×
×
جدیدترین‌‌ها

مفهوم معامله صوری چیست؟

  • کد نوشته: 109348
  • ۱۹ مهر ۱۴۰۳
  • کلمه صوری در لغت به معنی ظاهری و ساختگی است. درنتیجه معامله صوری نیز به معنی معامله ظاهری و ساختگی است. معامله‌ها برای آن‌که بتوانند قانونی باشند باید از یک سری ارکان مشخص برخوردار باشند.
    مفهوم معامله صوری چیست؟

    به گزارش نخست نیوز، مهدیه برمکی_ این ارکان شامل اهلیت طرفین، معین بودن موضوع، مشروعیت جهت معامله و قصد و رضایت طرفین می‌باشند. هر معامله‌ای که هرکدام از این ارکان را دارا نباشد باطل است. این نوع معامله‌ها قصد ایجاد و انشاء هیچ‌چیزی وجود ندارد. بلکه برای رسیدن به برخی منافع شخصی انجام می‌گیرند. این نوع قرارداد اگر به جهت سوءنیت بسته‌شده باشند باطل است و مشروعیت شرعی نیز ندارند. اما اگر سوءنیت خاصی در این قراردادها وجود نداشته باشد می‌توان آن‌ها را صحیح نامید.

    در چه مواردی معاملات صوری انجام می‌شود؟

    معامله صوری به دلایل مختلفی انجام می‌شود. هر یک از افراد به دلایل شخصی ممکن است معامله ظاهری و ساختگی انجام دهند. برخی از افراد قصد و نیت خاصی از معامله صوری ندارند و فقط می‌خواهند اموال خود را به فرد دیگری واگذار کنند. اما برخی دیگر از انجام این کار هدف خاصی دارند. مثلا فرد ممکن است از دینی که به گردن او است شانه خالی کند. به همین جهت اقدام به ایجاد این معامله می‌کند.

    بعضی افراد به خاطر این‌که بتوانند از تسهیلات بانکی و وام استفاده کنند این کار را انجام می‌دهند. همچنین برخی از افراد برای آن‌که بتوانند از زیر مسوولیت پرداخت مهریه سرباز زنند، معامله صوری برای فرار از ادای دین، انجام می‌دهند. این‌گونه افراد از دادگاه تقاضای تقسیط مهریه می‌کند یا اعلام می‌کنند که توانایی مالی پرداخت آن را ندارد. موارد ذکرشده در جامعه بسیار دیده می‌شود.

    <div id="mediaad-g3v2q"></div> <div id="mediaad-jrNj"></div>

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *