×
×
جدیدترین‌‌ها

سهام قرمز برای کارگران

  • کد نوشته: 94669
  • اسفند 26, 1402
  • سوالاتی در خصوص واگذاری باشگاه پرسپولیس به سازمان تامین اجتماعی به وجود آورده است.
    سهام قرمز برای کارگران

    نخست نیوز، پدرام خسرو شاهی|_واگذاری ۸۰ درصد سهام باشگاه پرسپولیس با مصوبه هیات دولت به سازمان‌های تابعه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی این علامت سوال را ایجاد کرده که آیا سازمان‌های تأمین اجتماعی، بازنشستگی و صندوق تعاون روستایی از این بابت متضرر نخواهند شد ؟

    سوالی است که در نگاه اول تمامی کارگران و بازنشستگان و رسانه‌ها مطرح می‌کنند و درست هم همین است که شفاف‌سازی صورت گیرد تا نگرانی‌ها مرتفع شود.

    سید صولت مرتضوی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی دراین‌باره می‌گوید : نه‌تنها هزینه‌ای روی دوش سازمان‌های تابعه نمی‌افتد بلکه با راهکارهایی که داریم علاوه بر تامین هزینه‌های پرسپولیس و استقلال  آورده‌هایی نیز برای سازمان‌های مربوطه به همراه خواهد داشت و از این بابت جای هیچ نگرانی نخواهد بود .

    طبیعتا سازوکاری که توسط کارشناسان وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی برای سازمان‌های بسیار وسیع و بزرگی مثل شستا،  سازمان تأمین اجتماعی ، صندوق بازنشستگی کشوری و…تعریف‌شده آن‌قدر توانمندی و قدرت دارد که بتواند برای اداره باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس بستر لازم را فراهم آورد.

    اما همین ابتدای کار از باب تجاربی که داریم خدمت وزیر محترم کار عرض می‌کنیم که شما امانت‌دار بیش از ۱۴ میلیون کارگر هستید که  به احتساب خانواده رقمی بالغ‌بر ۵۰ میلیون نفر را شامل می‌شود به‌اضافه بازنشستگان عزیز که انتظارشان از وزارت کار و متولی وزارتخانه ارتقا وضعیت معیشت وزندگی روزمره ایشان است به گونه ایی که برایشان استقلال و پرسپولیس و حتی منچستر و بارسلون هم تفاوتی با سایر تیم‌ها ندارد و در صورتی می‌توانند استقلال و پرسپولیس را عضوی از خانواده کارگری بدانند که این دو تیم مطرح  یار شاطر باشند نه بار خاطر !

    تجربه تلخ پرداخت بدهی ویلموتس از سوی یکی از سازمان‌های تابعه وزارت کار که با سفارش آقای جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور وقت  صورت گرفت و وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال  برای بازپرداخت آن بدهی هنوز هم با وزارت کار چالش دارند باعث شده تا اکنون با نگرانی بیشتری پیگیری انتقال سهام استقلال و پرسپولیس به مجموعه وزارت کار باشند.

    از وزیر کار تقاضا داریم با تشکیل یک تیم قوی و کاربلد برای تعیین هیات مدیره پرسپولیس و استقلال و راه های درآمدزایی از طریق مشاوران اقتصادی، ورزشی از همین ابتدا زیرساخت‌هایی را فراهم کنند که تصمیمات قائم به فرد نباشد .

    فراموش نکنیم که استقلال و پرسپولیس جز سرمایه معنوی و برندینگ  بزرگ هیچ سرمایه ایی ندارند و دو تا ساختمانی هم که دارند بنام فدراسیون فوتبال سند خورده تا هیچ مدیری نتواند این ساختمان‌ها را بفروشد ، یقینا اگر تدبیر دکتر دادکان رییس وقت فدراسیون فوتبال در سال ۸۳ نبود  که با در آمدهای فوتبال این ابتکار را به خرج داد و هردو تیم مطرح را صاحب یک ساختمان آبرومند کرد و سندش را بنام فدراسیون زد الان هنوز هم سرخابی‌ها یا در زیر پله‌های ورزشگاه  شهید شیرودی دو تا اتاق داشتند یا در واحد مسکونی همسر فلان مدیرعامل! مستاجری می‌کردند .

    مخلص کلام اینکه استقلال و پرسپولیس همان‌طور که سید صولت مرتضوی وزیر کار گفته می‌توانند علاوه بر ایجاد شورونشاط در جامعه کاروتلاش آورده‌ای  هم برای سازمان‌های متولی داشته باشند مشروط بر آنکه خوب مدیریت شود . مدیران و اعضای هیات مدیره بر اساس توانمندی انتخاب شوند نه سفارش شده‌هایی که چندین بار تجربه کرده‌ایم و با وعده پولسازی و درآمدزایی خود را تحمیل می‌کنند اما بیشترین ضربات را به بیت‌المال و پول مردم وارد می‌کنند . باید هرسال مجمع سالانه هیات مدیره برگزار شود و هزینه و درآمدها به‌طور شفاف مشخص شود تا سرمایه کارگر به جیب یک عده فرصت‌طلب نرود.  آقای مرتضوی کار بسیار سختی پیش رو دارد چه اینکه باید چنان پایه‌های کار را محکم بچیند که هر وزیر دیگری هم در آینده آمد روی ریل هموار حرکت کند نه اینکه با تغییرات دولت‌ها گروهی جدید بیایند و فریاد برآرند گروه قبلی چند برابر بدهی گذاشته و رفته است.

     

    انشالله که هم استقلال و پرسپولیس با ایم پشتوانه بزرگ از سردرگمی نجات می‌یابند و هم وزارت کار با سازوکاری متقن و محکم و اصولی نگرانی جامعه کاروتلاش را مرتفع خواهد ساخت .

    واگذاری سهام باشگاه استقلال به سال آینده موکول شد

    پروسه واگذاری مالکیت باشگاه استقلال به سال آینده موکول شد تا در زمان مناسب آبی‌های پایتخت مالک جدید خود را بشناسند.

    پس از نامه محمد مخبر معاون اول رییس‌جمهور مبنی برای واگذاری 80 سهام باشگاه پرسپولیس، شایعاتی پیرامون واگذاری مالکیت باشگاه استقلال که پیگیری‌ها نشان می‌دهد این موضوع صحت ندارد.

    سازمان خصوصی‌سازی به‌عنوان مسوول واگذاری سهام سرخابی‌ها، فعلاً برنامه‌ای در سال جاری برای واگذاری مالکیت باشگاه استقلال ندارد و این باشگاه همچنان زیر نظر وزارت ورزش به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

    با توجه به واگذاری باشگاه پرسپولیس، مشکل مالکیت مشترک سرخابی‌ها حل‌شده است و به‌این‌ترتیب این دو باشگاه مشکلی از این بابت برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا ندارند و به همین دلیل عجله‌ای برای واگذاری استقلال وجود ندارد.

    مسوولان سازمان خصوصی‌سازی طی دو ماه گذشته جلساتی را با مسوولان پتروشیمی خلیج‌فارس داشته‌اند، اما پس از بروز موانعی بر سر واگذاری، این جلسات بدون نتیجه باقی‌مانده است. به گفته مسوولان سازمان خصوصی‌سازی با توجه به فرصت کم باقیمانده تا پایان سال جاری و تعطیلات پیش رو، امکان واگذاری استقلال در سال جاری وجود ندارد و در سال آینده دراین‌باره تصمیم‌گیری خواهد شد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *