×
×
جدیدترین‌‌ها

در آیین نامه جدید؛
جزئیات امتحانات مجازی دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام شد

  • کد نوشته: 8157
  • اردیبهشت 29, 1400
  • آیین نامه جدید امتحانات مجازی دانشگاه‌های علوم پزشکی نیمسال دوم تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ اعلام شد. استفاده از وبکم و میکروفون به صورت نظارت آنلاین در آزمون‌های پایان ترم در حال بررسی است.
    جزئیات امتحانات مجازی دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام شد

    به گزارش نخست نیوز، معاونت آموزشی وزارت بهداشت آیین نامه جدید امتحانات مجازی دانشگاه‌های علوم پزشکی نیمسال دوم تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ را اعلام کرد.

    این آیین نامه به منظور یکنواخت سازی شیوه آزمون سازی، طراحی و بارگذاری سوالات آزمون های پایان نیمسال دوم تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ در تمامی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور ابلاغ شده است.

    سوالات حسب نظر اساتید مربوطه می تواند به صورت چند گزینه ای، تشریحی و یا به صورت تلفیقی طراحی شود.

    برای هر سئوال ۵۰ ثانیه وقت لحاظ شود

    در خصوص سوالات چند گزینه ای برای هر سئوال ۵۰ ثانیه وقت لحاظ شود. اساتید با توجه به زمان مذکور در طراحی سئوالات سختی و تاکسونومی سوال و زمان لازم برای خواندن سوال و گزینه ها را در نظر بگیرند.

    زمان ۵۰ ثانیه میانگین است و ممکن است برخی سوالات ۴۰ ثانیه و برخی ۶۰ ثانیه زمان لازم داشته باشند. زمان تخصیص یافته برای پاسخ دادن به کل آزمون باید در شروع آزمون به اطلاع دانشجو برسد.

    هر سوال در یک صفحه ظاهر خواهد شد و حداکثر زمان توقف بر روی هر سوال ۵۰ ثانیه خواهد بود ولی زمان عبور از هر سوال به سوال بعدی در اختیار دانشجو خواهد بود و دانشجو می تواند با تسریع در پاسه به سوال و ذخیره کردن زمان مازاد به آن وقت ذخیره شده را برای بازگشت به ۱۰ درصد از سوالات با پاسخ گویی به سوالات ارفاقی استفاده کند.

    یکی از دو حالت زیر در برگزاری آزمون باید فراهم باشد:

    الف) امکان بازگشت به سوالات ماقبل در کل برای حداکثر ۱۰ درصد سوالات برای دانشجو فراهم باشد.

    ب) معادل ۱۰ درصد تعداد کل سوالات، سوال اضافه به عنوان سوال ارفاقی طراحی شود.

    این حالات صرفا در چارچوب کل زمان تخصیص داده شده به آزمون قابل استفاده خواهد بود و دانشجو می تواند از زمان های ذخیره برای این حالت ها استفاده کند.

    زمان حداکثر یک ساعته برای کل آزمون پیشنهاد می شود

    برای به حداقل رساندن احتمال بروز مشکلات فنی و اختلال در وضعیت اتصال برخط دانشجویان، سوالات آزمون ها از نظر تعداد و زمان لازم برای پاسخگویی به گونه ای طراحی شوند که آزمون در یک زمان بهینه به پایان برسد در این رابطه، زمان حداکثر یک ساعته برای کل آزمون پیشنهاد می شود.

    علاوه بر زمان کلی آزمون تعیین شده از سوی استاد مربوطه، ۳ دقیقه وقت شناور برای احتمال بروز تاخیر کوتاه مدت در اتصال دانشجو به سامانه آزمون ها لحاظ شود.

    سوالات چند گزینه ای نباید نمره منفی داشته باشد.

    ترتیب چیدمان سوالات و گزینه‌ها باید به صورت تصادفی طراحی شود

    ترتیب چیدمان سوالات و نیز چیدمان گزینه‌های سوالات باید به صورت تصادفی طراحی شود. اساتید در طراحی سوالات دقت نظر لازم را داشته باشند و از قرار دادن گزینه‌های نظیر هر دو، هر سه، هیچکدام «الف، ب و…» خودداری کنند.

    در خصوص سوالات تشریحی باید دانشجو بتواند پاسخ سوال را در سامانه تایپ یا به صورت عکس بارگذاری کند. در خصوص این سوالات، زمان مناسب براساس نظر استاد، برمبنای زمان لازم برای تایپ و یا نگارش یا بارگذاری پاسخ سوال تنظم شود.

    قبل از شروع آزمون ها و یا در ابتدای ورود دانشجو به سامانه باید مشخصات و شماره تماس کارشناسان آزمون برای تماس دانشجو در صورت بروز مشکل اطلاع رسانی شود.

    اجرای آزمون مجدد به صورت حضوری یا آنلاین تصویری (شفاهی) در صورت بروز خطای نرم افزاری

    در صورت بروز هرگونه خطای نرم افزاری یا اختلال موردی در وضعیت اتصال برخط دانشجو، دانشجو باید سریعا به کارشناس اطلاع دهد و حداکثر تا ۴۸ ساعت با ارسال مدارک و مستندات به معاون آموزشی دانشکده درخواست بررسی کند تا پس از تایید شورای آموزشی دانشکده آزمون مجدد به صورت حضوری یا آنلاین تصویری (شفاهی) تنظیم و اجرا شود.

    در صورت لزوم و با تشخیص معاون آموزشی دانشکده آزمون برگزار شده باید از نظر عدم مغایرت IP به تایید کارشناس پشتیبانی فنی برسد و در صورت وجود مغایرت بررسی لازم انجام شود.

    تمام دانشجویان و به ویژه دانشجویان جدیدالورود در زمینه آزمون های برخط توجیه شوند.

    پیگیری برقراری ارتباط صوتی – تصویری با دانشجویان در حین آزمون (نظارت آنلاین) از طریق سامانه آزمون

    برقراری ارتباط صوتی – تصویری با دانشجویان در حین آزمون (نظارت آنلاین) از طریق سامانه آزمون در دست اقدام و پیگیری است و در صورت بهره برداری از امکان مذکور به کارگیری آن در آزمون ها اطلاع رسانی می شود.

    معاونت آموزشی وزارت بهداشت در این آیین نامه اذعان کرده است برگزاری آزمون ها به صورت مجازی و غیر حضوری دارای نواقص اجتناب ناپذیری هستند که با هر نوع برنامه ریزی خاصی امکان بروز برخی از آنها وجود خواهد داشت بنابراین اساتید با توجه کافی در زمینه توزیع مناسب سوالات بر اساس تاکسونومی و روش های ارزشیابی تکوینی در طول ترم می توانند بخشی از این نواقص را برطرف کنند.

    همچنین در این آیین نامه تاکیده است دانشگاه های علوم پزشکی پیگیری و برنامه ریزی لازم برای واکسیناسیون دانشجویان را داشته باشند تا هر چه سریع تر شرایط برای حضور فیزیکی دانشجویان و امکان برقراری کلاس ها و امتحانات حضوری فراهم شود.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *