×
×
جدیدترین‌‌ها

عملیات نظامی،
عملیات روانی ایران چه بلایی سر اسرائیل آورده است؟

  • کد نوشته: 105202
  • مرداد 26, 1403
  • عملیات روانی قبل، حین و بعد عملیات نظامی می‌تواند برای دشمن تولید هزینه مادی و معنوی کند. ما عملیات انتقامی خود را منتفی نکردیم بلکه می‌توانیم در بهترین شرایط و وضعیت دست به عملیات بزنیم.
    عملیات روانی ایران چه بلایی سر اسرائیل آورده است؟

    به گزارش نخست نیوز، انتظار کشنده؛ این عبارتی است که برای توصیف وضعیت این روز‌های اسرائیل از آن استفاده می‌شود. ۱۵ روز از ترور اسماعیل هنیه در تهران می‌گذرد و ایران هنوز اقدامی برای پاسخ به این عملیات اسرائیل انجام نداده است. اختلال فعالیت فرودگاه و تعلیق پرواز‌ها به تل‌آویو ادامه‌دار شده و زندگی عادی در اسرائیل، در سراشیبی اختلال افتاده. فاصله عملیات انتقامی قبلی ایران علیه اسرائیل، ۱۲ روز بود. به موازات اسرائیل، متحدان غربی تل‌آویو نیز در همین انتظار به سر می‌برند. کلافگی از بلاتکلیفی را می‌توان در اظهارنظرهای آنان مشاهده کرد.

    رسانه‌های خارجی و تحلیلگران متعددی به بحث استفاده ایران از ترس علیه اسرائیل می‌پردازند. دست نزدن ایران به اقدام علیه اسرائیل، تاکید مقامات نظامی بر انجام عملیات و تاکید سیدحسن نصرالله بر عجله نداشتن برای پاسخ به تل‌آویو (استفاده از اصطلاح یواش یواش در یکی از آخرین سخنرانی‌هایش) این وضعیت را تشدید کرده است.

    یورونیوز در گزارشی راجع به پاسخ احتمالی ایران، به نقل از بلال صعب، کارشناس اندیشکده آمریکایی «انستیتو خاورمیانه» نوشت: «همانطور که نصرالله اشاره کرد جنبه روانی انتظار کشیدن برای حمله نیز بسیار واقعی است. به عبارت دیگر، آن‌ها می‌خواهند ترس و وحشت را در اسرائیل بکارند. استراتژی تعلل همچنین برای جلب توجه هرچه بیشتر جهان و رسانه‌ها به ایران و وضعیت و توانایی‌های نظامی آن طراحی شده است. آن‌ها می‌خواهند که همگان نمایش آینده‌شان را تماشا کنند.»

    عملیات روانی ایران چه بلایی سر اسرائیل آورده است؟ / ارتش اسرائیل چند روز می‌تواند آماده‌باش بماند؟

    مساله عملیات روانی ایران علیه اسرائیل و ایجاد این انتظار کشنده را در گفتگو با منصور حقیقت‌پور بررسی کردیم. حقیقت‌پور، نماینده پیشین و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، از فرماندهان پیشین نیروی قدس است که برخی منابع از او به عنوان معاون این نیرو و یکی از فرماندهان عملیات برون‌مرزی ایران در جریان جنگ قره‌باغ (همکاری ایران و جمهوری آذربایجان) یاد می‌کنند.

    حقیقت‌پور در پاسخ به این سوال که آیا از لحاظ تخصصی، در حال حاضر عملیات روانی علیه اسرائیل در جریان است، به فرارو گفت: «عملیات روانی بخشی از جنگ است و این اقدام همین حالا جریان دارد. مجموعه اقداماتی که می‌توانیم انجام بدهیم تا منتج به تضعیف روحیه و افزایش هزینه‌های دشمن شود، عملیات روانی خوانده می‌شود. ما در حال حاضر می‌توانیم با گرزی که بالای سر اسرائیل نگه داشتیم، به چند هدف برسیم: اول، استهلاک ارتش اسرائیل است. این ارتش چند روز می‌تواند در آماده باش صددرصدی باشد؟»

    وی افزود: «دوم، خسته کردن غیرنظامیان از این وضعیت خوف و رجای پاسخ ایران است که بخشی از مورد سوم یعنی افزایش فشار بر دولت اسرائیل نیز به حساب می‌آید. هدف چهارم این است که در چنین شرایطی که ترس طرف مقابل بالاست، می‌توانیم هر زمان که خواستیم واکنش نشان بدهیم.»

    عضو پیشین نیروی قدس سپاه تاکید کرد: «عملیات روانی قبل، حین و بعد عملیات نظامی می‌تواند برای دشمن تولید هزینه مادی و معنوی کند. روش فعلی ایران علیه اسرائیل و نگه داشتن آن‌ها در این وضعیت، کار خود را می‌کند. ما عملیات انتقامی خود را منتفی نکردیم بلکه می‌توانیم در بهترین شرایط و وضعیت دست به عملیات بزنیم.»

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *