×
×
جدیدترین‌‌ها

پزشکی شخص‌محور منجر به کاهش هزینه‌ نظام سلامت

  • کد نوشته: 88430
  • دی 7, 1402
  • رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد و رئیس کنگره علمی و آموزشی پزشکی شخص‌محور گفت: اجرای شیوه پزشکی شخص‌محور هم به توفیق درمان کمک خواهد کرد و هم اینکه در کاهش هزینه‌های نظام سلامت موثر است.
    پزشکی شخص‌محور منجر به کاهش هزینه‌ نظام سلامت

    نخست نیوز، مجیدخروشی- ر دکتر علیرضا صداقت در آئین افتتاحیه کنگره علمی و آموزشی پزشکی شخص‌محور و رویکردهای نوین، اظهار کرد: کنگره علمی و آموزشی پزشکی شخص‌محور با هدف معرفی رویکردهای نوین پزشکی و نیز داشتن نگرشی نو به پیشگیری، تشخیص و درمان با پزشکی شخص‌محور برگزار شده است. وی با اشاره به اینکه آموزش و پژوهش در عرصه پزشکی لازمه‌ توفیق نظام سلامت است، بیان کرد: بهداشت و درمان و به طور کلی نظام سلامت ما موفق نخواهد بود اگر جامعه پزشکی به علم روز مجهز نباشد. رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد اضافه کرد: علم پزشکی با سرعت بسیار زیادی تغییر می‌کند و مرتب یافته‌های جدید به علم پزشکی وارد می‌شوند و از این رو جامعه پزشکی باید برای توفیق در امر درمان و حفظ سلامت جامعه نسبت به این تغییرات آگاهی پیدا کرده و آموزش‌های روزآمد را دریافت کنند. دکتر صداقت با بیان اینکه کنگره‌هایی از این دست با هدف معرفی رویکرد‌ها و روش‌های نوین تشخیصی و درمانی بسیار ضروری است، خاطرنشان کرد: این روزها شاهدیم در بعضی از موارد درمان‌ها و موارد تشخیصی به طور کامل تغییر می‌کند و به همین دلیل معتقد هستیم که آموزش و پژوهش حلقه‌ای ناگسستنی در بحث نظام سلامت بوده که برای اعتلای بهداشت و درمان باید جدی گرفته شود.

    وی تاکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی و سازمان نظام پزشکی ۲ نهاد متولی در حوزه روزآمد کردن پزشکان در زمینه‌ علوم روز پزشکی هستند و این ۲ ارگان موظف به برگزاری دوره‌های بازآموزی ویژه‌ جامعه پزشکی هستند و تاکنون در این عرصه موفق بوده‌اند، البته نقش دانشگاه در سال‌های گذشته در این زمینه پررنگ‌تر بوده، اما در سال‌ها اخیر نظام پزشکی‌ها هم در این زمینه قدم‌های موثری برداشتند و سازمان نظام پزشکی مشهد به عنوان یکی از نظام پزشکی‌های پیشروی کشور در حوزه آموزش و پژوهش گام‌های جدی و موثری را برداشته است.

    رئیس کنگره پزشکی شخص‌محور برگزاری این کنگره کشوری را یکی از اقدامات موثر نظام پزشکی مشهد در حوزه آموزش جامعه پزشکی خواند و گفت: موضوع این کنگره موضوع بسیار نو و تازه‌ای است که نیاز جامعه پزشکی هم بوده و بحث پزشکی شخص‌محور هم یکی از مباحث روز جامعه پزشکی است، این رویکرد شاید یک نوع نگاه نو به درمان و به تشخیص بیماری است که در آینده نزدیک تقریباً تمام پزشکی رو تحت شعاع خودش قرار خواهد داد. دکتر صداقت اضافه کرد: نگرش این روزهای جامعه پزشکی در کشور ما هم بر مبنای پزشکی شخص‌محور هست، چرا که در روش‌های نوین پزشکی، پزشک بیماری را درمان نمی‌کند، بلکه بیمار را درمان می‌کند و این ۲ موضوع کاملاً متفاوت است. به عبارتی ما دیگر با یک پروتکل ثابت روبه‌رو نیستیم که اساس درمان باشد و اساس درمان توجه به ویژگی‌های فردی، پس زمینه ژنتیکی و وراثتی، مسائل روحی، اجتماعی، سبک زندگی،  تغییرات زیستی بومی و محیطی بیمار  خواهد بود و تمام این موارد یک فرد را نسبت به دیگری متمایز می‌کند و قطعاً مبنای تشخیص پیشگیری و درمان هر بیماری برای هر فرد متفاوت با فرد دیگر خواهد بود و این اساس پزشکی شخص‌محور هست، یعنی پزشکان همیشه در پزشکی شخص‌محور بیمار را هدف درمان قرار می‌دهند و ما در این رویکرد به جای بیماری، بیمار را درمان می‌کنیم. وی تصریح کرد: بیماری برای افراد مختلف اتفاق می‌اُفتد، اما در هر فرد تظاهرات بالینی خودش را دارد در هر فرد روش‌های درمانی متمایز و روش‌های تشخیصی متمایز خواهد داشت، در پاندمی کرونا شاهد بودیم که برخی بیماران با وجود ابتلا به کرونا مراحل درمانی را خیلی راحت‌تر طی می‌کردند بهتر جواب می‌دادند و برای دیگری این اتفاق نمی‌افتاد و این واقعاً در بحث پزشکی پاسخی به جز پزشکی شخص محور ندارد. رئیس کنگره پزشکی شخص‌محور ادامه داد: پزشکی شخص‌محور با توجه به اینکه درمان را اختصاصی می‌کند اثربخش‌تر نیز خواهد بود و این به کاهش هزینه‌های درمانی نظام سلامت کمک می‌کند. دکتر صداقت افزود: امیدوارم رویکرد پزشکی شخص‌محور با این آموزش‌ها بیش از پیش مورد استفاده قرار گرفته و در طب بالینی فراگیر شود، چرا که همان طور که اشاره کردم هم به توفیق درمان کمک خواهد کرد و هم به کاهش هزینه‌های نظام سلامت منجر خواهد شود. وی با اشاره به اینکه ما در پزشکی شخص‌محور می‌خواهیم که هر فرد را جدا درمان کنیم و تجویز و تشخیص مجزا از موارد مشابه آن داشته باشیم، چرا که رسالت ما در درمان بیمار بوده و نه بیماری و در کنار آن نیز بر موضوعات آموزش و پزشکی هم تاکید داریم، گفت: ما سال‌های سال است که بر موضوع درمان متمرکز شده‌ایم و از موضوعات آموزش و پیشگیری غافل

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *