×
×
جدیدترین‌‌ها

همتی در اولین مناظره انتخاباتی:
اغلب وعده‌های نامزدها عملی نیست

  • کد نوشته: 10012
  • خرداد 15, 1400
  • نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: وضعیت اقتصادی ایران به گونه‌ای است که اغلب وعده‌هایی که نامزدها می‌دهند، امکان تحقق ندارد.
    اغلب وعده‌های نامزدها عملی نیست

    به گزارش نخست نیوز، عبدالناصر همتی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی در پاسخ به سوالی درخصوص ابربدهکاران بانکی گفت: اول ابراز تاسف می‌کنم که نمایندگان توانای بخش بزرگی از جامعه ایران از جمله زنان در این مناظره حضور ندارند. خیلی از شماها اینجا نماینده ندارید. به حق نیز معترض هستید.

    وی ادامه داد: اعتراض تان را می‌خواهید با قهر از صندوق رای نشان دهید. من فکر می‌کنم اعتراضتان را با رای خود تغییر دهید. نیاز داریم که به جای انفعال، جمهوری تشکیل دهیم. ما می‌توانیم یک نه بزرگ و تاثیرگذار به تهدید علیه جمهوریت بگوییم.

    نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: مردم! راستش من خیلی فکر کردم که اینجا چه قولی به شما بدهم. دیدم صادقانه تر این است که وضعیت اقتصادی ایران در شرایط فعلی طوری است که اغلب وعده‌های رنگارنگ و جذاب نامزدها امکان تحقق ندارد.

    همتی تاکید کرد: برخلاف دیگران، اقتصاد خوان و اقتصاددان هستم. از وضعیت اقتصادی کشور خبر دارم. سابقه مدیریت اقتصادی و اجرایی دارم. منابع لازم برای وعده‌ها را نداریم.

    وی گفت: دوست ندارم به شما به دروغ بگویم. این دوستان هیچ کدام از پول و ثروت حرف نمی‌زند. عملا از توزیع فقر می گویند. هم به تولید ثروت هم به توزیع عادلانه ثروت توجه همزمان می‌کنند.

    نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما برای اینکه بتوانیم از این وضعیت خارج شویم به شدت به سرعت نیاز داریم. به یک سری از اصلاحات اقتصادی. اینجا تنها نامزد هستم که می‌تواند بگوید چرا این اصلاحات اقتصادی برای توسعه ضروری است.

    همتی تصریح کرد: جناب آقای رضایی بجای اینکه بگویند بانک مرکزی مقصر است بگویند چگونه می خواستند با گروگان گرفتن، برای کشور درآمد ارزی بدست آورند. منتظر اقدامات ایشان هستیم.

    وی افزود: جناب آقای رضایی شما خودتان در مجمع، چند بار ما را برای FATF معطل کردید. عدم پذیرش شفافیت پدر اقتصاد کشور را درآورده است. من تعجب می کنم از شما که به معلول می پردازید.

    نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: جناب آقای رضایی، با اجازه مقام معظم رهبری مجددا لوایح FATF به مجمع ارجاع شد. ما التماس کردیم، این برای ما مهم است.

    چرا همه مشکلات را گردن بانک مرکزی می‌اندازید؟

    همتی گفت: من قبلا گفته بودم، من در مقابل ۵ نامزد هستم، که قاعدتاً به ریاست جناب آقای رئیسی است و به صورت پوششی، ایشان را پوشش می‌دهند.

    وی ادامه داد: اولاً اگر قرار باشد من جواب دوستان پوششی را بدهم باید قسم بخورند که تا پایان رقابت های انتخاباتی باقی خواهند ماند. اینکه نمی‌شود سه نفر بیایند بنشینند و حمله بکنند. من دفاع خواهم کرد، جواب خواهم داد.

    نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: جناب آقای جلیلی من در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفتم، شما اقتصاد نمی‌فهمید. شما ابتدایی‌ترین مطالب را بلد نیستید. چرا برای مردم تصمیم می‌گیرید؟ خسته نشدید از این همه بیانیه ها و بیانیه خواندن‌ها؟ بیانیه خواندن پدر کشور را درآورده است. آقای جلیلی مشکل ما همین چیزها است. چرا همه‌ مشکلات را گردن بانک مرکزی می‌اندازید؟

    وی افزود: آقای جلیلی ارز در بانک مرکزی در ۲۰ سال گذشته به طور متوسط ۴۵ میلیارد دلار سالیانه بوده است. اما در دو سال گذشته به طور متوسط به ۹ میلیارد دلار رسیده است. وقتی یک راننده تاکسی ۵ میلیون تومان درآمد داشته است و درآمدش به یک میلیون تومان برسد، مجبور است کرایه را پنج برابر بکند.

    همتی تصریح کرد: قیمت دلار به‌جای اینکه بشود ۵۵۰۰۰ تومان الان روی ۲۲ هزار تومان است. آقای جلیلی! در برجام شما در زمین ترامپ بازی کردید. من به عنوان رییس بانک مرکزی مسئول بازار بودم.

    من می‌خواهم محترمانه صحبت کنم

    وی ادامه داد: آقای زاکانی من خواهش می کنم از پوششی در بیایید. شما اقتصاد نمی‌دانید. دو کلاس اقتصاد نخوانده اید. تحصیلات پزشکی نیز معلوم است که چطوری مدرک گرفته اید! دهانم را باز نکنید که این چیزها را بگویم. من می‌خواهم محترمانه صحبت کنم.

    نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: جناب آقای رضایی شما می‌فرمایید که می‌خواهید گروگان‌های آمریکایی را بگیریم و فلان بکنیم. آقای رضایی من اقتصاددان هستم. من می‌دانم شما چطوری اقتصاد خوانده اید. شما استادها را مجبور کرده‌اید در دفترتان از شما امتحان بگیرند. چیزهایی را نگویید که من مجبور شوم در اینجا بگویم.

    وی ادامه داد: احترام ویژه‌ای برای آقای رئیسی قائل هستم. به جای اینکه به کارخانه‌ها بروید، به زندان‌ها می‌رفتید. این وظیفه بخش اجرایی است. از این وام‌هایی که می‌گویید و معلوم نیست آخرش چه شد. شما در قوه قضاییه تشریف داشتید و باید اول مشکلات قضایی را حل کنید بعد مشکلات اجرایی را حل بکنید. معیشت مردم را با رای مثبت به فیلترینگ اینستاگرام تهدید کردید.

    آقای رییسی! من نمی‌دانم آیا به من امان‌نامه می‌دهید؟

    همتی گفت: من البته در مصاحبه‌ای تلویزیونی اعلام کرده‌ام که بحث اساسی من تغییر استراتژی اقتصادی است. باید هرچه سریعتر اصلاحات اقتصادی انجام بدهیم، برنامه‌هایم را منتشر می‌کنم.

    وی ادامه داد: من همیشه گفتم که به جناب آقای رییسی احترام ویژه‌ای قائل هستم. مردم بدانند، من به عنوان یک شهروند عادی در مقابل رییس قوه قضاییه هستم. بالاخره در اینجا تعارض منافع وجود دارد.

    نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: آقای رییسی من نمی‌دانم به من امان‌نامه می‌دهید که بعد از اتمام کار پیگیری نکنید و علیه ما پیگیری قضایی نکنند. با این جملاتی که آقای رضایی گفتند!

    آقای رضایی! هنوز در ارتباط با فرماندهی شما در برخی عملیات‌ها ابهام است

    همتی افزود: ما می‌خواهیم کمک کنیم. جناب آقای رضایی، حضرتعالی هنوز در ارتباط با فرماندهی شما در برخی عملیات ها ابهام است. ما به شما به عنوان فرمانده جنگ احترام می گذاریم. فرماندهان جنگ، عزیز ملت هستند. اگر رییس‌جمهور شوم شما را به عنوان یکی از مختلف اقتصادی کشور معرفی می‌کنم.

    وی ادامه داد: آقای رییسی کشور را به این روز انداخته اید و بانک مرکزی و دیگران را مقصر جلوه می‌دهید. همه اقتصاد را بسته‌اید. ارتباط با خارج را بسته اید.

    همتی گفت: آقای جلیلی چرا صادرات ما به افغانستان کمتر است؟ معلوم است، ۱۰ سال از موقعی که شما بیانیه خواندن را شروع کرده اید چه اتفاقی در کشور افتاده است؟ رشد اقتصادی ما طی این ده سال به یک و نیم درصد رسیده است. یعنی کل رشد ما ۵ درصد بوده است. آقای جلیلی خواهش می کنم نخندید. اینها خنده ندارد، بلکه گریه دارد. شما باید طی ده سال به رشد سالی 8 درصد می‌رسید.

    شما و دوستانتان باید پایتان را از اقتصاد بیرون بکشید

    وی ادامه داد: شما، دوستانتان و نهادهایتان باید پای تان را از اقتصاد بیرون بکشید.

    نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: در ارتباط با تعطیلی کارخانجات آقای رئیسی باید به واحدهای تولیدی کمک کرد. واحدهای تولیدی را بانکها تعطیل کرده‌اند یا قوه قضاییه؟

    همتی تصریح کرد: حضرتعالی دادستان و معاون اول قوه قضاییه بوده‌اید باید جلوی آن را می‌گرفتید. الان که این کار را می‌کنید کار بسیار خوبی است. در تلویزیون نیز تقدیر کردم. کار خوبی می کنید، ولی چرا شما را در 20:30 خبر اول و سوپرمن معرفی می‌کنند.

    من را از مسوولیتم عزل کرده‌اند و به عنوان یک شهروند عادی صحبت می‌کنم

    نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: من را از مسوولیتم عزل کرده‌اند و به عنوان یک شهروند عادی در مقابل رییس قوه قضائیه صحبت می‌کنم. در مقابل این افراد پوششی صحبت می‌کنم. مگر می‌شود در یک مناظره تلویزیونی ۵ نفر به یک نفر حمله کنند.

    وی ادامه داد: این پول‌ها را از کجا آورده اید که من را اینقدر تخریب می‌کنند. این پول‌ها را ستادهایتان از کجا می‌آورند؟ مردم بهتر می توانند قضاوت کنند.

    من نماینده دولت روحانی نیستم

    همتی گفت: در همین اول بگویم، من نماینده آقای روحانی نیستم. من از بانک مرکزی به خاطر اختلاف نظری که با آقای روحانی داشتم، کنار گذاشته شده ام؛ البته آقای روحانی هم از لحاظ سیاسی، دنیا دیده‌تر و هم از لحاظ فن بیان بهتر از شما بود.

    گرفتاری من این بود که روحانی نگاه اقتصادی نداشت

    نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: ولی روحانی نیز مشکل شما را دارد. نگاه اقتصادی نداشت و گرفتاری من نیز همین بود. من خواهش می‌کنم دوستان به این نکته توجه کنند.

    من معتقد به قیمت‌گذاری دستوری نیستم

    وی افزود: من برنامه مفصلی دارم. در قسمت اول دوستان از بس ۵ نفری علیه من صحبت کردند مجبور شدم جواب بدهم. در مورد قیمت‌گذاری خدمت شما عرض می‌کنم که من معتقد به قیمت گذاری دستوری نیستم، بلکه دولت نباید در مسائل جزئی مانند گندم، واردات لاستیک و یا اقداماتی مثل نهاده‌های کشاورزی، وارد شود. دولت باید در زیرساخت‌ها سرمایه گذاری بکند.

    برای تولید، تورم و رشد برنامه‌های وسیعی دارم

    همتی ادامه داد: مساله کسری بودجه و بانک مرکزی باید حل بشود. من از استقلال بانک مرکزی حمایت می‌کنم. مشکل ما ساختاری و از ساختار بودجه ما است که هر روز روی آن تاثیر می گذارد و می آید در بانک مرکزی تبدیل به پایه پولی و نقدینگی می شود.

    نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: درآمدهای ارزی کشور نیز به خاطر تحریم‌ها کاهش پیدا کرده است و مشکل مضاعف شده است. قیمت‌گذاری در دنیا شکست خورده است. اینکه می‌گویند ما با گرانفروشی مبارزه کنیم، با گرانفروشی نمی توان مبارزه کرد. گرانفروشی و گرانی نتیجه تورم است. قیمت‌های نسبی، خودش جواب می‌دهد. وقتی در یک بازار قیمت بالا می رود در باقی بازارها نیز افزایش پیدا می‌کند.

    وی تصریح کرد: برای تولید، تورم و رشد، برنامه‌های وسیعی دارم که انشالله به موقع و فرصت شود برای ملت ایران توضیح مفصل خواهم داد.

    همتی گفت: بخش کشاورزی بسیار مهم است و بنده برنامه مفصلی دارم برای اینکه بتوانیم کشاورزی را از این وضعیت کشاورزی نجات بدهیم.

    وابستگی کشاورزی ما نزدیک به سالیانه ۱۴ میلیارد است

    نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: وابستگی کشاورزی ما نزدیک به سالیانه ۱۴ میلیارد است که تقریباً نهاده های کشاورزی وارد می‌کنیم. این عدد مقداری کاهش پیدا کرده است، اما در حدود ۱۲ میلیارد دلار را ما واردات داریم که بخشی از آن با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شوند و بخشی از آن نیز با ارز نیمایی وارد می شود.

    وی افزود: نکته‌ای که شما در مورد مسئله بحران آب و مصرف بخش کشاورزی ما اشاره کردید، یعنی کشاورزی ۷۵ درصد از آب مصرف را استفاده می‌کند؛ این مسئله مهمی است.

    همتی تصریح کرد: مسئله بحران آب، مساله ۳۰ سال آینده همه کشورها است. حتماً باید از لحاظ نوع کشت و نوع آبیاری اقدامات جدی انجام دهیم. مسئله‌ی مهمی که در بخش کشاورزی و در کنار آب وجود دارد، مسئله قیمت گذاری محصولات کشاورزی است.

    وی ادامه داد: ما تا به حال خرید تضمینی قیمت داشتیم. مثلاً گفتیم قیمت ۵۰۰۰ تومان در حالی که مشکل کشاورزان امروز هم این است. مسئله دوم کشاورزان، انتقال به بازار است. شما دیدید که شب عید چه اتفاقی افتاد. خیلی از میوه هایی که در دست کشاورزان بود با دو یا سه هزار تومان خریده شد و در بازار ۱۵ هزار تومان یا ۲۰ هزار تومان فروخته شد و این کار واسطه‌های بخش کشاورزی است.

    محصولات کشاورزی را باید از طریق بورس کالا بفروشیم

    نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید انبارهایی درست کنیم و محصولات کشاورزی را از طریق بورس کالا بفروشیم. محصولات کشاورزی را با قیمت خلی پایین پیش‌فروش می‌کنند.

    وی افزود: مساله کشاورزی ما بسیار پیچیده است و این نکته را باید بپذیریم که ما در روستاها در بخش‌های مهمی نتوانستیم نظام پایدار کشاورزی را برقرار کنیم و نتوانستیم آن بخش‌هایی که جمعیت کشاورزی دارند را صنعتی بکنیم. مثلاً مانند شهرهای شمالی کشور.

    همتی تصریح کرد: فکر می‌کنم در ارتباط با کشاورزی بحث‌های بسیار پیچیده ای داریم. آب مساله مهمی است، بذر، کود و سم با قیمت‌های خیلی بالایی به دست کشاورزان می‌رسد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *