×
×
جدیدترین‌‌ها

مطالبات اقتصادی از رئیس‌جمهور آینده،
ارائه برای بهبود معیشت مردم از سوی نامزدهای ریاست جمهوری

  • کد نوشته: 100981
  • تیر 2, 1403
  • رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه نامزدها باید در مناظره‌ها برنامه مشخص و راهکار عملی برای موضوعات مهم و چالش‌های اقتصادی ارائه کنند، گفت: یکی از مهم‌ترین این موضوعات برنامه بهبود معیشت و افزایش قدرت خرید خانوار و کاهش ضریب جینی و محرومیت است که باید به تفصیل به آن پرداخته شود.
    ارائه برای بهبود معیشت مردم از سوی نامزدهای ریاست جمهوری

    نخست نیوز،

    در شب‌های گذشته مناظره‌های کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ با موضوعات مختلف از جمله اقتصادی برگزار شد و مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و مصطفی پور محمدی، شش نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در این مناظره‌ها، برنامه‌ها و خط مشی‌های اقتصادی خود را توضیح دادند.

    افزایش حقوق و دستمزد متناسب با تورم، توجه ویژه به اجرای برنامه هفتم توسعه، رفع مشکلات مردم با تعامل با دنیا، شفافیت در اقتصاد، آزادسازی اقتصاد از کمند دلار، پیگیری افزایش و تقویت ارزش پول ملی، جلوگیری از خام فروشی با تکیه بر دانش، خصوصی سازی توسط افراد علمی، ‌ خنثی سازی تحریم‌ها از داخل، توجه به بورس، ایجاد سپر حمایتی برای مردم در برابر تورم، جلوگیری از چاپ پول توسط بانک‌ها، تخصیص اعتبار طلا به جای یارانه به مردم و کنترل بازار ارز، اهم محورهای مطرح شده در مناظره اقتصادی کاندیداها در شب گذشته بود.

    اما برخی کارشناسان معتقدند بعضی چالش‌ها و مسائل اقتصادی در این گفت‌وگوها مغفول مانده و در مورد برخی موضوعات هم لازم است نامزدها راهکارهای عملیاتی ارائه کنند.

    در این رابطه امین شاکری – نایب رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران – در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: آن چیزی که باید در برنامه‌ها و گفتارهای نامزدها به طور ویژه به آن پرداخته شود، برنامه مشخص و راهکار عملی پیشنهادی برای موضوعات مهم و چالش‌های اقتصادی فعلی است.

    به گفته وی یکی از مهم‌ترین این موضوعات برنامه بهبود معیشت و افزایش قدرت خرید خانوار و کاهش ضریب جینی و محرومیت است که باید به تفصیل به آن پرداخته شود.

    شاکری با بیان اینکه نامزدها باید برنامه عملی برای افزایش نرخ اشتغال به خصوص برای جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی داشته باشند، تصریح کرد: رفع و کاهش ناترازی بانک‌ها، صندوق‌های بازنشستگی و حامل‌های انرژی هم موضوعاتی است که نامزدها باید راهکارهای عملیاتی برای پاسخ به آن‌ها ارائه کنند.

    وی ارائه راهکار افزایش نرخ مشارکت اجتماعی در عرصه اقتصادی را یکی از دیگر موضوعات مهم مقطع فعلی در کشور دانست و گفت: مولد سازی اقتصادی و مبارزه با انحصار، رانت و توزیع ناعادلانه ثروت نیز از جمله دیگر چالش‌های پیش روست که لازم است نامزدها در رابطه آن‌ها صحبت کنند.

    منبع ایسنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *