×
×
جدیدترین‌‌ها

رفتار ناپسند نماینده‌

  • کد نوشته: 83808
  • آبان 11, 1402
  • نوع مواجه نماینده تبریز و رییس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با معلمان و فرهنگیانی که برای درد‌دل (و نه درد و دل چنانچه رایج شده)  به دفتر او رفته بودند انتقادات فراوانی را برانگیخته است

    رفتار ناپسند نماینده‌

    نخست نیوز :دکتر علی پاکباز خسرو شاهی_ فیلم آن منتشر شده و خبرگزاری اصول‌گرا هم در توصیف “رفتار عجیب” نوشته: فردی در حال بیان مشکلات صنفی است اما آقای منادی با چند ورق کاغذ خود را باد می‌زند، تنقلات می‌خورد، روی صندلی جابه‌جا می‌شود و درواقع گوش نمی‌کند.

    روزنامه دولت اما یک‌قدم بالاتر برداشته و از شورای نگهبان خواسته “این نماینده را در دور بعد رد صلاحیت کند” و رفتار او را این‌گونه شرح داده: دست در دهان و تمیز کردن دندان، خوردن تنقلات، باد زدن خود، لم دادن و بی‌توجهی به مخاطب….

    نکته قابل‌توجه اما این است که اتفاقا او محصول نظارت استصوابی است و اگر در انتخابات رقابتی و دموکراتیک و غیر استصوابی نماینده‌ای برگزیده شود و در نشستی چنین رفتاری از او سر زند چه‌بسا قابل‌اغماض باشد.

    مشکل اصول‌گرایان این است که به‌جای نقد نظارت استصوابی که دایره کاندیداهای صالح را تنگ کرده و کثیری از نخبگان را محروم ساخته به دنبال سخت‌گیری بیشترند! مثل‌اینکه مشکل یک بیمار ناشی از مصرف یک نوع داروی نادرست باشد ولی برای درمان او بخواهیم دُز همان دارو را بالا ببریم!

    راستی! مگر دیگر نماینده تبریز که به خاطر افشای ماجرای شاسی بلندها مورد هجوم اصول‌گرایان قرار گرفت دست دردهان و دندان خود را تمیز کرده بود؟ جرم او چه بود جز این‌که سرّی را هویدا کرد؟

    بنابراین اگر نو اصول‌گرایان واقعا نگران کیفیت نمایندگان هستند از آزادی انتخابات دفاع کنند نه این‌که خواستار تشدید نظارت شوند چون حاصل تشدید نظارت و کاهش مشارکت راه یافتن امثال علیرضا منادی سفیدان است و اگر او را حذف کنید یک منادی دیگر با رای 50 هزار راه پیدا می‌کند. هرچند که حذف هم بعید است زیرا معیار میزان وفاداری است نه مصرف تنقلات در دیدار با مردم!

    در انتخابات رقابتی با مشارکت بالا و با نقش‌آفرینی احزاب و نخبگان امثال علیرضا منادی سفیدان بختی برای راه‌یابی ندارند ولی اگر هم راه یابند چنانچه چنین رفتاری از آنان سرزند خود حزب و تشکل متبوع او را وادار به عذرخواهی می‌کند. بنابراین نشانی نادرست ندهیم و تضور نکنیم با تنگ‌تر کردن دایره انتخاب نمایندگان مودب‌تری راه پیدا می‌کنند.

    اگر مردم در فضای بازتری امکان انتخاب داشته باشند طبعا میوه بهتر را برمی‌گزیدند اما وقتی شورای نگهبان از بین همه میوه‌ها تنها چند گلابی می‌گذارد و می‌گوید از بین همین چند تا گلابی میوه دلخواهتان را انتخاب کنید محصول بهتری متصور نیست.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *