×
×
جدیدترین‌‌ها

نمایش میراث خراسان در تاشکند

  • کد نوشته: 79057
  • شهریور 30, 1402
  • نخستین نمایشگاه عکس معماری دوره تیموری خراسان در تاشکند افتتاح شد.

    نمایش میراث خراسان در تاشکند

    نخست نیوز :سرورهادیان – سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاشکند ازبکستان از برگزاری نخستین نمایشگاه عکس آثار معماری تیموری خراسان در تاشکند خبر داد .
    دکترحمید نیرآبادی ضمن اعلام این خبر گفت : طی هماهنگی صورت پذیرفته با هنرمندان مطرح عکاس ایرانی و پژوهشی از شش ماه قبل ، تحقیق و عکس برداری آثار معماری خراسان آغازشد.
    وی افزود: هم اکنون این نمایشگاه با حضور مقامات میراث فرهنگی ازبکستان ، دانشمندان ، معاون رییس موسسه شرق شناسی ابوریحان بیرونی و اساتید هنرو عکاسان ،سه شنبه ۲۸ شهریور ماه ۱۴۰۲ ساعت ده صبح افتتاح شد و این نمایشگاه به مدت یک هفته در محل موزه برای بازدید علاقمندان دایر است .
    در ادامه دکتر نیرآبادی ضمن گزارشی از وضعیت آثار و بناهای تاریخی دوره تیموری در خراسان ارایه داد و خاطر نشان ساخت:در خراسان ۷۲ اثر معماری تیموری وجود دارد و این نمایشگاه با هدف آشنایی مردم ازبکستان با تاریخ دوره تیموری و توسط عکاسان هنرمند ایرانی ، گرفته شده است.


    در ادامه رییس موزه تاریخ ازبکستان در این مراسم بیان داشت: از ابتکار سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران بابت ابتکار برگزاری این نمایشگاه تشکر می کنم .
    جنت اسماعیل یادآورشد: به اعتقاد من این نمایشگاه تأثیر زیادی بر آگاهی مردم ازبکستان از تاریخ عصر تیموری دارد .
    دراین مراسم ثریا کریم آوا نیز ضمن اشاره به نقش و اهمیت معماری و تاریخ عصر تیموری و نقش آن در توسعه فرهنگی و هنری کشورهای همسایه بویژه ایران تصریح کرد :حکام تیموری توجه زیادی به علم و فرهنگ و هنر داشتند و همین امر سبب شده که بناهای تاریخی بسیاری در خراسان احداث نمایند که هر یک از آن ها به نوبه ی خود شاهکار می باشند.
    لازم به ذکر است در این نمایشگاه که توسط رضا ابراهیم نیا و سید جواد موسوی تحقیق و پژوهش آن انجام شده است، آثار عکاسانی چون محمدرضا پهلوان ، سید حسن ایزانلو ، قدیر وقاری شورچه ، سید علی سیدی ، مسعود سلیمانی سپهر ،حمید فرشباف، شکوه مهربان ، مهرشاد پهلوان ، مهدی وقاری شورچه ، محسن عباسی ، سید مصطفی یوسفی ،سعید گنجعلی ،مجید رفیعی ، مسلم سرمدی ، مانی پهلوان ،محمد رمضانی ، امیر حسین کریمی ، عبدالرحیم تاجمحمدی ،علی خاوری ، مهدی مرزبان ، ایمان بدری برای علاقمندان به این هنر نمایش گذاشته شده است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *