×
×
جدیدترین‌‌ها

رسالت امروز خبرنگاران؛ «جهاد تبیین و جهاد تصمیم»

  • کد نوشته: 74038
  • مرداد 19, 1402
  • ۱۷ مردادماه و روز خبرنگار، روز پاسداشت مقام انسان‌هایی است که برای دستیابی به حقیقت و انتشار اخبار از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنند؛ بدون شک مراقبت از منافع ملی و مصالح مردم جز با حق‌طلبی، شجاعت و صداقت در عرصه‌ آگاهی ممکن نمی‌شود.

    رسالت امروز خبرنگاران؛ «جهاد تبیین و جهاد تصمیم»

    نخست نیوز : علی پاکباز خسروشاهی– تقارن ماه محرم و ایام عزا و مصیبت سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) و یاران ایشان با هفته خبرنگار، یادآور رسالت مهم روشنگری، تبیین و حقیقت‌جویی در حرفه خطیر خبرنگاری است.

    امروز دو رسالت «جهاد تبیین و جهاد تصمیم» پیش روی همه ماست و خبرنگاران می‌توانند در این دو وظیفه همگانی نقشی بی‌بدیل ایفا کنند؛ در جهاد تبیین، مقابله با جریان تحریف و امیدآفرینی اصلی‌ترین جهادی است که راه حقیقت‌جویان را از دروغ‌پردازان جدا می‌کند.

    جهاد دیگر، «جهاد تصمیم» است که مسوولان و کارگزاران نظام در آن وظیفه اصلی را بر دوش دارند اما خبرنگاران در مقام پرچمداران مطالبه و نقد می‌توانند به تحقق هرچه بهتر این ضرورت یاری رسانند.

    اکنون انقلاب در دهه چهارم خود نقشه‌ها و برنامه‌هایی دارد که این مهم عملی نمی‌شود مگر اینکه آگاهی مردم افزایش یابد و در این راستا خبرنگاران برای آگاهی بخشی، روشنگری و تحقق گام دوم انقلاب، نقش کلیدی و مهمی ایفا می‌کنند.

    بی‌تردید تحکیم امنیت و آرامش روحی و روانی جامعه و تنویر افکار عمومی نسبت به حوادث و رخدادها در قلمرو حس و درک مخاطبان، نیازمند تلاش هماهنگ، فراگیر و هدفمند مراجع امنیتی، فرهنگی و رسانه‌ای کشور است که اگر در صراط یک منشور اخلاقی و رفتاری کارآمد قرار گیرد می‌تواند به ارتقای سواد رسانه‌ای جامعه مخاطب و تعمیق تعامل و ارتباط رسانه و مردم بینجامد.

    خبرنگاری که بدون حقوق و مزایا، وسیله شخصی و بیمه، بدون تامین آینده شغلی، شبانه‌روز در حال دویدن و اطلاع‌رسانی و تنویر افکار عمومی است، هدفش مقدس‌تر از حفظ پُست و مقام و ارتقای شغلی است و هرگز «نام و نان» را بر قداست و قدرت قلم خود ترجیح نمی‌دهد.

    جالب اینکه در تمامی جلسات و نشست‌ها، مسوولان تنها وظایف و رسالت رسانه‌ها را مطرح می‌کنند و به این مساله نمی‌پردازند که آن‌ها در قبال زحمات اهالی خبر چه وظیفه‌ای بر عهده‌دارند؟!

    نبود دوره‌های آموزشی برای خبرنگاران، مشکلات عدیده قرارداد و بیمه خبرنگاران، عدم توجه به حقوق و حق‌الزحمه خبرنگاران در رسانه‌ها و نبود نرخ و تعرفه مشخصی در این زمینه، عدم‌حمایت برخی مسوولان از رسانه‌های محلی، پرداخت نکردن حق اشتراک‌ها به نشریات، جبهه‌گیری مسوولان نسبت به‌نقد خبرنگاران و رسانه گریز بودن برخی مدیران اجرایی ازجمله مشکلات موجود به شمار می‌رود.

    نکته قابل تامل این است که در حوادث اخیر کشور، اگرچه افت‌وخیزهایی داشته‌ایم اما جامعه رسانه‌ای کشور و روزنامه‌نگاران متعهد، قلم بر زمین نگذاشتند و کسی حرف از تحریم نزد و خبرنگاران متعهد، مومن، مخلص و جهادگر همچنان مقتدرانه با نقد کارشناسانه و دلسوزانه، پای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایستادند پس مسوولان و مردم باید قدر فعالان این حوزه را بدانند و با حمایت از خبرنگاران، درواقع پویایی و پیشرفت روزافزون جامعه را رقم بزنند.

     

     

    برچسب ها خبرنگار

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *