×
×
جدیدترین‌‌ها

نرخ بیکاری جوانان در بهار ۱۴۰۲ چقدر شد؟

  • کد نوشته: 90132
  • دی 26, 1402
  • وزیر کار با تشریح جزئیات آمار اشتغال کشور در بهار ۱۴۰۲ گفت: نرخ بیکاری جوانان گروه سنی ۲۴-۱۵ ساله با یک روند کاهشی از ۲۰/۷ درصد در بهار سال ۱۴۰۱ به ۱۹/۲ درصد در بهار ۱۴۰۲ رسیده است.
    نرخ بیکاری جوانان در بهار ۱۴۰۲ چقدر شد؟

    به گزارش نخست نیوز، صولت مرتضوی گفت: نرخ مشارکت اقتصادی در حال افزایش است، به‌طوری که در بهار ۱۴۰۲ به رقم ۴۱/۲ درصد رسیده است.

    وی تأکید کرد: طی یک‌سال منتهی به بهار سال ۱۴۰۲ به‌طور خالص تعداد ۷۲۸ هزار فرصت شغلی جدید در مقایسه با بهار سال گذشته ایجاد شده و از تعداد بیکاران به میزان ۲۳۶ هزار نفر نیز کاسته شده و این موضوع، باعث کاهش نرخ بیکاری از ۹/۲ درصد در بهار سال ۱۴۰۱ به ۸/۲ درصد در مدت مشابه سال‌جاری شده است.

    وزیر کار با بیان این‌که از ۷۲۸ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شده در بهار سال‌جاری نسبت به بهار سال قبل، به طور خالص ۳۹۳ هزار نفر در بخش خدمات و ۳۳۳ هزار نفر در بخش صنعت جذب شده‌اند، گفت: به دلیل کاهش تعداد شاغلین در بخش کشاورزی به میزان ۶ هزار نفر، خالص اشتغال ایجاد شده، به سطح ۷۲۰ هزار نفر رسید.

    نرخ مشارکت زنان در بازار کار افزایش یافته است

    وی اظهار داشت: به‌رغم آن‌که نرخ مشارکت زنان در بازار کار و فعالیت‌های اقتصادی به دلایل مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی از مردان پایین‌تر بوده اما به‌ واسطه تغییر نگرش جامعه نسبت به فعالیت زنان در جامعه، روند این تغییرات طی سال‌های اخیر مثبت بوده به‌طوری که آمارها نشان می‌دهد که از ۱۳/۸ درصد در بهار ۱۴۰۱ به ۱۴/۱ درصد در بهار سال‌جاری افزایش یافته است.

    مرتضوی گفت: سهم این قشر از جامعه از کل فرصت‌های شغلی ایجادشده طی دوره یاد شده بالغ بر ۲۶ درصد بوده است. از این حیث نشان می‌دهد که سیاست‌های دولت در حمایت از اشتغال زنان به‌طور نسبی موفق بوده به‌طوری‌ که کاهش نرخ بیکاری زنان طی سال گذشته مؤید این موضوع است.

    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: نرخ بیکاری جوانان گروه سنی ۲۴-۱۵ ساله با یک روند کاهشی از ۲۰/۷ درصد در بهار سال ۱۴۰۱ به ۱۹/۲ درصد در بهار ۱۴۰۲ رسیده است.

    وی گفت: اگر چه نرخ یادشده کماکان دو برابر نرخ بیکاری متوسط کشور می‌باشد، لذا دغدغه اصلی دولت فراهم‌سازی زمینه‌های مناسب برای ایجاد اشتغال جوانان است تا در کنار کسب درآمد و ایجاد رفاه برای خود و خانواده، از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در امان بمانند.

    مرتضوی بیان کرد: در دوره یادشده نرخ بیکاری نیروی کار دانش‌آموخته آموزش عالی ۱ درصد کاهش یافته و از ۹/۱ درصد در بهار سال ۱۴۰۱ به ۸/۱ درصد در بهار سال ۱۴۰۲ رسیده است. از این حیث به نظر می‌رسد که سیاست‌های اقتصادی در کوتاه‌مدت توانسته با اجرای سیاست‌های تحریک تقاضا نسبت به ایجاد فرصت‌های شغلی اقدام نماید.

    وی گفت: از بُعد نرخ بیکاری منطقه‌ای در دوره مذکور، نرخ بیکاری در ۲۵ استان کاهشی و ۶ استان افزایشی بوده است. ضمن این که میزان نرخ مشارکت اقتصادی در بین استان‌های کشور در بهار سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته به‌ طوری‌ که این شاخص در ۱۷ استان افزایشی، ۱۳ استان کاهشی و یک استان با نرخ ثابت بوده است.

    وزیر کار تأکید کرد: طی یک‌سال اخیر منتهی به بهار ۱۴۰۲ حدود ۴۹۲ هزار نفر به جمعیت فعال کشور افزوده شده است که در مقایسه با دوره‌های قبل شتاب بیشتری به خود گرفته است.

    وی افزود: به‌رغم افزایش بی‌سابقه جمعیت فعال کشور، در مقابل بیکاران کشور در بهار سال ۱۴۰۲ به ۲ میلیون و ۱۶۴ هزار نفر رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳۶ هزار نفر کاهش یافته است و موجب شد نرخ بیکاری به ۸/۲ درصد کاهش یابد.

    منبع: تجارت‌نیوز

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *