×
×
جدیدترین‌‌ها

فاجعه زیست محیطی در غزه؛
پیامدهای بلندمدت جنگ

  • کد نوشته: 88498
  • دی 8, 1402
  • جنگ بین رژیم صهیونیستی و حماس در غزه، علاوه بر تلفات جانی و مالی سنگین، خسارات جبران ناپذیری نیز به محیط زیست این نوار باریک وارد کرده است.
    پیامدهای بلندمدت جنگ

    به گزارش نخست نیوز، جنگ اخیر غزه از  ۱۵ مهر ۱۴۰۲ آغاز شده است و تاکنون هزاران نفر جان خود را در جریان درگیری‌ها از دست داده‌اند. اما این جنگ عوارض و مصیبت‌های دیگر نیز بر جای گذاشته است. از جمله تأثیرات زیست محیطی این جنگ می‌توان به آلودگی هوا، آلودگی آب و تخریب زمین‌های کشاورزی اشاره کرد.

    بر اساس گزارش کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل، 15 سال پیش، یک جنگ 23 روزه در غزه باعث شد که 17 درصد از زمین‌های کشاورزی نابود شوند.

    اکنون پس از گذشت حدود 80 روز از جنگ کنونی، کارشناسان هشدار می‌دهند که آسیب‌های جبران ناپذیری به محیط زیست این نوار باریک، به عنوان یکی از پرجمعیت ترین مناطق جهان، وارد شده است.

    تاثیرات فسفر سفید بر انسان و محیط زیست

    به نقل از یورونیوز، در اکتبر سال جاری، دیده حقوق بشر تایید کرد که رژیم صهیونیستی فسفر سفید در غزه و لبنان ریخته است. این ماده شیمیایی تاثیرات شدید و کشنده‌ای بر انسان، حیوانات و محیط زیست دارد.

    این ماده بسیار سمی در گوشت انسان می‌سوزد و دوباره شعله‌ور می‌شود. خالد السید مدیر عامل مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیک Synerjies ، می‌گوید: «این ماده به خاک آسیب می‌رساند، منابع آب را آلوده و اکوسیستم‌های آبی را نیز مسموم می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که گرمای شدید تولید شده در حین انفجار بمب‌ها می‌تواند ساختار فیزیکی و خواص شیمیایی خاک را تغییر داده و در نتیجه حاصلخیزی را کاهش دهد.  احتمال بیماری‌های منتقله از خاک نیز در این شرایط افزایش می‌یابد.»

    منطقه‌ای که مردمان غزه می‌توانند برای فرار از این وحشت به آنجا بروند روز به روز کوچکتر و کوچکتر می‌شود.

    فاجعه در نوار غزه

    خان یونس در جنوب غزه، قبل از جنگ خانه حدود 400 هزار نفر بود. اکنون بیش از یک میلیون نفر در بیش از 21 مایل مربع ساکن شده‌اند.

    احمد الاستال 58 ساله از زنده بودن خانواده‌اش پس از ماه‌ها بمباران که تا به امروز بیش از 20 هزار نفر را کشته است سپاسگزار است. اما گودال‌های عمیق آب فاضلاب اطراف خانه او باعث ایجاد ترس‌ و نگرانی بسیاری شده است.

    الاستال می‌گوید: «جان نوه های من در خطر است. احمد 4 ساله و فاطمه 2 ساله با خطر غرق شدن در این دریای آب آلوده و تهدید طولانی مدت بیماری مزمن روبرو هستند.»

    الاستال در ادامه بیان کرد: «احمد عفونت تنفسی دارد و تمام بدن خواهر او جوش زده که به گفته پزشکان نشانه بیماری پوستی ناشی از این محیط آلوده است.»

    محمد، پسر 23 ساله احمد الاستال، از نارسایی کلیه رنج می‌برد و نیاز به دیالیز سه بار در هفته دارد.

    وی در ادامه بیان کرد: «به دلیل محیط ناسالم، دسترسی کم به آب سالم و باروت که هوا را آلوده می کند، سلامت او به شدت کاهش یافته است.»

    رژیم صهیونیستی عرضه سوخت به نوار را محدود کرده و در نتیجه بسیاری از تاسیسات و خدمات را فلج کرده است. شهرداری خان یونس نتوانسته فاضلاب را به ایستگاه های تصفیه خارج از شهر پمپاژ کند. ایستگاه‌های تصفیه فاضلاب به طور مداوم کار نمی‌کنند زیرا هیچ سوختی برای تغذیه ژنراتورهای آنها وجود ندارد.

    بمب‌هایی که خاک و منابع آب را آلوده می‌کند

    یورو مد ناظر حقوق بشر می‌گوید: «رژیم صهیونیستی 25 هزار تن بمب به غزه ریخته است که معادل دو بمب هسته‌ای است. به گفته کارشناسان، این امر به شدت خاک و کیفیت هوا را آلوده می‌کند.»

    به گفته او، آنها همچنین منابع آبی کمیاب غزه را که حتی در سال 2020 نیز گزارش سازمان ملل آن را تا حد زیادی برای مصرف انسان نامناسب توصیف کرده بود، آلوده می‌کند.

    خسارات جنگ در غزه فراتر از پیش‌بینی‌ها

    به گفته نسرین تمیمی رئیس سازمان کیفیت محیط زیست فلسطین (PEQA)، تأثیرات زیست محیطی جنگ در غزه فاجعه بار است. به گفته او، یک ارزیابی میدانی زیست محیطی جامع نشان می‌دهد که خسارت فراتر از همه پیش‌بینی‌ها است.

    تمیمی با انعکاس هشدارهای سازمان ملل می‌گوید : «اجساد زیر آوار، زباله‌های پزشکی خطرناک، تعطیلی کارخانه‌های تصفیه و نمک‌زدایی همگی به بحران کنونی کمک کرده‌اند. سازمان بهداشت جهانی افزایش شدید عفونت‌های تنفسی حاد، اسهال، شپش، گال و سایر بیماری‌های سریع را گزارش کرده است.»

    دفن زباله

    بحران دفن زباله در خان یونس

    عمر مطر مدیر اداره بهداشت و محیط زیست در شهرداری خان یونس، می‌گوید که هجوم مردم به شهر، باعث بحرانی در جمع‌آورب زباله‌ها شده است. اکنون بیش از یک میلیون نفر در آن منطقه زندگی می‌کنند. زباله جامد تولید شده در روز از 150 تن به بیش از 450 تن افزایش یافته است.  شهرداری با منابع محدود موجود، نمی‌تواند این حجم افزایش یافته را مدیریت کند، به خصوص به این دلیل که کامیون، بیل مکانیکی و منابع سوخت کمیاب است.

    وی در ادامه بیان کرد که شهرداری فقط سه بار در هفته می تواند زباله‌ها را جابجا کند، در صورتی که قبل از جنگ زباله‌های روزانه جابه‌جا می‌شد.

    مطر می‌گوید: «پس از بمباران محل دفن زباله اصلی در منطقه فخاری در شرق خان یونس در اوایل ماه جاری، زباله‌ها در یک محل دفن موقت دفن زباله در نزدیکی یک منطقه مسکونی در غرب خان یونس ریخته شد. این امر به دلیل بوی بد، حشرات، جوندگان و آلاینده‌ها باعث ایجاد خطرات زیست محیطی و بهداشتی می‌شود.»

    علاوه بر این، زمین‌های کشاورزی دارای درختان چند ساله مانند زیتون و مرکبات، یا محصولات زراعی مانند سبزیجات هستند و در معرض تخریب گسترده و بی سابقه‌ای قرار گرفته‌اند.

     نشریه لاوفار در گزارشی که ماه گذشته منتشر کرد، نوشت: «خسارت‌های جانبی که استفاده از سلاح‌ها در مناطق غیرنظامی بر جای می‌گذارند، کاملا غیراخلاقی است. حملات هوایی ارتش رژیم صهیونیستی جنایت جنگی تلقی می‌شود.»

    جنگ در غزه، علاوه بر تلفات جانی و مالی سنگین، آسیب‌های جدی نیز به محیط زیست این منطقه وارد کرده است. این آسیب‌ها می‌تواند پیامدهای بلندمدت برای سلامت مردم غزه داشته باشد. مقامات بین‌المللی باید برای کمک به رفع این بحران اقدام کنند.

    منبع  تجارت‌نیوز

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *