×
×
جدیدترین‌‌ها

به چه کسی بیکار می‌گویند؟

  • کد نوشته: 84714
  • آبان 18, 1402
  • اصطلاح بیکار معمولاً به افرادی اطلاق می‌شود که در حال حاضر بدون شغل هستند و به دنبال یافتن شغل یا فرصت کاری جدید می‌گردند

    به چه کسی بیکار می‌گویند؟

    نخست نیوز:سید معین امامی میبدی_ازنظر قانون بیمه، بیکار به شخص بیمه‌شده‌ای گفته می‌شود که به‌طور ناخواسته و بدون اراده خود بی‌کار شده است و اکنون آماده است که در محیط کار جدید فعالیت خود را آغاز کند. بیکاری می‌تواند به دلایل مختلفی ازجمله عدم همکاری کارفرما، اختلافات سازمانی، مشکلات اقتصادی، تغییر موقعیت جغرافیایی و یا حوادثی مانند سیل، زلزله، جنگ و آتش‌سوزی اتفاق بیفتد. ازاین‌رو در اکثر کشورها معمولاً برنامه‌ها و سیاست‌های مختلفی برای کمک به افراد بیکار به‌منظور یافتن شغل مناسب و رفع مشکلات بیکاری اجرا می‌شود. در ایران نیز به‌منظور کمک به افراد بیکار برنامه‌ها و قوانین مختلفی وضع‌شده است یکی از مهم‌ترین این برنامه‌ها، قانون بیمه بیکاری است.

    بیمه بیکاری چیست و به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

    بیمه بیکاری یک نوع حمایت اجتماعی است که به افراد بیکاری که شغل خود را ازدست‌داده‌اند، تعلق می‌گیرد. طبق قانون کار و تامین اجتماعی، بیمه بیکاری جزو بیمه‌های مستمری با مدت معین است. در چند سال اخیر با بروز مشکلات اقتصادی مختلف، امکان از دست دادن اجباری شغل بیشتر شده است. در چنین شرایطی، تامین نیازهای زندگی برای فردی که شغل خود را ازدست‌داده است دشوار می‌شود. به همین دلیل استفاده از بیمه بیکاری یکی از بهترین راهکارها برای مواجهه با این مشکل است.

    شرایط گرفتن بیمه بیکاری در سال 1402 چگونه است؟

    بیمه‌شده باید تابعیت ایرانی داشته باشد – بیمه‌شده باید تحت پوشش تامین اجتماعی قرار داشته باشد – بیمه‌شده باید بدون میل و اراده شخصی بیکار شده باشد – بیمه‌شده قبل از بیکاری باید حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد – بیمه‌شده باید مشمول قانون کار و تامین اجتماعی باشد – بیمه‌شده باید سوابق پرداخت حق بیمه داشته باشد – کارگران فصلی که در میانه فصل به‌طور غیرارادی اخراج می‌شوند؛ در صورت تایید مشمول دریافت بیمه بیکاری خواهند بود – بیکاری باید حداکثر ۳۰ روز پس از اخراج یا اعلام عدم نیاز توسط کارفرما به اداره کار گزارش شود.

    مبلغ بیمه بیکاری چقدر است؟

    یکی از سوالاتی که توسط مشمولین بیمه بیکاری مطرح می‌شود این است که مبلغ بیمه بیکاری چقدر است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که سازمان تامین اجتماعی حداقل مبلغی که بابت بیمه بیکاری پرداخت می‌کند برابر با ۵۵% میانگین حقوق سه ماه اخیر فرد بیمه‌شده است و حداکثر مبلغ آن نیز برابر با ۸۰% میانگین حقوق بیمه‌شده است. در ادامه به ذکر نکاتی مهم در خصوص مبلغ بیمه بیکاری می‌پردازیم. فرد بیمه‌شده می‌تواند حداکثر 4 نفر را تحت تکفل خود داشته باشد. به ازای هر نفر تحت تکفل 10% به دریافتی افزوده خواهد شد. طبق قانون جدید بیمه بیکاری، به مبلغ بیمه بیکاری برای افراد متاهل، به ازای هر فرد ۱۰% حداقل دستمزد افزوده خواهد شد.

    با توجه به موارد گفته‌شده و حقوق پایه تعیین‌شده از سوی وزارت کار، حداقل حقوق بیکاری در سال ۱۴۰۲ برابر با ۴.۰۱۹.۵۵۶ تومان خواهد بود.

    معرفی‌نامه کارفرما

    در معرفی‌نامه کارفرما موظف است دلیل بیکار شدن فرد را به‌صورت کتبی و با ذکر زمان، به اداره کار مرکزی استان محل کار اعلام کند. تاریخ درج‌شده در این نامه می‌بایست یک روز پس از پایان قرارداد و آخرین روز ذکرشده در لیست بیمه باشد.

    ثبت‌نام غیرحضوری بیمه بیکاری چگونه انجام می‌شود؟

    تا چند سال قبل مشمولین بیمه بیکاری برای ثبت‌نام و تشکیل پرونده می باست به‌صورت حضوری به اداره کار مراجعه می‌کردند؛ اما اکنون با راه‌اندازی سامانه bimehbikari.mcls.gov.ir مشمولین می‌توانند با مراجعه به این سایت فرایند ثبت‌نام خود را انجام دهند. البته پیش ورود به این سامانه فرد بیمه‌شده می‌بایست به‌منظور احراز هویت به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کند. سپس وارد سامانه مذکر شده و مراحل ثبت‌نام را در این سامانه طی کند. البته به این نکته توجه کنید که مراحل پایانی پیگیری بیمه بیکاری نیاز به مراجعه حضوری دارد.

     

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *