×
×
جدیدترین‌‌ها

مشهد پیشگام در عرصه‌ی هنرهای شهری

  • کد نوشته: 93988
  • اسفند 16, 1402
  •  معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد گفت: امسال ۱۶امین دوره جشنواره هنرهای شهری را برگزار خواهیم کرد و نزدیک به یک دهه و نیم از تاریخ برگزاری این رویداد هنری میگذرد.
    مشهد پیشگام در عرصه‌ی هنرهای شهری

    به گزارش نخست نیوز، سیده بهجت موسوی مقدم _جواد کیانی افزود : همواره در سالهای مختلف تلاش شده تا با نوآوری در بخش‌های مختلف رویداد با هدف ترویج نواوری هنری، آموزش و تقویت بینش و دانش پویایی لازم در جشنواره هنرهای شهری را ایجاد کنیم.

    اقدامات انجام شده علاوه بر ارتقاء کمی و کیفی رویداد، الگویی برای دیگر کلانشهرها نیز بوده است. وی باتوجه به ظرفیت دانشگاهی بیان کرد: با تبیین و ترویج این جشنواره‌ در محیط‌های دانشگاهی، موفق به نهادینه نمودن این موضوع در محیط آکادمیک شدیم، که زمینه ساز ایجاد طرح ها و ایده های خلاقانه برای شهر بوده است.

    کیانی افزود: به طور خاص در دوسال اخیر برای حفظ پویایی و خلاقیت و جلوگیری از یکنواختی اثرگذاری آثار هنر شهری برای مردم ، تعاریف جدیدی با هدف رویدادآفرینی و تعامل مدنظر قرار دادیم و از این رو اولین همایش هنرهای تعاملی شهری کشور در جهت هم‌افزایی و انتقال تجربه و دانش هنرمندان و فن آوران برگزار شد.

    دستاوردی که از این همایش ها حاصل شد کنار هم قرار گرفتن فناوری و هنر و ایجاد فضایی خاص برای موضوعاتی چون تعامل، شهروند و هنر بود که به نوبه‌ی خود در سطح ملی نیز حائز اهمیت می باشد. وی همچنین بااشاره به جشنواره‌ی هنرهای نوری توضیح داد: موضوع دیگر مکان رویدادهایی که در سال ۱۴۰۲ ایجاد گردید تا مردم بتوانند در محیط جمعی و ضمن بهره مندی از المان‌های تعاملی لحظات شاد و خاطره‌آفرینی را در کنار خانواده داشته باشند.

    از جمله این مکان رویدادها، جشنواره نور است که باتوجه به تقارن با ماه‌مبارک رمضان و زیست شبانه شهروندان و زائران، مکانی را مختص آثار نوری ایجاد نمودیم و هنرمندان با درنظر گرفتن مفهوم و قابلیت نور در حوزه‌های مختلف به تولید آثار خود پرداختند.

    بدین صورت جشنواره هنرهای نوری مشهد شکل گرفت و امسال نیز دومین دوره از این جشنواره با شعار سرگرمی، فناوری و معنویت برگزار خواهد گردید. کیانی در ادامه مطرح کرد: یکی دیگر از نواوری‌های جشنواره امسال، بخش هنرهای مردمی می‌باشد که سعی براین است مردم فقط ارتباط بصری با آثار نداشته باشند بلکه خود را در دل این اتفاق ببینند و در این جشنواره سهیم شوند و مشارکت نمایند. امسال به دو بخش نمایش و سرود ورود پیدا کردیم و درنظر داریم این جشنواره در سالهای آتی در حوزه فضاآرایی شهری تقویت بشود تا ظرفیت‌های مردمی، خود وارد فرایند زیباسازی شهری و خلق اثر بشنود.

    معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد گفت: مشهد تنها شهری است که دبیرخانه دائم هنرهای شهری را داراست و توانسته‌ است در بخش‌های مختلف هنرشهری چون فراخوان، داوری، آنالیز و قرارداد، نظارت ودیگر موضوعات به قوام و استاندارد خود برسد.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *