×
×
جدیدترین‌‌ها

دومین جشنواره ملی خوشنویسی نستعلیق شکوه شاهنامه

  • کد نوشته: 94703
  • اسفند 25, 1402
  • دبیر دومین جشنواره ملی خوشنویسی نستعلیق شکوه شاهنامه از ارسال بیش از یک هزار و ۱۵ اثر خبرداد و گفت : استقبال خوب هنرمندان در این دوره از جشنواره باعث شد که دوره های بعدی هم راه پیدا کنیم و تبدیل به جشنواره بین‌المللی شویم.
    دومین جشنواره ملی خوشنویسی نستعلیق شکوه شاهنامه

    به گزارش نخست نیوز – هادی سیدخوانی با بیان اینکه هزار و 15 اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد اظهارداشت: پس از بررسی اولیه، 875 اثر از 668 هنرمند برای داوری مورد پذیرش قرار گرفتند بنابراین ۷۸ شرکت کننده دارای درجه استادی و 268 نفر دیگر نیز درجه فوق ممتاز دارند.

    وی خاطرنشان کرد: پذیرفته شدگان آثار خود را تا 5 اردیبهشت ماه به دبیر خانه جشنواره باید ارسال کنند. دبیر هنری دومین جشنواره ملی خوشنویسی نستعلیق شکوه شاهنامه نیز با اشاره به چالش‌های برگزاری دومین دوره جشنواره عنوان کرد: در گام دوم با فروکش کردن تب جشنواره مواجه بودیم، اما خوشبختانه عنایت و استقبال خوبی از سوی خوشنویسان داشتیم.

    حسین صالحی در خصوص موضوع و خط جشنواره بیان کرد: «امسال سخت‌گیری بیشتری در انتخاب موضوع داشتیم و آثاری که خارج از شاهنامه یا درباره فردوسی و خراسان بودند، پذیرفته نشدند. همچنین ابیات فردوسی منصوب و پالایش شده و آثار و اشعاری که واقعا متعلق به فردوسی بود آثار پذیرفته شد تا هدف تخصصی بودن موضوع و خط را دنبال کنیم. هر اثر خارج از خط نستعلیق نیز پذیرفته نشد و آثاری که به خط شکسته نستعلیق ارسال شده بودند، پالایش شدند.

    دبیر هنری جشنواره در خصوص جوان‌ترین و مسن‌ترین شرکت‌کننده گفت: مسن‌ترین شرکت‌کننده ما یک خانم 75 ساله و کوچکترین شرکت‌کننده یک پسر 9 ساله است.  صالحی در خصوص ملاک‌های انتخاب آثار تأکیدکرد: تمام آثار باید اشعار فردوسی باشند، نه اشعار منتسب به ایشان.

    آثاری که در رابطه با خراسان و فردوسی و ادبیات فارسی بودند، پذیرفته نشدند. تنها آثاری که متن و اشعار واقعاً متعلق به فردوسی است، به جشنواره راه یافته و متن باید لیاقت خطاطی شدن داشته باشد و شاهنامه و اشعار فردوسی این قدرت را دارند.

    وی در خصوص انتخاب خط نستعلیق گفت: «انتخاب خط نستعلیق به این دلیل بود که خط ملی ایرانیان است و از این جشنواره استقبالی بین‌المللی صورت گرفت به گونه‌ای که شرکت‌کننده از کشورهایی مانند دانمارک، افغانستان و پاکستان هم داشته‌ایم.‌

    سیده بهجت موسوی

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *