×
×
جدیدترین‌‌ها

معاون فرهنگی ارشاد خراسان رضوی
خراسان پیشتاز در پرورش اهل قلم

  • کد نوشته: 12933
  • تیر 17, 1400
  • نخست نیوز – معاون فرهنگی و رسانه اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: این استان از دیرباز تاکنون مهد پرورش و نشر اهل قلم و آفرینش‌گری بوده و همچنان در این حوزه از فرهنگ پیشتاز است.   افشین تحفه‌گر افزود: خراسان رضوی هم‌ اکنون در حوزه چاپ، نشر و تولید عناوین کتاب […]

    خراسان پیشتاز در پرورش اهل قلم

    نخست نیوز – معاون فرهنگی و رسانه اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: این استان از دیرباز تاکنون مهد پرورش و نشر اهل قلم و آفرینش‌گری بوده و همچنان در این حوزه از فرهنگ پیشتاز است.

     

    افشین تحفه‌گر افزود: خراسان رضوی هم‌ اکنون در حوزه چاپ، نشر و تولید عناوین کتاب پس از تهران رتبه نخست را در ایران دارد.

     

    وی ادامه داد: حتی پارسال با وجود شیوع ویروس کرونا و بروز مشکلات و محدودیت‌های ناشی از آن در حوزه نشر و چاپ کتاب، انتظار ارائه آمار کمتری از تولید کتاب می‌رفت اما شورای نظارت بر چاپ و نشر کتاب در خراسان‌ رضوی برای بیش از چهار هزار عنوان کتاب مجوز چاپ صادر کرد که درصد بالایی از آن کتاب‌های کیفی به لحاظ محتوایی بود.

     

    معاون اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: در طول سال یکی از رویدادهایی که برای تشویق مولفان و دست اندرکاران حوزه چاپ و نشر برگزار می‌شود، مراسم انتخاب کتاب برتر سال در خراسان رضوی است که با برنامه‌ریزی ویژه‌ای که سال گذشته انجام گرفت، با حضور همه نویسندگانی که مجوز چاپ کتاب خود را از شورای نظارت دریافت کرده‌اند، در مراسمی ویژه نویسنده و ناشر برتر سال معرفی شد.

     

    وی به بسترهای ویژه در حوزه چاپ و نشر کتاب و همچنین استقبال مردم از خرید آن اشاره و بیان کرد: مردم فهیم خراسان رضوی در حوزه خرید کتاب نیز پیشگام هستند و آمارها گویای استقبال پرشور مردم از خرید کتاب در طرح‌های فصلی فروش است به طوری که در هفت دوره اخیر برگزاری طرح‌های فروش فصلی کتاب در کشور، خراسان رضوی رتبه نخست را در میزان فروش، تعداد نسخه‌های فروش رفته و کتابفروشی‌های برتر به دست آورده‌ است.

     

    تحفه‌گر افزود: آخرین رقم فروش کتاب مربوط به طرح‌های فروش فصلی کتاب در استان ۲.۵ میلیارد تومان مربوط به فروش بهارانه کتاب خراسان رضوی است که رقمی قابل ملاحظه است.

     

    وی ادامه داد: در ۲ سال سپری شده از برگزاری طرح‌های فروش فصلی کتاب در استان، تعداد کتابفروشی‌هایی که در این طرح شرکت کرده‌اند ۱۰۰ درصد افزایش یافته، به طوری که از حدود ۵۶ کتابفروشی در سال ۹۷ به ۱۱۲ کتابفروشی در سال جاری رسیده است.

     

    معاون فرهنگی و رسانه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: از آنجا که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یارانه کتاب را به طور مستقیم در اختیار مخاطب خود قرار می‌دهد، نگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سیاست‌های مربوط به توسعه فرهنگ کتابخوانی این است که نمایشگاه کتابی به وسعت کشور برپا کند و این موضوع در طرح‌های فصلی فروش کتاب محقق می‌شود.

     

    وی به تاثیر شیوع کرونا بر اقتصاد چاپ و نشر کتاب نیز اشاره و بیان کرد: ظرف ۱.۵ سال اخیر به دلیل تحریم‌های ظالمانه اقتصادی، مشکلاتی در تامین کاغذ برای ناشران و مولفان کتاب به وجود آمد، در این راستا برای کمک به ناشران، تسهیلات ارزان قیمت در اختیار آنان قرار گرفت و همچنین کاغذ با ارز یارانه‌ای ۴۲۰۰ تومان به آنان تعلق یافت که به تسهیل تولید کتاب و فرهنگ کتابخوانی لطمه زیادی زد، هرچند همان‌طور که مشاهده می‌شود افزایش قیمت‌ها جدی بوده و کار برای مخاطبان تولید و نشر کتاب دشوار شده‌است.

     

    تحفه‌گر افزود: با وجود محدودیت‌ها در برگزاری نشست‌ها و اجتماعات، طی سال گذشته با وجود همه سختی‌ها، ۲۲۰ نشست انجمن ادبی خراسان رضوی در فضای مجازی برگزار شد و مخاطبان در اقصی نقاط کشور در نشست‌های این انجمن‌ها حضور یافتند و موضوعات مختلف ادبی را به نقد و بررسی گذاشتند که نشست‌های بسیار ارزشمندی بود و به یکی از شیوه‌های تشویق نویسندگان و مخاطبان آنان تبدیل شد.

     

    وی ادامه داد: شورای سیاستگذاری ادبیات داستانی در خراسان رضوی نیز برنامه‌های متنوعی را در مقاطع مختلف برگزار می کند که اجرای این برنامه‌ها یکی از رویدادهای خوبی است که طی سال‌های اخیر رخ داده است.

     

    معاون اداره ‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تعداد عناوین کتاب به چاپ رسیده این استان در بهار امسال را ۹۸۰ عنوان ذکر و بیان کرد: اعضای شورای نظارت بر صدور مجوزهای چاپ و نشر کتاب در استان با وسواس زیادی کتاب‌های درخواستی برای چاپ را از نظر کیفی مورد بررسی قرار می‌دهند، ضمن اینکه نسبت نویسندگان این استان از نظر کمی و کیفی عدد بزرگی نسبت به سایر نقاط کشور است.

     

     

     

     

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *