×
×
جدیدترین‌‌ها

مایلی کهن :مهدوی‌کیا اسطوره پرسپولیس نبوده و نیست!

  • کد نوشته: 86954
  • آذر 22, 1402
  • ین سخن از زبان یک کارشناس تمام عیار فوتبال ایران که در صداقت ، معرفت ، پاکی در گذشته و حال بی همتا بوده قابل تامل و درایت است
    مایلی کهن :مهدوی‌کیا اسطوره پرسپولیس نبوده و نیست!

    نخست نیوز: مهرشاد عنبری _حاجی مایلی علاوه بر صفات بالا ، هیچگاه اهل تملق ، رودربایستی و همچنین کرنشی درمقابل هیچ عنصری جز پروردگار را نداشته و ندارد . و نیز بدون منطق سخنی نگفته است .
    خبر اسطوره نبودن مهدوی کیا در تیتر روزنامه خبر ورزشی واکنشهای مثبت و منفی فراوانی را به همراه داشت .
    صرفنظر از مصاحبه سرمربی تیم ملی اسبق ایران در باره اسطوره بودن یا نبودن مهدوی کیا ، باید ابتدا تعریفی از واژه اسطوره که در فرهنگهای مختلف ایران از ان یاد شده ، داشته و سپس به طور عادلانه به قضاوت سخن ایشان بپردازیم .
    اسطوره در واژه لغوی یعنی داستان ، افسانه ، قصه و در تعریف اسطوره امده است .
    * اسطوره‌ها معمولاً غیرانسان هستند، مانند الوهیت، نیمه خداها و دیگر چهره‌های فراطبیعی. یا ممکن است ترکیبی از یک موجود انسان-حیوان باشد. اسطوره‌ها غالباً با الهیات و آیین همراه هستند. شخصیت‌های اصلی آنها معمولاً انسان نیستند، اما اغلب دارای ویژگی‌های انسانی هستند.
    همچنین اولین بار فردوسی، در شاهنامه انرا به دوران پیشدادیان و کیانیان تعمیم داده و اطلاق این لغت در فرایند زمان از اصالت و ریشه خود خارج شده و ما ملت بدون دانستن پیشنه و ریشه این واژه باستانی بنابه سلیقه ، عده ای را اسطوره می خوانیم و چنانچه سایرین با سلیقه و اندیشه ما خود را مطابقت ندهند متهم به هزاران وصله جور و ناجور می شوند .
    اگر هرکدام ما مقابل یک استاد برجسته تاریخ ویا ادبیات قرار بگیریم محال است از زبان این اساتید کلمه ای تحت عنوان اسطوره در تاریخ معاصر برای افراد بکار ببرند .
    اما در تاریخ معاصر ورزش، با رویکرد دیگری با آن مواجه می شویم و در این میان می توانیم
    به دلایلی که در پسوند نامشان امده انها را اسطوره بخوانیم .
    علی دایی ، اقای گل جهان ، شمسایی ، اقای گل فوتسال جهان ،عبدالله موحد نابغه کشتی ایران ، حمید سوریان پدیده، کشتی فرنگی ایران ، حسین عسگری ، قهرمان دوچرخه سواری ایران و آسیا ،و…
    ابتدا باید دلیل اسطوره بودن افراد را بدانیم صرف اینکه در بایر مونیخ ، پرسپولیس ، تیم ملی و … بازی کرده دلیل بر اسطوره بودن نیست .

    نگارنده این یادداشت با کنار گذاردن احساسات شخصی به تمام توانایی ، اخلاق ، منش پهلوانی مهدی مهدوی کیا احترام گذاشته و اینگونه تصور می شود اطلاق واژه اسطوره با مطالعه به تاریخ و ادبیات به خیلی از قهرمانان و پهلوانان جفا به اسطوره های واقعی تاریخ گذشته و معاصراست .

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *