×
×
جدیدترین‌‌ها

به یاد شادروان دکتر سید محمد خُرّمی
معمار ورزش خراسان

  • کد نوشته: 85490
  • آذر 2, 1402
  • شادروان دکتر محمد خرمی و بازگشت به سال‌های١٣۶٨ تا ١٣٧٢ می‌باشد ، دوران مدیریت وی در ورزش استان را باید طلایی‌ترین برشمرد
    معمار ورزش خراسان

    نخست نیوز :حسین فیضی :زیرا این فرهیخته فوق‌العاده ارزشمند ورزش سرزمین خورشیدهشتم توانست درمدت کوتاه تحول بنیادی و شگرفی را در احیا و گسترش ورزش خواستگاه پهلوانی‌ها و حتی در سطح ایران به وجود آورد.

    این نابغه کشتی ایران و جهان در کارنامه زرین و درخشان خود از تولّد در خُرَم دَرّه تا بازگشت به‌سوی قادر متعال برای رسیدن به کمال و اهداف ارزشمند خود از هرگونه تلاش دریغ نورزید تا حاصل آن آثار ماتَقَدَم و ماتَأخَر باشد.

    بر آن شد باهدف معرفی الگوهای برتر و شاخص ورزش کشور از طریق هفته‌نامه نخست بخش کوتاهی از زندگی پرتلاش و موفق قهرمان شهیر جهان را به رشته تحریر درآورد تا شایستگی جراح و معمار ورزش نوین و ورزش‌های سنتی خراسان را به بررسی بنشینیم.

    استان خراسان که به برکت وجود بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) مملو از استعدادهای بالقوه است متاسفانه به دلایل نامعلوم تا قبل از این دوره کوتاه در ارزشیابی عملکرد ورزش رتبه ٢۴ کشور را یدک می‌کشید زنده‌یاد خرمی این فرهیخته ، توانمند با چاشنی‌های علوم روز ، تجربه و بهره جستن از ظرفیت‌ها ، امکانات و پتانسیل‌های سرشار بر مشکلات پیش روفائق آمد و در نیل به اهداف به موفقیت‌های قابل‌انتظار دست‌یافت. دانشمند اخلاق محور و پهلوان منش به شایستگی توانست آموخته‌های علمی ورزشی روز دنیای خود را بعد از پایان تحصیلات و بازگشت از دانشگاه کلرادو آمریکا چاشنی اقدامات خود کند مدیران موفق پس از سپری کردن دور ه مقدماتی با استفاده از تجارب ارزنده و بررسی وضعیت فضای خدمت شامل اعتبارات، هزینه‌ها، امکانات، ظرفیت‌ها، پتانسیل‌ها و زیرساخت‌ها با برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت ، میان‌مدت و درازمدت اصولی و مدوّن گام‌های موثری را برداشت مساله مهم انتصاب و انتخاب مدیران اصلح در قانون و ازلسان بنیانگذار و فصل الخطاب ورهبرمعظم انقلاب اسلامی تعریف‌شده است. درصورتی‌که حقوق و مطالبات علاقمندان به ورزش با شایسته‌سالاری و به دست باکفایت مدیران جهادی ، ولایی و باتجربه به منصه ظهور برسد مدیریت واقعی معنا پیدا می‌کند. در گفتمان حضوری با یکی از منتصبین مدیریت ورزش شهرستان‌ها آمده است شادروان دکتر خرمی به وی تاکید نمود با عنایت الهی به دریافت این حکم خدمت نایل می‌گردید. شایسته است پرچم و سلاح بر زمین افتاده و پیکر پاک برادران شهیدمان در دفاع مقدس رادرپشت جبهه‌های نبرد حق علیه باطل دردستان قوی خود قرار دهید تا نظام و فرهنگ کشور اسلامی‌مان از تهاجم ددمنشان مصون بماند هرروزتان را برگ سفید متصور باشید و قلم اعمال نیکو را با ملاطفت بر چهره صفحات سفید کتاب خدمتتان بکشید تا زندگی و اعمالتان را با زیباترین‌ها کامل نقاشی کنید مطمینا تا هنگامیکه روی خط قانون حر کت  کنید در مقابل قاضی قرار نمی‌گیرید اگردرعمل مولاعلی(ع)مقتداوفرمایشات حضرت رادستورکارتان باشد هرگز به بی‌عدالتی متهم و محکوم نمی‌شود اما یک اشتباه کوچک اعمال نیکوی شمارا زیر سوال می‌برند بدون دغدغه باکمترین اشتباه خدمت و ارتزاق حلال را پیشه کنید تا جاودان بمانید تجربه ثابت کرده است در دنیای ورزش و رقابت‌ها خودباوری‌های کاذب و آویزان شدن‌های سیاسی ناپایدار هستند فقط تلاش است که انسان را قوی می‌سازد قطعا نمی توان معرفی شادروان دکتر خرمی پرافتخارترین مدیرکل ارزشی و ورزش خراسان بزرگ را فقط در خدمات خداپسندانه ، علمی ، فرهنگی خلاصه کرد. بلکه وی سرآمد اخلاق است بعد از پیروزی شکوهمندانقلاب اسلامی نام بلندآوازه وی به‌عنوان مدیرکل شایسته در صفحات زرین و طلایی ورزش و تربیت‌بدنی ایران ثبت و درکارنامه زرّین کشتی ایران و جهان می‌درخشند. لازم است بدانیم نبوغ ، استعدادوعلاقه وی موجب جذب و تمرینات وی در باشگاه کیان تهران شد کسب عناوین قهرمانی در سطح آموزشگاه‌ها تاپیان تحصیلات مقطع متوسطه و احراز عنوان قهرمانی ارتش‌های جهان در کارنامه وی را طلایی‌تر نمود. قهرمان شایسته وزن ۶٨ کیلوگرم با عضویت در ترکیب تیم‌های ملی در رقابت های قهرمانی آسیاوجامهای جهانی بلغارستان ولاس پالماس آمریکاقهرما ن وستاره مسابقات گردید سیدورزش دراوج قهرمانی برای ادامه تحصیل کشتی را رها وموفق به اخذ مدرک فوق لیسانس در رشته تربیت بدنی وعلوم ورزشی درایالت میشیگان شد

    شادروان دکترسیدمحمد خرمی زاده سال ۱۳۰۰ و آرمیده درسن ٧٧سالگی درحالیکه زمزمه های انتصاب وی به عنوان رییس سازمان تربیت بدنی به گوش می رسید پس از تحمل بیماری صعب العلاج به دیارباقی شتافت. این قهرمان نخبه درزمینه‌ های علمی ورزشی ، ارزش های ورزش باقلم واندیشه پاک ومعنوی خود را به رخ اهل علم و ورزش کشید.  وی درراس مدیریت ورزش خراسان در سال ۱۳۶۸علاوه برکشتی این خطه تحولات شگرف وماندگاری را با علمی کردن وترویج ورزش نوین وخصوصا در امرانتصاب رجال و مسوولان تاثیرگذار درهیات های ورزشی برای تقویت آنها اقدام وبه افتخارآفرینی استعدادهای بالفعل درآمده اهتمام ویژه داشت تا درجراحی و معماری ورزش نوین وزیرساختهای رشته های ورزشی راکد این استان پهناور وزرخیز به موفقیت های چشمگیری نایل گردید از دیگرآثار ماندگار شادروان دکتر خرمی در زمینه‌های علمی تاسیس دبیرستان تربیت بدنی برای تعلیم و تربیت مشعلداران تربیت روح وجسم نوجوانان و جوانان محسوب می شود. ساخت مجموعه ورزشی۵٠٠ هکتاری ثا من الائمه آغاز وسالن ورزشی شهید بهشتی مشهد افتتاح شد. ساخت بخشی ازمجتمع ورزشی بانوان (کوثر) مشهد و احداث مجتمع بزرگ ورزشی۶ هزار نفری شهرنیشابور از دیگر اقدامات وی بود . مشاورعالی و معاون رییس‌ جمهور و رییس سازمان تربیت‌بدنی ، معاون فر هنگی آموزشی، نایب‌رییس دبیرکل کمیته ملی المپیک، رییس فدراسیون کشتی ، رییس فدراسیون ورزش‎های همگانی ، مدیرکل دفترامورمشترک فدراسیون های ورزشی ، رییس انستیتو تربیت مربیان وداوران ورزش ازدیگر عناوین موفق زنده‌ یاد دکترخرمی است.  تالیف وترجمه چندجلد کتاب برگ دیگر افتخارات و ارزش های علمی ایشان است. پهلوان شادروان دکتر محمدخرمی بعد  از تحمل مبارزه بابیماری صعب العلاج در اردیبهشت۱۳۷۹جان به جان آفرین تسلیم کرد(روحش شاد).

     

    برچسب ها ورزش

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *