×
×
جدیدترین‌‌ها

به مناسبت روز ملی مشهد،
کتاب «مجموعه مقالات رویدادهای انقلاب اسلامی» رونمایی شد

  • کد نوشته: 88882
  • دی 11, 1402
  • سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد ملی آستان قدس رضوی به مناسبت روز ملی مشهد از اثر تازه انتشار یافته «مجموعه مقالات بررسی رویدادهای انقلاب اسلامی در مشهد» رونمایی کرد.
    کتاب «مجموعه مقالات رویدادهای انقلاب اسلامی» رونمایی شد

    به گزارش نخست نیوز ،سیده بهجت موسوی_ ابوالفضل حسن آبادی، گردآورنده این اثر در نشستی که برای رونمایی از این کتاب برگزار شد، گفت: مقالاتی که در کتاب جمع آوری شده به نوعی به اتفاقات و وقایع انقلاب در مشهد اشاره دارد.
    وی با بیان اینکه هر کدام از شهرهای ایران در وقایع انقلاب یک نقطه طلایی دارند، قیام 10 دی مشهد که با کشتار زیادی همراه بوده را اوج اقدامات مردم مشهد در به ثمر نشستن انقلاب برشمرد که به عنوان روز ملی مشهد نامگذاری شده است. حسن آبادی، مشهد را یکی از 3 مرکز اصلی انقلاب اسلامی برشمرد و تصریح کرد: به دلیل وجود تنوع پایگاه های انقلابی اعم از حوزه های علمی، بیوتات علما و مراجع، حوزه روشن فکری دینی همچون کانون نشر حقایق محمد تقی شوشتری، دانشگاه انقلاب و از طرف دیگر گروه های چپ در مشهد داشتیم که بعدها انشعاب پیدا کردند، مشهد به عنوان مرکز فکری انقلاب محسوب می شد. وی اظهار کرد: پژوهش های صورت گرفته در حوزه تاریخ انقلاب مشهد به صورت رسمی و غیر رسمی دنبال شده است و خروجی های متفاوتی طی سال های مختلف پیدا کرد که به چاپ رسید.
    حسن ابادی، کار پژوهشی به صورت مجموعه مقالات را شیوه دیگری از فعالیت پیرامون تاریخ انقلاب عنوان کرد. وی افزود: بعد از ایجاد واحد مطالعات انقلاب اسلامی اعتقاد بر این بود که ما مقاله تولید نمی کنیم و بیشتر در حوزه چاپ کتاب فعالیت اقدام می شود و امیدواریم در حوزه مقالات تاریخ انقلاب به صورت علمی تر فعالیت های موثری انجام گیرد.نعیم آبادی از مبارزین انقلابی و اهدا کننده نفیس ترین اسناد تصویری وقایع مختلف انقلاب نیز در این مراسم حضور به هم رساند.
    نقش تاریخ شفاهی در بررسی حوادث انقلاب اسلامی (اولین اعتصاب کارمندان در مشهد)، حماسه گمشده در تاریخ (بررسی زمینه‌ها و پیامدهای واقعه دی ماه 1356 در مشهد)، دادگستری مشهد در انقلاب اسلامی، شیوه‌های ساواک در برخورد با علما و روحانیون مشهد، بازشناسی ابعاد شخصیتی آیت الله طبسی در جریان مبارزات انقلابی در مشهد(به روایت اسناد ساواک)، غروب خونین حرم مطهر امام رضا(ع) در 29 آبان 1357، شهید هاشمی‌نژاد چهره ماندگار انقلاب اسلامی ایران از موضوعات این مقالات است.23آذر طلیعه پیروزی انقلاب اسلامی در مشهد، سفیدپوشان انقلاب به روایت اعلامیه‌ها، انقلاب اسلامی به روایت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج غلامرضا اسد، واکاوی اسناد تصویری در تبیین تاریخ محلی انقلاب اسلامی مشهد، نقش حوزه علمیه مشهد در پیروزی انقلاب نیز از دیگر موضوعات این کتاب است.همچنین از بخش‌های جذاب این اثر، الصاق تصاویر قدیمی صحنه‌های مبارزه، اعلامیه‌ها و اسناد انقلاب است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *