×
×
جدیدترین‌‌ها

بررسی روند ورود رئیس‌جمهور منتخب به پاستور؛
دولت پزشکیان چه زمانی مستقر خواهد شد؟

  • کد نوشته: 102006
  • تیر 18, 1403
  • ایران رئیس‌جمهور جدید خود را شناخت. با طی کردن برخی روندهای قانونی، رئیس‌جمهور منتخب در پاستور مستقر خواهد شد و با گرفتن رای اعتماد از مجلس، فعالیت خود را به صورت کامل آغاز خواهد کرد.ایران رئیس‌جمهور جدید خود را شناخت. با طی کردن برخی روندهای قانونی، رئیس‌جمهور منتخب در پاستور مستقر خواهد شد و با گرفتن رای اعتماد از مجلس، فعالیت خود را به صورت کامل آغاز خواهد کرد.
    دولت پزشکیان چه زمانی مستقر خواهد شد؟

    به گزارش نخست نیوز، مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور ایران شد. انتخابات چهاردهم به پایان رسید و سیاستمدار کهنه‌کاری که از لحاظ حزبی مستقل و از لحاظ فکری اصلاح‌طلب است، به زودی راهی پاستور می‌شود. با توجه به این که انتخابات چهاردهم در شرایط خاص و به علت درگذشت رئیس‌جمهور و فعال شدن اصل ۱۳۱ قانون اساسی برگزار شد، سوالاتی نیز درباره سازوکار و زمان استقرار دولت چهاردهم وجود دارد. در گزارش پیش رو پاسخ این سوالات را گردآوری کرده‌ایم.

    تنفیذ و تحلیف

    به گزارش فرارو، پیروز انتخابات، تا زمان تنفیذ حکم از سوی مقام رهبری، «رئیس‌جمهور منتخب» نامیده می‌شود. علی اکبر رنجبرزاده نماینده مردم همدان و عضو هیئت رئیسه مجلس در گفتگویی با خبرگزاری تسنیم، از آمادگی پارلمان برای برگزاری مراسم تحلیف پس از تنفیذ حکم از سوی آیت‌ا… خامنه‌ای رهبر انقلاب خبر داد. مجتبی یوسفی دیگر عضو هیئت رئیسه مجلس نیز به ایرنا گفته است که مراسم تحلیف ۱۴ یا ۱۵ مرداد برگزار خواهد شد. بر اساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی، رئیس‌جمهور در مجلس شورای اسلامی و در حضور رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان سوگند یاد و سوگندنامه ریاست‌جمهوری را امضا می‌کند.

    دولت پزشکیان چه زمانی مستقر خواهد شد؟

    متن این سوگند که در قانون اساسی ذکر شده به این شرح است:

    «بسم‌الله الرحمن الرحیم
    من به عنوان رییس جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که بر عهده گرفته‌ام به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هر گونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است حمایت کنم. در حراست از مرز‌ها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم السلام قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده است همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم.»

    محمود عباس‌زاده مشکینی نماینده پیشین مجلس نیز در گفتگو با فرارو، اظهار داشت که «روال کار بر این است که مکاتباتی میان مجلس و دستگاه‌ها انجام و زمان انجام مراسم تحلیف مشخص می‌شود. با توجه به این که انتخابات این دوره در نتیجه بروز یک سانحه به صورت زودهنگام برگزار شد، باید دید که برنامه‌ریزی به چه صورت انجام می‌شود.»

    با توجه به این که تحلیف ریاست‌جمهوری با حضور مهمانان و هیئت‌های خارجی برگزار می‌شود، هماهنگی‌های تشریفاتی بیشتری را طلب می‌کند. این دعوت‌ها و برگزاری مراسم به صورت مشترک از سوی ریاست‌جمهوری و مجلس شورای اسلامی انجام می‌شود. یک منبع آگاه به خبرنگار فرارو گفت که احتمالاً مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری پزشکیان از سوی رهبری، بعد از عاشورا برگزار خواهد شد.

    تاریخ چه می‌گوید؟

    مرور انجام مراسم تنفیذ حکم در ادوار گذشته ریاست‌جمهوری نشان می‌دهد که این مراسم به طور معمول در روز‌های ۱۱ و ۱۲ مردادماه و مراسم تحلیف نیز اغلب به فاصله یک یا چند روز در مجلس برگزار شده است. اما برگزاری هر دو مراسم یک پیش‌نیاز قانونی دارد و آن نیز صدور اعتبارنامه است.

    منبع فرارو

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *