×
×
جدیدترین‌‌ها

دکتر مهدی صابری روانپزشک مطرح کرد،
روانپزشکی مظلوم‌ترین رشته در وزارت بهداشت است

  • کد نوشته: 100043
  • خرداد 18, 1403
  • تعداد متخصصین اعصاب و روان در ایران شاید کافی باشد اما نسبت به استاندارد جهانی کمتر هستیم . مشکل اساسی در توزیع نادرست متخصصین در سراسر ایران است.
    روانپزشکی مظلوم‌ترین رشته در وزارت بهداشت است

    نخست نیوز،

    دکتر مهدی صابری روان‌پزشک در گفت و گو با خبرنگار سلامت نخست گفت: بیش از چهارصد نوع اختلال روانی در دنیا شناخته شده است. بسیاری از این اختلالات بسیار خفیف هستند و افراد ممکن است تا مدت ها متوجه آن نشوند. درصد کمی از این اختلالات علائم شدیدی دارند و به راحتی قابل تشخیص می باشند و گاهاً افراد غیر متخصص هم با نگاه کردن به فرد متوجه بیماریش و نداشتن تعادل روانی می شوند.

    وی ادامه داد: در همه جای دنیا اختلالات اضطرابی و بعد از آن اختلالات خلقی شایع تر است. اختلالات اضطرابی که دسته بسیار بزرگی را مانند اختلال اضطراب منتشر، اختلال استرس بعد از سانحه و از هراس ها ، اضطراب اجتماعی و حضور در جمع ، اضطراب واکنشی ، وسواسی شامل می شوند.

    صابری معتقد است، درمان دارویی این دسته از بیماران بسیار راحت با داروهای ضد استرس انجام می شود اما مشکل سیستم توزیع و تولید داروهای درمان است. هر از گاهی روانپزشکان را هم برای تجویز و درمان دچار چالش بدی می کند.

    او ادامه داد: امکانات بیمارستانی بیماران اعصاب و روان محدود است. شیوع بیماران روانی نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا روز افزون است.ضمن اینکه بعضی از مراکز خصوصی اعصاب روان مانند بیمارستان مهرگان هم تعطیل شده اند. متاسفانه زندگی های امروزی آمار این بیماران را به طور محسوسی افزایش داده است.افراد دارای روابط احساسی مجازی شده اند و دچار حالت درخود ماندگی شده اند.

    صابری میگوید: سیاست های وزارت بهداشت در جهت افزایش تخت های روانپزشکی متناسب با نیاز این بخش نبوده است و روانپزشکی مظلوم ترین رشته در وزارت بهداشت می باشد. وزارت بهداشت باید فرهنگ مراجعه به مشاورین و روانشناس ها را برای نجات از ابتلا به اختلالات روانی افزایش دهد.

    او با اشاره به اینکه تعداد متخصصین اعصاب و روان شاید کافی باشد  گفت: این تعداد نسبت به استاندارد جهانی کمتر است. مشکل در توزیع نادرست متخصصین در  سراسر ایران می باشد. در حال حاضر در بسیاری از شهرهای کوچک متخصص مربوطه حضور ندارد.

     و در آخر صابری برای داشتن سلامت روانی مانند بسیاری از روانپزشکان توصیه میکند که یک سبک زندگی سالم را انتخاب کنید هرچند که ما در حال حاضر خواسته یا ناخواسته نمیتوانیم انتخاب کنیم.

    منبع رکنا

     

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *