×
×
جدیدترین‌‌ها

ابعاد اساسی مکتب امام خمینی(ره)

  • کد نوشته: 99692
  • خرداد 11, 1403
  • معنویت، عقلانیت و عدالت، سه بُعد اساسی مکتب امام خمینی(ره) است. رفتار و منش امام(ره) مبتنی و مشتمل بر این سه اصل بود. ایشان عارفی واصل و اهل خشوع و ذکر بودند. به نصرت الهی اطمینان داشتند. در بُعد عقلانیت، اهل به کار گرفتن خرد و تدبیر بودند.
    ابعاد اساسی مکتب امام خمینی(ره)

    نخست نیوز، دکتر علی پاکباز خسروشاهی_تکیه به آرای مردم از مظاهر عقلانیت امام راحل بود. در حالی‌که قرن‌های متمادی حکومت‌های استبدادی در کشور ما وجود داشت، امام خمینی(ره) حضور و مشارکت مردم در اداره کشور را به یک حقیقت روشن تبدیل کردند.

    به همین دلیل مردم هشتم تیر ماه پای صندوق‌های رای می‌آیند و رییس جهمور جدید را انتخاب می کنند تا وفاداری خویش را دوباره نشان دهند.

    عدم اعتماد به دشمن و سرسختی در برابر دشمن مهاجم، نمونه دیگری از عقلانیت امام خمینی(ره) است. ایشان واقف بودند که عقب‌نشینی مقابل دشمن به پیشروی او می‌انجامد. امام ما روح خوداتکایی و خودباوری را در ملت دمید و این یک مظهر دیگر عقلانیت ایشان است. دشمن از آغاز ورود خود به این کشور، به ملت ما القا کرد که قادر به پیشرفت نیست و اگر قرار باشد کار چشمگیر و مهمی انجام شود، به دست غربی‌ها باید صورت بگیرد اما امام خمینی(ره) به مردم روح اعتماد به نفس داد و پیشرفت ما در زمینه‌های مختلف علمی و صنعتی به دلیل همین روحیه «ما می‌توانیم» است. ایشان خبرگان ملت را از طریق انتخابات مامور تدوین قانون اساسی کردند. سپس قانون اساسی را در معرض آراء مردم قرار دادند و این‌گونه پایه‌های نظام را مستحکم ساختند. این مهم نیز از دیگر مظاهر عقلانیت امام خمینی(ره) بود. مظهر اساسی معنویت امام راحل، اخلاص ایشان بود. امام ما از آغاز مبارزه، بر اساس تکلیف الهی و برای خدا پیش رفتند. می‌فرمودند عالَم، محضر خداست. ایشان در بُعد عدالت، تأکید به رسیدگی به محرومان داشتند و بارها تعابیر «پابرهنگان» و «کوخ نشینان» را بیان داشتند و به مسئولین تأکید می‌کردند که از اشرافی‌گری بپرهیزند.

    پس از غروب آن خورشید فروزان، راه و مرام و اصول ایشان را رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به زیبایی و با قوت تمام ادامه دادند و مکتب امام(ره) را حفظ و تقویت کردند. انتخاب هوشمندانه و الهی آیت‌الله العظمی خامنه‌ای از سوی خبرگان ملت به رهبری انقلاب اسلامی در همان روز ارتحال امام امت، عامل مهم تداوم این مکتب و حرکت نورانی بود.

    ملت وفادار، آگاه و مبارز ایران اسلامی امروز پرانگیزه و امیدوار در گام دوم انقلاب، با شناخت درست از راه و مرام و اصول امام(ره)، گوش به فرمان رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای برنامه دشمن برای توقف پیشرفت ایران را ناکام گذاشته‌اند و به سوی تشکیل تمدن نوین اسلامی در حرکت هستند. امید است مسوولان نیز با برنامه ریزی و همت بیشتر در راستای اهداف مقدس نظام تلاش های خویش را دو چندان کنند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *