×
×
جدیدترین‌‌ها

نباید با اعداد و ارقام بازی کنیم

  • کد نوشته: 11047
  • خرداد 26, 1400
  • نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: نمی‌شود کشور را با نمایش اداره کرد،کشور نیازمند کار واقعی است، جهش کشور مستلزم این است که شما بتوانید به صورت دقیق به موضوعات اِشراف داشته باشید.
    نباید با اعداد و ارقام بازی کنیم

    به گزارش نخست نیوز ، سعید جلیلی در برنامه آگاهانه شبکه خبر درباره نرخ تورم، اظهار داشت: نرخ تورم در ایران متأسفانه بسیار قابل تأسف است و متوسط نرخ تورم در دنیا کمتر از ۵ درصد است اما نرخ تورم ما ۴۶ درصد است.

    وی تاکید کرد: کاهش نرخ تورم باید پایدار باشد و برآورد ما این است که نرخ تورم در یک سال آینده باید به نصف برسد و سپس باید برنامه‌ریزی شود تا نرخ تورم در ایران به نرم جهانی برسد.

    نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه شما برای کاهش نرخ بیکاری، گفت: ما نباید با مردم درباره مسائلی چون کاهش نرخ تورم و بیکاری با اعداد و ارقام بازی کنیم.

    جلیلی تاکید کرد: ما باید بگوییم که چگونه و با چه برنامه‌هایی می‌خواهیم بیکاری و یا نرخ تورم را کاهش دهیم. ما باید به صورت دقیق بگوییم که چگونه می‌توانیم نرخ اشتغال را افزایش دهیم و در جهت اشتغال‌زایی گام برداریم.

    مافیای سیاسی می‌تواند زمینه مافیای اقتصادی را هم فراهم کند

    جلیلی درباره برنامه خود در بخش مسکن، اظهار داشت: حتماً باید برنامه‌ها و سیاست‌های ما در حوزه مسکن به گونه‌ای باشد که مسکن از حالت سرمایه‌ای خارج شود و تبدیل به یک کالای مصرفی شود، باید رویه فعلی اصلاح شود و ما برنامه داریم.

    وی ادامه داد: طرح‌هایی چون مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر عایدی سرمایه از جمله طرح‌هایی است که می‌تواند مسکن را از حالت سرمایه‌ای خارج کند. از سوی دیگر باید تولید مسکن به اندازه نیاز جامعه باشد. ما باید سالی ۸۰۰ هزار ازدواج در سال داشته باشیم اما متأسفانه میزان ازدواج در سال به ۵۰۰ هزار مورد کاهش یافته است.

    نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: باید حداقل ۲۰۰ هزار مسکن روستایی در سال بسازیم، همچنین باید ۲۰۰ هزار مسکن در سال بازسازی و بر این اساس، در سال باید حداقل یک میلیون مسکن جدید ساخته شود، بسیاری از جوانان ما و کسانی که در ابتدای زندگی‌شان هستند، حتی آورده اولیه برای ساخت مسکن ندارند، برنامه ما این است که بخشی از تسهیلات بانکی برای ساخت مسکن اختصاص یابد.

    جلیلی بیان کرد: در حال حاضر روزانه ۲ هزار میلیارد تومان خلق پول می‌شود، متأسفانه می‌بینیم که این نقدینگی در بخش مسکن و تولید وارد نمی‌شود. باید مدلی از ساخت مسکن که در مسکن مهر انجام شد، دنبال شود، اما در این مدل جدید، باید نواقص مسکن مهر حل و فصل شود.

    نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری درباره برنامه‌هایش برای رفع مشکلات بازار بورس، گفت: بازار سرمایه برای این است که مردم بتوانند پول‌های خود را در این بازار وارد، تا به تولید کشور کمک کنند، نباید این پول صرف سوداگری شود. اگر افرادی خارج از روند طبیعی بخواهند وارد بازار بورس شوند و یک مسئول دولتی بخواهد شاخص برای بورس تعیین کند، حتماً غلط است و نتیجه‌بخش نیست.

    جلیلی تأکید کرد: بازار سرمایه عرصه خوبی است که سرمایه‌های مردم و دولت جهت پیدا کند تا از سرمایه خود به بهترین شکل استفاده کنند، ما طرح‌های مختلفی در این زمینه داریم.

    وی ادامه داد: باید بین بازار پولی، بازار سرمایه و بیمه مرکزی، یک هماهنگی وجود داشته باشد تا اطمینان خاطر فراهم شود. بحث اوراق تبعی و بیمه سهام را ما مطرح کردیم که حتماً سازوکار آن را در سه ماه اول فراهم می‌کنیم تا مردم بتوانند در بازار بورس اطمینان خاطر داشته باشند.

    جلیلی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه آیا شما در صورت پیروزی در انتخابات در میان مردم حضور می‌یابید، گفت: نمی‌شود کشور را با نمایش اداره کرد،کشور نیازمند کار واقعی است، جهش کشور مستلزم این است که شما بتوانید به صورت دقیق به موضوعات و آن چیزی که در میدان می‌گذرد، لحظه به لحظه اشراف داشته باشید.

    وی متذکر شد: ما در ۸ سال گذشته به ۳۱ استان سفر کردیم و با تک تک مردم صحبت کردیم. رئیس‌جمهور به عنوان کسی که می‌خواهد همه دستگاه‌ها را هماهنگ کند تا موانع برطرف شود، نباید صرفاً هر سه ماه یک بار به صورت نمایشی بین مردم برود بلکه فراتر از این باید به لحظه‌ای از هر آن چیزی که در جامعه می‌گذرد، آگاه باشد.

    جلیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما تا چه حد نسبت به مافیای واردات آگاهی دارید، گفت: در یک جامعه هشتاد میلیونی کافیست یک درصد از جامعه بخواهند براساس مقاصد بد خود منافعی را دنبال کنند و منافع دیگران را زیر پا بگذارند.

    وی ادامه داد: ۲۵۵ هزار میلیارد تومان ارز دولتی برای تخصیص و تأمین کالاهای اساسی اختصاص یافت اما آنطور که باید و شاید اتفاق نیفتاد و مشکلات جدی در این زمینه به وجود آمد، ارزی که برای نهاده‌های دامی و انسولین در سال ۹۹ تخصیص یافت، نسبت به سال قبل بیشتر بود، اما ما در زمینه تأمین نهاده‌های دامی و انسولین دچار مشکل شدیم و بحث ما این است که دولت باید به این موضوع مسلط باشد.

    نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: بحث این است که دولت باید یک ساز و کار و سیستمی داشته باشد و بداند که منابعی را که تخصیص داده، به کجا رسیده است و همچنین بر واردات به صورت دقیق نظارت داشته باشد. باید از ظرفیت دولت الکترونیک و سازوکارهایی چون سوت‌زنی و شفافیت استفاده شود تا کسی نتواند اصلا مجالی برای فساد پیدا کند.

    جلیلی درباره راهکارهای خود برای مبارزه با فساد، گفت: گاهی اوقات دولت خودش سیاست‌های غلطی دارد و ارز دولتی را جهت واردات کالاهای غیرضروری تخصیص می‌دهد و مثلاً چوب بستنی وارد می‌کند و در شرایط بد از این کار را انجام می‌دهد. ما در چند سال اخیر بررسی کردیم و بسیاری از کالاهایی که وارد کشور می‌شود، غیر ضروری است و باعث می‌شود که به تولید کشور ضربه وارد شود.

    وی تأکید کرد: مافیا فقط اقتصادی نیستند. بعضا دیده شده است که برخی از افراد به جهت فعالیت در ستادهای انتخاباتی، رانت گرفته‌اند. پس از انتخابات، مراقبت در سیاست‌ها اهمیت زیادی دارد و باید مشخص شود که افراد با چه اهدافی در ستادهای انتخاباتی فعالیت می‌کنند و مافیای سیاسی می‌تواند زمینه مافیای اقتصادی را هم فراهم کند.

    جلیلی با تاکید بر اینکه اگر می‌خواهیم اصلاحی در کشور شود، باید یک تغییر و تحول اساسی در فرهنگ سیاسی کشور صورت گیرد، گفت: اگر فرهنگ سیاسی، تحول مثبت را پیدا نکند، عوارضی دارد که برخی وقت‌ها می‌تواند تمام ظرفیت‌های کشور را متوقف کند.

    وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم حاشیه‌ها وجود نداشته باشد، این کار یک نفر نیست، این یک فرهنگ سیاسی می‌خواهد و رئیس‌جمهور باید اقدامات موثری در زمینه فرهنگ سیاسی انجام دهد.

    جلیلی گفت: ریشه حاشیه‌ها، تلاش برای پوشش دادن ضعف‌هاست.‌گاهی حاشیه‌ها به این دلیل ایجاد می‌شود که به نمایش، اصالت داده می‌شود. این شرایط در بستری ایجاد می‌شود که شما از مسئولان تحت امر خود انتظار کار واقعی ندارید.

    نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: نباید کشور را روزمره اداره کرد، در چهار سال آینده کشور باید جهش پیدا کند و جهش کشور هم بدون پیشرفت علم میسر نخواهد شد. پیشرفت بدون جهش علم صورت نمی‌گیرد، لذا علم باید با صنعت و نیازهای ما مرتبط باشد.

    جلیلی بیان کرد: ما امروز پیشرفت‌های خوبی در دانشگاه و در عملکرد اساتید داریم، یکی از کارهای مهم دولت باید این باشد که زحمات اساتید و دانشگاه خاک نخورد.

    وی تصریح کرد: دولت باید تمام ظرفیت علمی کشور را در زمینه جهش کشور بسیج کند. برای مثال، ما درباره موضوع راهبرد فضایی کشور صحبت کردیم و باید به جایی برسیم که انسان را به فضا بفرستیم. ما می‌توانیم در کشور جهش ایجاد کنیم، اگر کسی نمی‌تواند، نباید این مسئله را به مردم تسری دهد.

    جلیلی اظهار داشت: مردم کارها و حماسه‌های بزرگ آفریدند. طبیعتاً کسانی که در صحنه‌هایی چون دفاع مقدس حماسه آفریدند، در صحنه‌ای مثل کشاورزی، صنعت، معدن، اقتصاد و شرکت‌های دانش‌بنیان هم می‌توانند بیشتر حماسه بیافریند. امیدوارم در ۴ سال آینده با انتخاب مردم، چهار سالی پر از شکوفایی و افتخار داشته باشیم.

    وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اعضای کابینه شما چه کسانی خواهند بود، گفت: در هشت سال اخیر با تشکیل دولت سایه، کارگروه‌هایی تشکیل داده‌ایم که متشکل از جوانان متخصص، اساتید برجسته دانشگاه و مدیران پاکدست باتجربه بوده است. این تجربه، جمع گرانسنگی را ایجاد کرده که ظرفیت‌های خوبی را برای قرار گرفتن در مسئولیت‌های اصلی دولت به ما معرفی کرده است.

    نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه شما برای مقابله با گرانفروشی چه برنامه‌ای دارید، گفت: بنده در اواخر اسفند ماه برای خرید چای به بازار رفتم که دیدم قیمت چای ایرانی ۱۲۰ هزار تومان درج شده، اما ۸۴ هزار تومان فروخته می‌شد، همان چای در فروشگاه دیگری ۴۲ هزار تومان به فروش می‌رسید، این نشان‌دهنده آن است که باید نظارت‌ها افزایش پیدا کند. لازم است از چرخه تولید تا توزیع کالا، برنامه و نظارت کامل وجود داشته باشد.

     

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *