×
×
جدیدترین‌‌ها

8نکته مهم و اقتصادی برای نگهداری از فرش

  • کد نوشته: 77395
  • شهریور 13, 1402
  • این روزها قیمت فرش چیزی نیست که بتوانیم به راحتی از کنار آن رد بشویم. در بازار فرش فروشان، انواع مختلفی از فرش های ماشینی و دستبافت وجود دارند که حتی ارزان ترین آن ها هم هزینه چند میلیون تومانی را نیاز دارد.

    8نکته مهم و اقتصادی برای نگهداری از فرش

    همین هزینه زیاد فرش هم سبب می شود که افراد حساسیت بیشتری برای نگهداری از آن ها در برابر آلودگی ها نشان دهند. اصلا جدای از این موضوع، مسئله شستشو فرش هم خود چالش بزرگی است. شما برای شستشو فرش، باید علاوه بر صرفه هزینه زیاد، دردسرهای جمع و پهن کردن و نامنظمی های ایجاد شده در خانه را هم تحمل کنید.

    بنابراین چه بهتر که با دانستن نکات به ظاهر ساده اما کاربردی، با یک تیز دو نشان بزنید. به این صورت که همزمان هم طول عمر فرش خود را تا چند سال افزایش دهید و هم خود را از مشکلات شستشو فرش راحت کنید.

    در این مطلب از وبسایت یزد نساج، سعی داریم که راهکارهای حفاظت و نگهداری از فرش را به شما معرفی کنیم. بنابراین پیشنهاد می کنیم که شما هم در ادامه، همراه ما باشید.

    راهکارهای مهم برای نگهداری از فرش

    شاید با خود فکر کنید که برای حفظ و نگهداری فرش، حتما باید هزینه خیلی زیادی کنید یا این که کارهای خیلی خاصی انجام دهید؛ اما ما در این مطلب از یزد نساج به شما ثابت می کنیم که این موضوع، خیلی ساده است و با رعایت چند نکته، امکان پذیر می شود. در ادامه هر کدام از آن را شرح می دهیم:

    1.مواظب باشید که فرش را کجا پهن کرده اید.

    مکان پهن کردن فرش، یکی از موارد مهم برای نگهداری از آن است. سطحی که فرش را روی آن پهن می کنید، باید کاملا صاف، تمیز و خشک باشد. همچنین بهتر است که روی سطوح گچی یا آهکی یا حتی موکت و لاستیک هم فرش را پهن نکنید. توجه کنید که برخی از افراد دو فرش را روی هم قرار می دهند که این کار باعث آسیب به فرش می شود.

    2. مداوم فرش را تمیز کنید.

    وجود لکه یا حتی آشغال های خیلی ریز که خیلی هم به چشم نمی آید، جزو موارد مهم برای حفظ فرش است. بنابراین برای جلوگیری از پوسیدگی بافت فرش، حتما فرش خود را هفته ای دو بار جاور کنید. البته نحوه جارو کشیدن هم باید بر اساس خواب فرش باشد.

    3. مواظب پوسیدگی فرش باشید.

    بلاخره روزی در سال های دیگر، فرش شما پوسیده می شود؛ اما اگر می خواهید این زمان را سرعت ندهید، بهتر است که فرش را ار عوامل تاثیر گذار بر پوسیدگی دور کنید. موارد مختلفی از جمله ریخته شدن آب و مایعات روی فرش، قرارگیری در محیط های مرطوب، پاک نکردن لکه های موجود بر فرش، خشک نکردن درست فرش بعد از شستن و حتی استفاده از مواد شوینده غیر استاندارد، جزو موارد مهم در پوسیدگی فرش است.

    4. وسایل سنگین روی فرش نگذارید.

    برخی از افراد عادت به گذاشتن وسایل سنگین مانند گلدان های بزرگ پایه مبل و صندلی یا ویترین روی فرش خود دارند. در حالی که نمی دانند فشار وارد شده به فرش، باعث آسیب به بافت آن می شود. البته درباره گلدان، خطر پوسیدگی ناشی از آب گلدان هم فرش را تهدید می کند.

    5. از انواع روفرشی استفاده کنید.

    قطعا قیمت روفرشی، خیلی کمتر از فرش است؛ از همین رو یکی از عاقلانه ترین کارها برای نگهداری از فرش، خرید روفرشی مخصوص و دائمی برای فرش است. در حال حاضر، انواع روفرشی های ساده و کشدار در بازار وجود دارند؛ اما اگر می خواهید که بهترین و باکیفیت ترین و کم دردسر ترین مدل روفرشی را بخرید، به سراغ روفرشی کشدار بروید.

    این روفرشی ها جدای حفاظت از فرش، طرح و مدل مشابه با فرش را هم دارند و دیگر نیازی به جمع کردن آن ها در هنگام مهمانی های معمولی هم نیست. همچنین مانند روفرشی های عادی هم چروک و لوله نمی شوند و به طور صاف روی فرش قرار می گیرند.

    6. فرش را در معرض تابش نور خورشید قرار ندهید.

    تابش نور مستقیم و طولانی مدت نور خورشید، عامل مهمی برای فرسایش و خراب شدن فرش است. حتی ممکن است که به برخورد مستقیم و طولانی مدت این نور، رنگ های فرش هم از بین بروند.

    برای این کار بهتر است که پرده های ضخیمی برای روزها نصب کنید و مانع از تابش نور مستقیم به فرش شوید. البته به طور کلی گرما، برای فرش ضرر دارد. بنابراین در محیط هایی که دمای بخاری و شوفاژ زیاد است، امکان آسیب به فرش بیشتر می شود.

    7. از ملحفه برای فرش استفاده کنید.

    ملحفه یکی از ارزان ترین راه های حفاظت است؛ اما با توجه به پایین بودن ارزش ملحفه، در زمان مهمانی ها یا حتی به طور عادی، جلوه زیبایی در خانه شما ایجاد نمی شود. از طرفی هم ضخیم ترین ملحفه ها با راه رفتن، جمع و لوله می شود.

    8. به ریشه های فرش چسب نزنید.

    برخی از افراد عقیده دارند که چسب زدن به ریشه فرش باعث مرتب کردن و کشیدن نشدن آن ها می شود. اما ما به شما می گوییم که این کار، پوسیدگی ریشه های فرش و عدم عبور گردش هوا در درون آن به دلیل مواد شیمیایی درون آن را به دنبال دارد.

    روفرش کشدار از کجا بخریم؟

    با توجه به این که روفرشی جزو آسان ترین راه های حفاظت از فرش است، بنابراین طرفداران زیادی را هم دارد. همین موضوع هم سبب افزایش تولید کنندگان انواع روفرشی می شود. اما توجه کنید که خرید روفرشی باکیفیت هم به ماندگاری روفرش کمک بزرگی می کند. بنابراین برای پیدا کردن بهترین تولید کننده، تمرکز بیشتری داشته باشید.

    فروشگاه های اینترنتی و حضوری مختلفی مانند باسلام، یزد نساج و خوشخواب دز زمینه تولید روفرشی کشدار فعالیت می کنند؛ اما اگر به دنبال تولید کننده یزدی معتبر می گردید، یزد نساج گزینه مناسب تری است.

    این فروشگاه علاوه بر فروش روفرشی، انواع حوله تن پوش یزدی و کاور تشک کشدار را هم روانه بازار می کند. همچنین در صورت بروز مشکل خاصی، می توانید بدون واسطه با خود تولید کننده در ارتباط باشید.

    جان کلام

    حفاظت و نگهداری از فرش، چیز خیلی پیچیده و سختی نیست؛ چرا که شما می توانید با رعایت چند نکته کوچک و بی دردسر، عمر فرش خود را بیشتر از قبل کنید. همچنین برای آن که اطمینان کامل برای آلوده نشدن فرش داشته باشید، استفاده از روفرشی کشدار را به شما پیشنهاد می کنیم. شما می توانید برای خرید باکیفیت انواع روفرشی، به سراغ وبسایت یزد نساج بروید.

     

    نوشته های مشابه

    2 پاسخ به “8نکته مهم و اقتصادی برای نگهداری از فرش”

    1. یاسمن گفت:

      بهترین راهش پهن کردن یه روفرشی روی قالی هست که هم دیرتر کثیف بشه هم دیرتر خراب بشه 🙂

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *