×
×
جدیدترین‌‌ها

در دوران بارداری، ورزش آری یا نه؟

  • کد نوشته: 96579
  • شهریور 18, 1402
  • در دوران بارداری برنامه ورزشی باید بر اساس سلامت مادر، سابقه بیماری زمینه ای، تاریخچه بارداری فعلی و بارداری های قبلی مادر و سطح فعالیت بدنی او قبل از بارداری و در حال حاضر اجرا شود.
    در دوران بارداری، ورزش آری یا نه؟

    نخست ورزشی: از جمله ورزش های مناسب برای دوران بارداری: پیاده روی، شنا، دوچرخه ثابت، ایروبیک سبک، یوگای بارداری هستند. ورزش هایی که در آن احتمال تروما به شکم مادر وجود دارد یا ورزش هایی که احتمال زمین خوردن مادر وجود دارد مانند اسکی، اسب سواری و غیره نباید انجام شود.

    به طور کلی ورزش در مادران باردار با کاهش ریسک افزایش بیش از حد وزن، کاهش شانس ابتلا به دیابت و کنترل بهتر قند خون، کاهش ابتلا به دیابت بارداری، کاهش کمردرد و شل شدگی عضلات واژن و کف لگن، کمک به روند زایمان طبیعی و همچنین کاهش بروز افسردگی پس از زایمان همراه است.

    در دوران میانسالی یا یائسگی ورزش به خصوص ورزش های ایستایی با افزایش توده استخوانی در خانم ها و حفظ توده استخوانی در خانم های یائسه، در پیشگیری از استئوپروز موثر بوده و شانس شکستگی را کاهش می دهد.

    با تقویت عضلات و با تعادل بهتر، شانس آسیب به دنبال زمین خوردن و دردهای مفاصل و آرتروز و شانس ابتلا به افسردگی در این دوران هم با ورزش کاهش می یابد.

    یادمان نرود تمرینات ورزشی باید به صورت مستمر و با برنامه منظم انجام شود چرا که فواید آن با توقف شدن ورزش از بین می رود.

    هفته ملی سلامت بانوان همه ساله با هدف اطلاع رسانی و حساس سازی گروه های مختلف جامعه در خصوص اولویت های سلامت زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور برگزار می شود. امسال هم این هفته با شعار «ورزش، شادابی، آرامش» از روز جمعه ۱۰ آبان ماه آغاز و تا روز سه شنبه ۱۶ آبان ماه ادامه خواهد داشت.

    خبرنگار: نفیسه چوپانیان مروی

    برچسب ها بارداری ورزش

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *