×
×
جدیدترین‌‌ها

کارنامه ارکستر سمفونیک صداوسیما/ تجربه‌هایی که ماندگار می‌شود

  • کد نوشته: 7418
  • اردیبهشت 22, 1400
  • مدیر هنری و رهبر ارکستر سمفونیک سازمان صداوسیما ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های این مجموعه در سال ۱۳۹۹ به معرفی برخی از برنامه‌های پیش روی این ارکستر پرداخت.
    کارنامه ارکستر سمفونیک صداوسیما/ تجربه‌هایی که ماندگار می‌شود

    آرش امینی مدیر هنری و رهبر ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به فعالیت‌های این مجموعه بیان کرد: ارکستر سمفونیک و گروه کر صدا و سیما در سال جاری نیز در چارچوب مقررات ستاد ملّی مبارزه با کرونا با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی متداول در میان سایر ارکسترهای جهان، تمرینات خود را آغاز کرده است.

    وی افزود: ارکستر در سال ۱۳۹۹ هم به صورت تمام وقت تمرینات ویژه و ضبط آثار آهنگسازان ایرانی را در مناسبت‌های ملّی گوناگون دنبال کرد. نتیجه این فعالیت‌ها ضبط قطعه «هم دردها» اثر بهزاد عبدی در قدردانی از ایثارگری‌های کادر درمان کشور در مبارزه با کرونا، قطعه «ایران» اثر لوریس چکناواریان به مناسبت هفته دفاع مقدس، آلبوم «سرباز» شامل ۶ تابلو از زندگی سردار سلیمانی به مناسبت اولین سال شهادت این سردار رشید بود.

    امینی اظهار کرد: با هدف ارتقای مهارت‌های فنی ارکستر، تعدادی از آثار موسیقی کلاسیک جهان از جمله سِرناد برای سازهای زهی اثر ادوارد الگار، سِرناد برای سازهای بادی اثر آمادئوس موتسارت و چندین اثر دیگر در استودیوی مرکز موسیقی ضبط شدند.

    رهبر ارکستر سمفونیک سازمان صداوسیما در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برخی از برنامه‌های آینده ارکستر نیز اشاره کرد و گفت: در سال جاری ارکستر سمفونی صداوسیما بر اساس برنامه مدون شش ماهه نخست سال تمرینات منظم خود را آغاز کرده است. این تمرینات طبق شیوه نامه‌های بهداشتی که اخیراً بر تمرینات ارکسترها اعمال می‌شود با گروه‌های سازی جداگانه شامل سازهای زهی، بادی، ضربی و گروه کر و همچنین در اوج محدودیت‌ها به شکل مجازی برگزار می‌شود.

    امینی در پایان تاکید کرد: اهم برنامه‌های پیش روی ارکستر در شش ماهه نخست سال جاری ضبط آثار آهنگسازان ایرانی، اجراهای صحنه‌ای در فضای باز و همچنین ضبط بخش ارکسترال و بدون تک‌نواز آثار آهنگسازان ایرانی و کلاسیک با رویکرد آموزشی است که هنرجویان و دانشجویان موسیقی می‌توانند با استفاده از این مجموعه اخیر تجربیات بسیار خوبی درست مانند نواختن با یک ارکستر زنده را به دست آورند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *