×
×
جدیدترین‌‌ها

حلقه گمشده فوتبال کشور

  • کد نوشته: 95433
  • فروردین 9, 1403
  • اخلاق یکی از محوری ترین حلقه های گمشده فوتبال امروزه ماست که متأسفانه   بسیاری از مدیران ، پیروزی در میدان را بر آموزش و تربیت بازیکنان پایه ها ترجیح می دهند پدیده ای که برای رهایی از آن ،راهکار علمی مشخص نشده است .
    حلقه گمشده فوتبال کشور

    نخست نیوز – فوتبال به علت پیچیده بودن ، قابلیت تجزیه و تحلیل از جهات مختلف را بهمراه دارد . در سالهای اخیر به لحاظ اخلاقی ، تاکتیکی ، روحی و روانی اکثر بازیکنان  دچار مشکل شده اند .
    اگر عوامل ذیربط  از دایره شعار خارج شوند و مبنا را بر پایه اخلاق ، انضباط و سپس، فوتبال پایه گذاری کنند می توان به آینده فوتبال کشور امید وار شد .
    مبنای پایه ریزی اصول اخلاقی را  ابتدا باید از مربیان حاضر فوتبال آغاز کرد. که هیچ نظارت باز دارنده ای بر  روابط نادرست آنان با گروه داوران ، تیم های حریف ، حتی بازیکنان خودی و رسانه ها وجود ندارد.
    همه پیروان مکتب این رشته ی  جذاب شاهد دیدارهای تیم های پایه بوده اند و همچنین شاهد هتاکی و رد و بدل شدن الفاظ رکیک از سوی مربیان به داوران و کادر مقابل و… را بوضوح دیده اند  که نتیجه  این رفتار ها سبب جدایی بسیاری از مستعدین این رشته توسط والدین شان شده و در نتیجه فضا را برای  رشد بازیکنان همتراز فکری و اخلاقی خود باز کرده اند .
    هر چند برای رهایی از این پدیده ناشایست بداخلاقی، راهکارهای سطحی از سوی مسئولین وقت ارایه شده است  و چون این معضل در فوتبال کشور ریشه دوانده ،اما شیوه های ارایه شده در کاهش و از بین بردن مشکلات باز دارنده نبوده و نیست ،
    برای برون رفت از این معضل،   باید به نسل هنر آموز در پایه ها، آموزه های رسیدن به قهرمانی را یاد  داد و قبل از فرا گیری این رشته پر جاذبه باید بدانند سرآغاز قهرمانی با پهلوانی شروع می شود  . عامل و مقدمه  ترویج این فرهنگ اخلاقی  از خانواده ها ،سپس  به مربیان و امور فرهنگی باشگاهها  در فرایند زمانی وابستگی مستقیم  دارد    .
    بارها اشاره شده کمیته های  نظارت و قضایی هیأت ‌های فوتبال با تشویق و تنبیه توان رفع معضلات اشاره شده را نداشته اند  و باید تدابیر فرهنگی با الگوریتم صاحبان فوتبال در کمیته های آموزش فدراسیون و باشگاهها طراحی و عملیاتی  شود .
    تعلیم  اصحاب رسانه ای  درکلیه  دیدارها بسیار حائز اهمیت است که در صورت بروز  رفتارهای ناشایست بعضی از مربیان ، تحت هیچ عنوانی جهت مصاحبه یا خبر  بسراغ شان نروند و آنها را  در انزوا قرار دهند .
    برای تطهیر فوتبال پاک ، AFC یازده اصل برای همه باشگاهها تعیین نموده که اجرای آنها موجبات رشد فرهنگی و اخلاقی رابرای فوتبال همه جوامع  بدنبال دارد  ،
    عبارتند از :
    ۱-احترام به دیگران  ۲- بازی جوانمردانه  ۳-شفافیت و اطاعت  ۴- صداقت و رفتار اخلاقی  ۵-جلوگیری از تعارض منافع  ۶-عدم تحمل رشوه و فساد.   ۷- عدم تحمل تبعیض و آزار و اذیت  ۸- تبعیت از قانون و قواعد و مقررات   ۹- مبارزه علیه مواد مخدر و دوپینگ ۱۰-ممنوعیت شرط بندی و دستکاری نتایج ۱۱-مسئولیت های اجتماعی و زیست محیطی.
    باید در فوتبال حرفه ای کشور، تمام  اصول یادشده  را با تمام حساسیت لازم از سوی وزارت ورزش و جوانان ، فدراسیون ،و هیأت ‌ها ،و باشگاهها  مدنظر و با متد های مختلف  اجرایی کرد .

    ✒️:مهرشادعنبری

    برچسب ها داوران فوتبال

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *