×
×
جدیدترین‌‌ها

معاونت فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی
۲۵ اردیبهشت ، فرصتی برای معرفی حکیم ابوالقاسم فردوسی

  • کد نوشته: 7729
  • اردیبهشت 25, 1400
  • 25 اردیبهشت ماه فرصتی است که علاوه بر شناساندن این شخصیت بزرگ ادبی به اقشار مختلف مردم، زمینه حفظ این گنجینه و میراث غنی در همگان افزون گردد.
    ۲۵ اردیبهشت ، فرصتی برای معرفی حکیم ابوالقاسم فردوسی

    نام خداوند جان وخرد
    کزین برتر اندیشه بر نگذرد

    نمیرم از این پس که من زنده ام
    که تخم سخن را پراکنده ام

    نخست نیوز– زبان فارسی، وسیله استحکام علقه اتحاد و ارتباط طوایف ایرانی است. ادبیان و حکیمان براین باورند که ژرفای زبان فارسی، مدیون تلاش شگفت انگیزحکیم فرزانه فردوسی است.
    فردوسی، با خلق اثر بی نظیرش شاهنامه، چنان مایه و پایه زبان فارسی را غنی و محکم کرد که از آن پس، فراموش شدن و از بین رفتنش محال خواهد بود.
    25 اردیبهشت ماه فرصتی است که علاوه بر شناساندن این شخصیت بزرگ ادبی به اقشار مختلف مردم، زمینه حفظ این گنجینه و میراث غنی در همگان افزون گردد.

    در شناخت این شاعر بزرگ توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، حضرت آیت اللّه خامنه ای بسیار راهگشاست :
    «خوش بختانه ادبیات سَلَف ما همه اش در جهت ارزش های الاهی و اسلامی است؛ از جمله همین شاهنامه… حقیقت قضیه این است که فردوسی یک حکیم است….حکمت فردوسی چیست؟ حکمت الاهیِ اسلامی…. فردوسی، خدای سخن است؛ او زبان مستحکم و استواری دارد و واقعا پدر زبان فارسی امروز است؛ او دلباخته و مجذوب مفاهیم حکمت اسلامی بود؛ شاهنامه را با این دید نگاه کنید…..اگر کسی به شاهنامه نگاه کند، خواهد دید که یک جریانِ گاهی باریک و پنهان و گاهی وسیع از روح توحید، توکل، اعتماد به خدا و اعتقاد به حق و مجاهدت در راه حق، در سرتاسر شاهنامه جاری است».
    اینجانب ضمن تبریک وگرامی داشت روز پاسداشت زبان فارسی، از تلاش علاقه‌مندان و دوستداران زبان پارسی که در شرایط ویژه به وجود امده، برنامه‌های متعددی را در فضای مجازی تدارک دیده و اجرا نمودند، قدردانی می کنم.
    افشین تحفه گر
    معاون فرهنگی ورسانه
    اداره کل فرهنگ وارشاداسلامی خراسان رضوی

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *