×
×
جدیدترین‌‌ها

بازار ارز در انتظار یک‌ سفر

  • کد نوشته: 76478
  • شهریور 8, 1402
  • روز قبل حباب سکه در حالی کاهش یافت که قیمت سکه امامی با رشد ۲۰۰ هزار تومانی همراه بود. به همین جهت قیمت سکه و حباب آن روز قبل در جهت عکس یکدیگر حرکت کردند.

    بازار ارز در انتظار یک‌ سفر

    به گزارش نخست نیوز ،حباب سکه امامی پس از ۳۰ روز وارد کانال ۱۹ درصدی شد، این در حالی است که حباب سکه امامی از تاریخ نهم مرداد ماه در کانال ۲۰ تا ۲۲ درصدی نوسان کرده ولی در روز قبل در نهایت توانست وارد کانال ۱۹ درصدی شود.
    روز قبل حباب سکه در حالی کاهش یافت که قیمت سکه امامی با رشد ۲۰۰ هزار تومانی همراه بود، به همین جهت قیمت سکه و حباب آن روز قبل در جهت عکس یکدیگر حرکت کردند. عامل اثر گذار بر قیمت سکه امامی قیمت دلار در بازار داخل و ارزش انس طلا در بازارهای جهانی است که در روز قبل هر دو افزایش یافتند. در ادامه رفتار انس طلا و دلار بازار آزاد به عنوان عوامل اثر گذار بر بازار طلا و سکه بررسی خواهد شد.

    شروع سبز انس طلا
    انس طلا شروع هفته سبزی را ثبت کرد و در روز قبل بالاترین قیمت سه هفته قبل خود را در محدوده ۱۹۳۸ دلار ثبت کرد، رسیدن قیمت انس طلا به سقف بازه سه هفته ای خود پس از انتشار گزارش بازار کار آمریکا رخ داد، بر اساس این گزارش تعداد موقعیت باز اشتغال با کاهش ۳۳۸ هزار نفری به ۸.۸۲۷ میلیون نفر در ماه جولای رسید، با انتشار این گزارش بازدهی اوراق خزانه داری ایالات متحده کاهش یافت چرا که بازدهی اوراق خزانه با نرخ بهره فدرال رزرو رابطه مستقیم دارد و مشاهده اثر گزاری سیاست های فدرال رزرو بر بازار کار باعث شد تحلیلگران پیش بینی کنند که فدرال رزرو ممکن است چرخه انقباضی سیاست های پولی را متوقف کند، تعدیل انتظارات از اقدامات فدرال رزرو باعث کاهش بازدهی اوراق خزانه داری ایالات متحده شد و از آنجا که قیمت طلا به عنوان یک دارایی بدون بازدهی رابطه معکوس با بازدهی اوراق قرضه دارد، قیمت اونس جهانی طلا در جهت معکوس افزایش یافت.البته گزارش های فدرال رزرو و آمار اقتصادی ایالات متحده مهم ترین عواملی هستند که می توانند در روز پنج شنبه و جمعه جهت حرکت شاخص دلار و انس طلا را مشخص کنند، ولی از آنجایی که شاخص دلار رابطه معکوس با ارزش انس طلا دارد،رکود اقتصادی چین و نبود سیگنال های مثبت از دومین اقتصاد بزرگ جهان باعث تقویت شاخص دلار میشود که با توجه به چشم انداز رکودی چین اگر این وضعیت ادامه پیدا کند می تواند منجر به تقویت شاخص دلار شود که همین مسئله می تواند پیش‌روی اونس طلا را در ماه سپتامبر دچار اختلال کند.

    بازار دلار در انتظار یک سفر
    رافائل گروسی رییس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی روز قبل در سخنرانی خود علیرغم اذعان به همکاری بیشتر ایران با آژانس اعلام کرد که ایران در رابطه با برخی مسائل شفاف سازی نکرده و باعث نگرانی است،همین مسئله باعث نوسان دلار در مثلثی شد که مدتی است در آن گرفتار است. کف حمایتی مثلث در محدوده ۴۹ هزار تومان ایجاد شده و سقف مثلث محصور شده دلار در محدوده ۴۹ هزار و ۷۰۰ تومان است که خروج دلار از هر طرف جهت حرکت دلار در همان جهت را مشخص خواهد کرد.

    احتمالا سفر معاون گروسی به ایران در کوتاه مدت مهم ترین عاملی است که در تعیین قیمت دلار و فضای حاکم بر بازار ارز نقش خواهد داشت.

    با افزایش همزمان دلار و انس طلا ارزش ذاتی سکه امامی در روز قبل افزایش یافت ولی چون افزایش قیمت سکه امامی متناسب با میزان افزایش ارزش ذاتی آن نبود، حباب سکه امامی کاهش پیدا کرد و وارد کانال ۱۹ درصدی شد.

    سکه امامی در نزدیکی خط روند حمایتی صعودی خود قراردارد و محدوده ۲۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان مهم ترین حمایت پیش روی آن است مقاومت های پیش روی سکه محدوده ۲۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و ۲۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است که در صورت رشد قیمت سکه می تواند در برابر آن ایستادگی کند.

    کار سخت شاخص در پیچ دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی
    در حالیکه شاخص کل بورس روز قبل بازدهی ۵۲ صدم درصدی را ثبت کرده بود در پایان بازار بیش‌از شصت درصد نقشه بازار رخ قرمز به خود گرفتند و شاخص کل هم وزن رشد ۲۷ صدم درصدی را ثبت کرد.

    با توجه به آنکه شاخص مدتی در روند اصلاحی قرار داشته است هم اکنون بزرگان شاخص به دنبال همراه کردن سایر بازار هستند، افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها که عامل زیان گروه پتروشیمی بود از عوامل اصلی سقوط بازار سرمایه در مدت اخیر بود ولی پس از آنکه نرخ خوراک پتروشیمی ها فرموله شد تا چشم انداز این گروه بهتر شود چشم سهام بازار سرمایه به سهام خودرویی دوخته شده است شاید به همین دلیل است که در روز قبل شاخص هم‌وزن ضعیف تر از شاخص کل عمل کرد و علیرغم رشد شاخص تعداد نمادهای منفی درپایان بازار بیشتر از نماد مثبت شد.

    امروز عرضه اولیه تکاردان انجام خواهد شد که می تواند بر معاملات اکثریت سهام اثر منفی بگذارد و کار شاخص کل را در پیچ دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی دچار مشکل کند.
    منبع:اکو ایران

    برچسب ها ارز سکه قیمت

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *