×
×
جدیدترین‌‌ها

تداوم کاهش تولید و عرضه گوشت قرمز و سفید/ وزارت جهاد کشاورزی کجاست؟

  • کد نوشته: 73129
  • مرداد 13, 1402
  • عرضه و تولید گوشت ماکیان (سفید) ۲۰ درصد و گوشت قرمز ۱۲ درصد در خرداد ماه امسال نسبت به مشابه سال قبل کاهش پیدا کرده است؛ همزمان تورم سالانه این دو کالا ۸۰ درصد را پشت سر گذاشته است.

    تداوم کاهش تولید و عرضه گوشت قرمز و سفید/ وزارت جهاد کشاورزی کجاست؟

    مرکز آمار اخیرا گزارش عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور را در خرداد سال جاری منتشر کرده است که نشانگر کاهش تولید گوشت قرمز و سفید است.

    بر این اساس، مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در خرداد ۱۴۰۲ با ماه مشابه سال ۱۴۰۱ نشان‌دهنده کاهش ۲۰ درصدی مقدار عرضه گوشت انواع طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور است. مقدار عرضه گوشت طیور در خرداد ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل برای ماکیان (مرغ و خروس) ۲۰ درصد، برای بوقلمون ۳ درصد، برای بلدرچین ۴۴ درصد، برای شترمرغ ۲۸ درصد، و برای سایر انواع طیور ۴۲ درصد کاهش داشته است.همچنین مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در خرداد ۱۴۰۲ با ماه مشابه سال ۱۴۰۱ نشان‌دهنده کاهش ١٢ درصدی مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور است.

    موضوعات مختلفی در رابطه با کاهش عرضه گوشت قرمز و سفید توسط مسئولان صنفی و بخش خصوصی مطرح می‌شود که اکثر آن‌ها ناظر به عدم تامین نهاده‌های دامی و نقدینگی مورد نیاز تولیدکنندگان است.

    قسمت تلخ ماجرا اینجاست که تورم اعلامی گوشت قرمز و گوشت ماکیان (سفید) از سوی مرکز آمار برای تیر ماه ۸۶.۳ درصد بوده است که نشان از افزایش قیمت افسارگسیخته این کالا‌ها دارد.

    هم اکنون هر کیلو مرغ در پروتئینی‌های پایتخت به بیش از ۱۰۰ هزار تومان و هر کیلو گوشت گوسفندی (ران) به بیش از ۴۰۰ هزار تومان رسیده است که تامین این دو عضو محبوب سفره‌های مردم را برای اقشارآسیب پذیر با مشکل رو به رو کرده است.

    برخی از کارشناسان تنها راه عبور کوتاه مدت از این شرایط را واردات می‌دانند؛ شرایط کنونی در حالی است که اساسا فصل بهار و تابستان شرایط دامداری و دامپروری به مراتب مناسب‌تر از فصل‌های سرد است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *