×
×
جدیدترین‌‌ها

افتتاح راه‌آهن همدان-سنندج در دولت قبل به تعویق افتاد

  • کد نوشته: 83710
  • آبان 10, 1402
  • نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به افتتاح راه‌آهن همدان-سنندج در سفر پیش‌روی رئیس‌جمهور به کردستان گفت: این راه‌آهن در واقع باید در سال ۹۴ یا ۹۵ افتتاح می‌شد اما با کوتاهی‌های صورت‌گرفته در دولت قبل، راه‌اندازی آن به تعویق افتاد

    افتتاح راه‌آهن همدان-سنندج در دولت قبل به تعویق افتاد

    نخست نیوز :آیت‌الله «سید محمد حسینی شاهرودی» نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب نخست نیوز، با اشاره به توجه ویژه رئیس‌جمهور به رشد و پیشرفت استان کردستان اظهار کرد: یکی از نکات مثبت عملکرد آقای رئیسی، توجه و رسیدگی بیشتر به استان‌هایی است که عدالت در آنجا کمتر اجرا شده و عقب‌ماندگی‌ها و مشکلاتی دارند؛ استان کردستان در کنار استان‌هایی نظیر خوزستان و سیستان‌وبلوچستان از جمله این استان‌ها است.

    وی بابیان اینکه کردستان، یکی از استان‌هایی که از قبل از انقلاب اسلامی از پیشرفت عقب ماند و توجه چندانی به آن نشد افزود: با اینکه در طول انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی، اقداماتی در جهت رشد کردستان صورت گرفت اما همچنان عقب‌ماندگی‌هایی در این استان وجود دارد؛ بخشی از این مشکلات مانند آب آشامیدنی سنندج در سفرهای قبلی آقای رئیسی به استان رفع شد؛ این در شرایطی است که مردم کردستان سال‌ها از نبود آب آشامیدنی رنج می‌بردند.

    آیت‌الله شاهرودی از حل مشکلات مربوط به جاده‌های کوهستانی و برنامه‌ریزی برای افزایش اشتغال در استان، به عنوان دیگر اقدامات مثبت آیت‌الله رئیسی و دولت سیزدهم در کردستان یاد کرد.

    وی با اشاره به پروژه‌ها و برنامه‌های آیت‌الله رئیسی در سفر پیش‌رو به استان کردستان تاکید کرد: در این سفر، پروژه‌هایی افتتاح خواهند شد تا محرومیت‌ها و مشکلات استان، کاهش یابند یا برطرف شوند. این امید را داریم که مشکلات دیگر استان، در دوران ریاست‌جمهوری آقای رئیسی برطرف شوند.

    آیت‌الله شاهرودی در خصوص افتتاح راه‌آهن همدان-سنندج و تاثیر آن بر اقتصاد استان کردستان گفت: راه‌آهن غیر از جابه‌جایی مسافران، نقش مهمی در حمل‌ونقل باری دارد که نه فقط در این استان بلکه برای کل کشور نیز مفید است. افتتاح راه‌آهن همدان-سنندج پروژه مهمی است که تاثیرات مهمی روی وضعیت اقتصادی مردم استان کردستان به جای خواهد گذاشت.

    وی در ادامه گفت: راه‌آهن همدان-سنندج در واقع باید در سال ۹۴ یا ۹۵ افتتاح می‌شد اما با کوتاهی‌های صورت‌گرفته در دولت قبل با این توجیه که باید به شرکت‌های خارجی سپرده شود، راه‌اندازی آن به تعویق افتاد؛ اما خوشبختانه این موضوع در دولت سیزدهم با جدیت پیگیری شد و به نتیجه رسید.

    نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری همچنین درباره اتصالات جاده‌ای و ریلی استان کردستان بیان کرد: از مرزهای فعال کشور، مرز «باشماق» در کردستان است که در آینده راه‌آهن این مسیر می‌تواند به عراق و سوریه و کشورهای دیگر امتداد پیدا کند. با وجود اینکه جاده جدیدی از سنندج به مریوان ساخته شده اما راه‌آهن برای حمل بار و جابه‌جایی مسافر و مردم، موثرتر است.

    آیت‌الله شاهرودی در خصوص بازگشایی بازارچه مرزی سقز و علت بسته‌شدن آن در دولت قبل اظهار کرد: بسته‌شدن این بازارچه از سمت عراقی‌ها بود. از مزایای دولت آقای رئیسی، برقراری ارتباط خوب با کشورهای همسایه است و در دولت سیزدهم وقتی خواسته‌ای از طرف ما مطرح می‌شود، عراقی‌ها آن را به علت این ارتباط خوب، انجام می‌دهند. در دولت قبل اما نگاه به سمت غرب بود و توافق با غربی‌ها در اولویت قرار داشت.

    وی گفت: بازشدن این بازارچه، برای مردم می‌تواند موثر و مفید باشد چون یک سری مشاغل که مردم در مناطق مرزی دارند، با انتقال کالا و این بازارچه مرتبط هستند. نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری در مورد جایگاه مهم سقز در این استان تصریح کرد: این شهر، دومین شهر استان است و فرودگاه این شهر سال‌هاست که بلاتکلیف باقی مانده و امیدواریم آقای رئیسی، پیگیر این موضوع باشد.

    نخست نیوز ، آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان فردا(پنج‌شنبه) به کردستان سفر می‌کند. این، سومین سفر آیت‌الله رئیسی به استان کردستان در دولت سیزدهم است.

    منبع ایرنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *