×
×
جدیدترین‌‌ها

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:
تحقیقات سلامت‌محوررا باید به سمت پیشگیری سوق داد

  • کد نوشته: 87969
  • دی 2, 1402
  • معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تحقیقات سلامت‌محورمان باید به سمت موارد پیشگیرانه سوق یابد تا هزینه‌ها به سمت درمان نرود و از طریق پیشگیری ورودی بیمار به بیمارستان کم شود.
    تحقیقات سلامت‌محوررا باید به سمت پیشگیری سوق داد

    نخست نیوز، مجیدخروشی-دکتر یونس پناهی در حاشیه آئین اختتامیه بیست‌ویکمین جشنواره هفته پژوهش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: ما از ۲ سال گذشته به سمت تحقیقات و پزوهش‌های مسئله محور و در راستای تامین نیازهای فعلی و آینده کشور و ارتقاء سلامت جامعه حرکت کردیم و این مسیر با قوت ادامه می‌دهیم.

    وی تصریح کرد: ما معتقدیم که باید جزو سرآمدان مرجعیت علمی باشیم و به همین جهت در نشست بهمن ماه سال ۱۴۰۰ تمامی نیازها پژوهشی را شناسایی کردیم و ضمن ابلاغ مصوبات آن به تمامی دانشگاه‌ها، از محل ماده ۵۶ قانون حمایت لازم از پژوهشگران داشتیم. معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه سرفصل‌های آموزشی دانشجویان متناسب با نیازهای حوزه سلامت بوده است، خاطرنشان کرد: در این برنامه موضوعات سرطان، تروما، قلب و عروق، مغز و اعصاب، جوانی جمعیت و حوادث و سوانح به‌طور ویژه دیده شده است. دکتر پناهی اضافه کرد: ما اعلام کردیم که ۵ درصد بودجه تحقیقاتی به موضوع جوانی جمعیت تخصیص یابد و در کنار آن بر پژوهش در حوزه خانواده و سلامت جسمی و روحی تاکید کردیم. وی با ذکر این نکته که ما باید تولید علم را به فناوری تبدیل کنیم، تاکید کرد: اگر اول منطقه هستیم، اما در دنیا در جایگاه خوبی نیستیم که این مورد باید ارتقاء یابد.

    معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: ما باید تحقیقات سلامت‌محورمان به سمت موارد پیشگیرانه باشد تا هزینه‌ها به سمت درمان نرود و از طریق پیشگیری ورودی بیمار به بیمارستان کم شود.

    دکتر پناهی با بیان اینکه ما با معاون بهداشت وزارتخانه و مراکز تحقیقاتی مرتبط موضوع بیماری‌های عفونی و نوظهور و عفونی فصلی مانند کووید ۱۹ و آنفلوآنزا داریم، خاطرنشان کرد: معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تمامی مراکز تحقیقاتی مرتبط به‌طور ویژه روی این ۲ موضوع بسیار مهم در حوزه سلامت کار کرده‌اند. وی تصریح کرد: ما در بحث واکسیناسیون آنفلوآنزا همانند ایام کرونا تاکید داریم، ما در دوران کرونا از طریق واکسن جلوی آمار بالاتر ابتلا، بستری و فوت کووید را گرفتیم و برای آنفلوآنزا هم همین درخواست را از مردم داریم.

    معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: ما در آنفلوآنزا چیز غیرعادی نداریم و موضوع مشهد و خراسان رضوی را هم برای موج‌های زمستانه آن پیگیری کردیم و مورد خاصی مشاهده نشد، اما اگر کوچکترین موردی در این خصوص گزارش شد بلافاصله اقدام لازم را صورت خواهیم داد. دکتر پناهی تاکید کرد: خوشبختانه در حوزه آموزش کار خوبی شده و نمونه بارز آن افزایش میزان ورودی‌ها در پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی بود، اما کیفیت آموزش را فدای کمیت آن نکردیم، ما همچنین تمرکز ویژه‌ای در بحث تحقیقات دانشجویی داریم و می‌خواهیم که در مسیر پیشرفت در حوزه دانشجویان محقق گام‌های بلندی برداریم.

    وی با بیان اینکه دانشگاه‌های عوم پزشکی مشهد، تهران، شیراز، تبریز و شهید بهشتی رقابت خوبی در حوزه پژوهش داشتند، خاطرنشان کرد: تحقیقات میدانی این دانشگاه‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت و معتقدیم که مشهد از نظر دانشمندان یک درصد و همچنین فناوران برتر از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، اما باید در حوزه پژوهش و فناوری متناسب با نقش و جایگاهی که دارد تلاش کند. معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: ما همچنین بر استفاده از ظرفیت حداکثری دانشجویان در حوزه پژوهش تاکید داریم و اینکه نگاهمان فقط به نخبگان نباشد، ما در ارزشیابی دانشگاه‌ها در آنجایی که دانشجو دخالت دارد نمره آن دانشگاه را بالا می‌بریم و از مسئول کمیته تحقیقات دانشجویی وزارتخانه هم خواسته‌ایم نگاه و توجه ویژه‌ای به دانشجویان در حوزه تحقیقات و فناوری داشته باشد. دکتر پناهی در پایان گفت: ما همچنین در راستای رشد اطلاعات حوزه فناوری سلامت بر استفاده درست از داده‌ها و رجیستری‌ها و نیز در دسترس‌بودن آن‌ تاکید کردیم تا هر زمان که محقق و پژوهشگر به داده و دیتایی نیاز داشت، آن داده و دیتا به راحتی قابل دسترس باشد.

    برچسب ها پیشگیری سلامت

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *