاب، بروشور، نشریه و اینفوگرافی با موضوعات متنوع محیط زیستی، شناخت مناطق و تنوع زیستی استانی، محتوای آموزشی ویژه کودکان و نوجوانان و… در سراسر کشور تولید و توزیع شده است.

    منبع: ایرنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *