×
×
جدیدترین‌‌ها

5+1 جنس انتخاباتی

  • کد نوشته: 100503
  • خرداد 26, 1403
  • در هفته ای گذشت که شورای نگهبان نام 6 کاندیدای نهایی و رسمی  انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری اعلام کرد: پزشکیان، پورمحمدی، سعید جلیلی ،‌ زاکانی،‌ قاضی زاده هاشمی و قالیباف.
    5+1 جنس انتخاباتی

    نخست نیوز، علی خسرو شاهی_پیش بینی می شود برخلاف دو انتخابات قبلی، انتخابات آینده با مشارکت قابل قبول روبه رو خواهد شد. شمار بسیاری به ویژه در شهرهای بزرگ که در دو انتخابات قبلی،‌ رای نداده بودند این بار پای صندوق خواهند آمد و رای می دهند. احتمال اینکه انتخابات به مرحله دوم کشیده شود بسیار است. چه کسی رییس جمهوری آینده خواهد شد؟ دو قطبی قالیباف – پزشکیان شکل می گیرد. پیروز میدان را سطح مشارکت،‌ مناظره های تلویزیونی، نسبت مشارکت بخش خاکستری و جو کلی جامعه تعیین خواهد کرد. جنس انتخابات 1403 شبیه 1392 است و نه 1400.

     زاکانی بعد از انتخابات شهردار تهران شد. اگر او دوباره به سود یکی از کاندیداها (احتمالا سعید جلیلی) کناره گیری کند دوباره نقش پوششی خواهد داشت و این برای او یک رفتار ناپسند خواهد بود. اگر رقابت را ترک نکند بخش مهم و تعیین کننده ای از رای اصولگرایان را جذب خواهد کرد و این به ضرر اصولگرایان و به سود اصلاح طلبان است.

    اما کمتر کسی باور می کرد پزشکیان تایید شود. پزشکیان تا همین چند ماه قبل برای تایید کاندیداتوری مجلس هم با مشکل مواجه شده بود. پزشکیان به عنوان تنها کاندیدای واقعا اصلاح طلب، همه اصلاح طلبان را پشت سر خود جمع خواهد کرد. در میان 6 کاندیدا ، 5 اصولگرا و تنها یک اصلاح طلب هستند. شورای نگهبان اجماع اصلاح طلبان را راحت کرد و در مقابل، 5 گزینه اصولگرایان، این اردوگاه را متفرق می کنند.

    قابل پیش بینی است پزشکیان علاوه بر اصلاح طلبان، طبقه متوسط و بخشی از جوانان را جذب خواهد کرد. علاوه بر این او ظرفیت جذب رای استان های شمال غربی و غرب کشور را نیز دارد. پزشکیان،‌ یک دکتر واقعی است؛‌ پزشک و جراح قلب و از طبقه بالای اجتماعی است. وزیر بهداشت دولت خاتمی بود و چند دوره هم نماینده مجلس و نایب رییسی مجلس. در همه مراحل هم سابقه قابل قبولی از خود به جا گذاشته است. پزشکیان می تواند رای بخشی از اصولگرایان و بخش های خاموش جامعه را نیز جذب کند.

    قالیباف از 1384 تا 1403 ،‌ چهار مرتبه کاندیدای ریاست جمهوری شده است. قالیباف 1403 نسبت به 84 و  92 و 96 متفاوت است. او هر بار  توانست رای بخشی از جامعه را جذب کند. در 84 بخش زیادی از طبقه متوسط را نمایندگی می کرد. در 92 و 96 اما به عنوان کاندیدای اصولگرا به میدان آمد. حالا اما با تفاوت های بزرگتر از قبل به میدان آمده است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *