×
×
جدیدترین‌‌ها

جلیلی در دومین مناظره انتخاباتی:
امور کشور با «نمایش» جلو نمی‌رود

  • کد نوشته: 10299
  • خرداد 19, 1400
  • نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر در فرهنگ سیاسی، نمایش جای کار واقعی را گرفت، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که کارها جلو برود.
    امور کشور با «نمایش» جلو نمی‌رود

    به گزارش نخست نیوز ، سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در بخش اول نیمه اول دومین مناظره انتخاباتی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه شما چه برنامه ای برای تقویت اعتماد مردم دارید، اظهار داشت: اگر می خواهیم اعتماد مردم جلب شود، حتما باید رفتار مسوولان درست شود.

    وی بیان کرد: یکی از مسایلی که مانع اصلاح امور می‌شود، فرهنگ غلط سیاسی است که در نظام اجرایی و اداری ما امروز وجود دارد. این مسئله مربوط به این جناح و آن جناح یا یک دولت خاص نیست بلکه یک موضوع فراگیر است.

    نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: باید حتما نسبت به این مساله توجه جدی شود. چه رقیبان و چه رفقای شما ممکن است دچار این آسیب شوند و اگر شما از ساختار اداری و اجرایی کشور، آن فرهنگ سیاسی غلط را پاک نکنید، باعث می‌شود که ظرفیت ها و توانمندی های کشور متوقف شود.

    با نمایش، کشور اداره نمی شود

    جلیلی افزود: اگر در فرهنگ سیاسی کشور نمایش، جای کار واقعی را بگیرد، شما نمی توانید انتظار داشته باشید که کارها جلو برود. با نمایش، کشور اداره نمی شود. اگر شما به جای اینکه نتیجه کار را بیان کنید، مدام فرایند کار را توضیح دهید، این فرهنگ غلطی است. همچنین اگر شما کارهای ریشه ای را کنار بگذارید و به کارهای نمایشی بپردازید، حتما مشکلات کشور باقی می ماند.

    وی گفت: برای مثال اگر اصلاح ساختار بودجه را مورد توجه قرار ندادید و نظام نظارت بانکی را جدی نگرفتید و به کارهای روزمره پرداختید، حتما این کارها باعث توقف کشور می‌شود. اگر نتیجه کارهای مسوولان در زندگی مردم دیده نشود، نشان می دهد که آن کار واقعی نبوده است و یک کار نمایشی بوده است.

    نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: گاهی شما یک تیر را شلیک می کنید و هر جا که خورد می گویید هدف همین جا بود. برای مثال می گویید که فلان توافق را انجام دادید تا تحریم ها برداشته شود و بعد می بینید که تحریم ها دو برابر شد و بعد در این شرایط می گویید که ما جام اخلاق را بردیم. این نتیجه کار نمی شود.

    جلیلی گفت: ما نباید اجازه دهیم این فرهنگ تسری پیدا کند. برای مثال اگر شما در کارها تصمیمات را به موقع نگرفتید و یک کاری به صورت مرتب دچار وقفه شد و کشور را چند سال معطل یک تصمیم بگذارید، این کارها کشور را دچار مشکل می کند.

    وی افزود: اگر پدیده چندشغلی بین مسئولان رواج داشته باشد و تبدیل به یک فرهنگ و ارزش شد، قطعا کارها به خوبی دنبال نمی شود. اگر ما می خواهیم برخی از کارها را دنبال کنیم، باید مواظب باشیم که این فرهنگ سیاسی اصلاح شود تا بسیاری از امور به راحتی شکل بگیرد.

    *بخش دوم؛ نقد به دیدگاه های نامزدها

    جلیلی گفت: یکی از مشکلاتی که باعث می شود کشور پیش نرود فرهنگ سیاسی ما و کارهای نمایشی و تعارفات است. ما امروز درباره انتخاب رئیس‌جمهور صحبت می‌کنیم و رییس‌جمهور کسی است که می‌خواهد ماشین حرکت دولت را راه بیندازد و دستگاه های مختلف را فعال کند.

    وی بیان کرد: ما باید تعارف را کنار بگذاریم و واقعا آیا این نوع مناظره و چنین سوالاتی و همچنین این نوع پاسخگویی می تواند به مردم کمک کند؟ غرض از این جلسه آن است که مردم بتوانند انتخاب کنند.

    نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: بسیاری از موضوعاتی که مورد توجه مردم است در گفتگوهای ما مطرح نمی شود. ۲۷ درصد جمعیت ما در روستاها زندگی می کنند و باید گفته شود که برای آینده روستاها چه برنامه ای داریم. متأسفانه تا الان حتی یک سوال هم از بنده در این باره پرسیده نشده است.

    جلیلی ادامه داد: همچنین بانوان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می دهند. درباره جوانان، نیروهای آموزش و پرورش و ورزشکاران حتما باید صحبت شود. این نوع صحبت کردن به انتخاب مردم کمک نمی کند. اگر ما می خواهیم کشور را نه تنها اداره، بلکه جهش دهیم باید بدانیم که اولویت ما چیست و مشخص شود با چه برنامه هایی باید این کار را انجام دهیم.

    وی بیان کرد: هدف از برگزاری مناظره ها این است که مردم بتوانند بهتر انتخاب کنند. تقاضای بنده از نامزدها این است که همین جا این اصلاح را انجام دهیم و یک سوال مشخص شود. نمی خواهیم که از نامزدها تست هوش بگیریم، بلکه بهتر است به قول دانشجویان «open book» باشد و نامزدها درباره یک سوال هر چیزی را که می دانند مورد مطالعه قرار دهند و نظر خود را درباره آن مطرح کنند.

    نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهارداشت: ما اگر صحبت از جمهوریت می کنیم، باید به این مسئله توجه کنیم که مردم باید بدانند کدام موضوع در اولویت است و نامزدها لازم است درباره این اولویت ها صحبت کنند.

    رییس‌جمهور این نیست که چند حرف تند بزند

    جلیلی ادامه داد: حرف های پراکنده راه به جایی نمی برد. زمانی که ما از رییس جمهور صحبت می کنیم، رئیس جمهور باید کسی باشد که بتواند با اقتدار و قوت دولت آینده را اداره کند و اگر ما می گوییم دولت باید جهش پیدا کند لازمه آن این است که رئیس جمهوری بتواند بگوید که برای فلان موضوع چگونه قرار است به دستگاه ها مأموریت دهد و برای آنها کار تعریف کند. رییس جمهور مقتدر این نیست که چند حرف تند بزند یا سروصدا کند.

    بخش سوم؛ پاسخ نامزدها به نقدها
    وی بیان کرد: نقش رئیس جمهور فراتر از دستگاه هاست. برخی از موضوعات وجود دارد که رئیس جمهور باید برای آن موضوعات ماموریت تعریف کند و دستگاه ها را با هم هماهنگ و هم افزا کند. همچنین رییس جمهور باید پیگیری کند آیا این موضوعات به نتیجه رسیده است یا خیر.

    دولت روحانی هیچ کاری برای حقوق زنان نکرد

    نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ۵۰ درصد جمعیت ما را بانوان تشکیل می دهند. در هشت سال گذشته بارها از حقوق خانم ها صحبت شد اما نتیجه آنچه بود؟ تقریباً هیچ. در همین دوره یعنی دولت یازدهم و دوازدهم ۱۸ طرح و برنامه درباره بانوان آورد و لازم است بگوید نتیجه آنچه بوده است؟ آیا زنان سرپرست خانوار امکانات بیشتری نسبت به قبل پیدا کرده اند؟ چه ابتکارات و مدل های نوین برای اشتغال زنان به کار گرفته شده است؟ آنان در اقتصاد چه نقشی داشتند؟

    جلیلی تصریح کرد: کار واقعی، برنامه می خواهد و باید پیگیری جدی هم انجام شود. بنده معتقدم رییس جمهور باید مدام ماموریت هایی را برای دستگاه های ذیربط پیدا کند و همچنین پیگیری کند آیا آن کارها انجام شده است یا خیر. برخی از ماموریت هایی که تعریف شده، حتی یک جلسه هم برای آن برگزار نشده است.

    وی افزود: اگر ما درباره موضوعی صحبت یا دلسوزی می کنیم، باید در عمل هم برای آنان کار کنیم. اینکه دلسوزی می‌کنیم چرا پیامک حجاب برای زنان رفته است، هزاران خانم بودند که مشکلات معیشتی داشتند.هزاران خانم بودند که در همین ایام دچار مشکلات اقتصادی شدند از جمله زنان سرپرست خانوار و وظیفه دولت این بود که مشکلات آنان را حل کند. حتماً دولت باید برای آنان برنامه داشته باشد و کار کند.

    نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروز می بینیم نسبت طلاق به ازدواج افزایش یافته است. جالب است که طرحی تحت عنوان آگاه سازی حقوق زنان روستایی تعریف و ۵۰۰ میلیون دلار هم هزینه شده است اما زمانی که نگاه می کنیم فقط ۵۱۰ نفر جمعیت مخاطب آن بوده است. این کار واقعی نیست بلکه کار نمایشی است.

    **نیمه دوم مناظره

    جلیلی گفت: سلامت یکی از بحث هایی است که مربوط به یک وزارتخانه نمی شود و امروز عوامل موثر بر سلامت، ده عامل را ذکر می کنند که همه این عوامل خارج از وزارت بهداشت و درمان است.بر این اساس باید رییس جمهور این موضوع را بفهمد و بتواند به درستی دستگاه ها را با یکدیگر هماهنگ کند.

    وی ادامه داد: در این سال ها در کشور ما چند طرح در حوزه سلامت اجرا شده است. یک طرح مبنی بر شبکه بهداشت در ابتدای انقلاب بود و این طرح چون درست و دقیق فهمیده شده بود، آثاری داشت که تا امروز هم باقی است و حتی برای کشورهای غربی هم الگو شده است.

    طرح تحول سلامت هیچ خاصیتی نداشت

    نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در مقابل، طرح های نمایشی هم در این زمینه داریم که هیچ خاصیتی نداشت و فقط باعث شد هزینه ها افزایش پیدا کند مثل طرح تحول سلامت که در هشت سال گذشته انجام شد و همه پی بردند که این طرح نمی تواند. درست نیست شما یک طرحی را آغاز کنید، هزینه ها را چند برابر کنید و بعد یک دفعه مشخص شود آن طرح ناکارآمد است.

    جلیلی اظهار داشت: ما اگر از نظام سلامت صحبت می کنیم باید وزارت بهداشت و درمان مدعی آن باشد اما سایر وزارتخانه ها هم در آن نقش دارند. برای مثال بیکاری و استرس از جمله عواملی است که می تواند به سلامت لطمه بزند.

    وی گفت: حوادث جاده ای یکی از عوامل مهم در افزایش تعداد مجروحان ما در کشور شده است به گونه ای که ما فقط سالی ۱۰۰ هزار مجروح داریم. این موضوع مربوط به وزارت بهداشت نیست اما کاملاً روی سلامت تاثیر دارد. باید برای رفع این مشکلات برنامه داشته باشیم.

    نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: امروز هزینه های سلامت به دلایل مختلف در دنیا افزایش یافته است. از جمله عواملی که باعث افزایش هزینه های سلامت شده است، فناوری های جدید و تغییرات مربوط به طول عمر است. چون طول عمر در کشور ما بیشتر شده است، به همان نسبت باید برای سال های آخر عمر تدابیر بیشتری وجود داشته باشد. تغییرات الگوی بیماری ها یکی دیگر از عوامل این موضوع است.

    جلیلی گفت: حرف بنده این است اگر شما درگیر کار نمایشی شدید و مساله را به خوبی متوجه نشوید، ۸ سال کشور در مسیری پیش می رود و بعد معلوم می شود آن مسیر غلط است.

    **بخش دوم نیمه دوم مناظره

    جلیلی گفت: عرصه روابط بین کشورها یک نقاط اشتراک و یک نقاط اختلافی دارد و این مسئله کاملاً طبیعی است. نقاط اشتراک بین کشورها تعامل و نقاط اختلاف بین آنان تقابل ایجاد می‌کند. هنر دولت‌ها این است که بتوانند این نقاط اشتراک که فرصت‌ها را ایجاد می‌کند، تبدیل به نقطه تعامل کرده و نقاط اختلاف که موجب ایجاد تقابل می‌شود را مدیریت و از تهدیدات پیشگیری کنند.

    ایراد دولت این بود که معطل ۴ کشور ماند

    وی بیان کرد: ۲۰۰ کشور در جهان وجود دارد که اگر سیاست ما تعامل سازنده و گسترده با جهان باشد، باید همه فرصت‌ها را بررسی و آن را بالفعل کنیم. ایراد ما به دولت این است که معطل چهار کشور ماند و تمام کارهایش معطل آنان شد. یک روز به بهانه FATF و روز دیگری به بهانه ترامپ و برجام، کشور را معطل کردند.

    نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: بله، آنان دشمنی می‌کنند و شما باید این هنر را داشته باشید تا فرصت‌ها را از دست ندهید و باید با کشورهایی که اشتراکات دارید، تعاملات خود را گسترش دهید. در همسایگی، منطقه و کشورهای مسلمان قطعاً این نقاط تعامل برای ما بیشتر وجود دارد.

    برخی لولوهای الکی نسازند

    جلیلی ادامه داد: ما باید ۲۰۰ کشور جهان را روی میز بگذاریم و بگوییم از هر یک از این کشورها چقدر فرصت می‌توانیم به دست آوریم و مجموع این فرصت‌ها را بالفعل کنیم. کشور نباید معطل شود و بعد هم گفته شود که اینها می‌خواهند در کاخ سفید حسینیه درست کنند. این حرف‌های موهوم چیست؟ خواهش بنده این است که این لولوهای الکی را نسازید.

    وی تأکید کرد: امروز خود آنان بر زمین افتادند. بایدن در سند استراتژی امنیت ملی آمریکا که در بهمن ماه منتشر کرد، گفت: ایران وارد عرصه جدیدی از بازی شده است که یک صحنه جدید تعریف می‌کند؛ این حرف را که من نمی‌گویم؛ بروید و خودتان بخوانید.

    برای خنثی‌سازی تحریم‌ها باید در موضع آفندی باشیم

    نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: ما فرصت‌های بزرگی داریم و باید از تعاملات اقتصادی با کشورها استفاده کنیم البته فرصت‌های گسترده‌ای برای تعاملات اقتصادی داشتیم که استفاده نکردیم؛ فقط پاکستان ۶۰ میلیارد دلار واردات دارد که ۱۶ میلیارد دلار آن می‌تواند از سوی ایران تأمین شود و ما می‌توانیم کارهای بزرگ کنیم.

    جلیلی گفت: حتی در بحث خنثی‌سازی تحریم و جنگ اقتصادی، ما باید در موضع آفندی باشیم، با ابزار اقتصادی، دشمن را پشیمان کنیم و این کار شدنی است.

    **بخش جمع‌بندی مناظره

    جلیلی اظهار داشت: از مسائلی که متاسفانه با آن سخاوتمندانه و مسرفانه برخورد می‌شود، زمان است. در این هشت سال، روند کشور توقف یا کندی داشت. نقش رئیس جمهور برای حل این مشکل بسیار مهم است.

    وی بیان کرد: اگر رییس جمهور مساله را درست بفهمد و پاسخ او و رویکرد او صحیح باشد، می‌تواند به جای آنکه کشور را فقط اداره کند، کشور را جهش دهد.

    نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما می‌گوییم کشور آماده جهش است و برنامه‌ آن را آماده کردیم. حاضرم با هر کسی که قبول ندارد، مباحثه کنیم تا مردم بتوانند انتخاب کنند.

    ما نباید کشور را معطل مباحثی چون FATF کنیم

    جلیلی ادامه داد: نمی‌توانیم با شروع دولت، تازه به دنبال آسیب‌شناسی و کشف راهکارها باشیم. از همان روز اول باید برنامه‌ها را اجرا کنیم. ما نباید کشور را معطل مباحثی چون FATF کنیم. آقای رضایی شاهد است که از روز اول در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفتم که این موضوع را معطل نکنیم. خود دوستان تقاضا دادند که حداقل اعلام نشود. واقعا اعتقاد بنده این است که یک کشور را نباید معطل کرد. شما مسئله را درست متوجه نمی‌شوید و مشکل ما همین است. زمانی که رویکردتان درست نیست، حتما جواب نمی گیرید.

    نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: امروز بحث کولبرها می‌شود. من در چندین بازارچه مرزی کشور نظیر مرز باشماق و بانه حضور پیدا کردم و با کولبرها صحبت کردم. جلساتی با حضور تعاونی مرزنشینان تشکیل دادیم و وضعیت آنها از کولبری، به صادرکننده تبدیل شد. ما این نگاه را مطرح می‌کنیم نه اینکه صرفا اسم بیاوریم و دلسوزی کنیم.

    وی اظهار داشت: در شهر سعدآباد بوشهر، تعاونی نخل کاران با ۴ هزار نفر دستگاه بسته‌بندی خرما خریدند و بانک آن را مصادره کرده است و آن دستگاه را قطعه قطعه کردند و فروختند. پس دولت چه کاره است؟ رئیس جمهور باید به ظرفیت های کشور برای جهش اشراف داشته باشد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *