×
×
جدیدترین‌‌ها

انگار دولت به اصل حباب در بازار اعتقاد دارد

  • کد نوشته: 72808
  • مرداد 8, 1402
  • یک تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: خرید مسکن برای مردم عملا دست‌‌نایافتنی شده است.

    انگار دولت به اصل حباب در بازار اعتقاد دارد

    به گزارش نخست نیوز ،وضعیت اقتصادی برخلاف آنچه دولتمردان می‌گویند خوب نیست و این شرایط را می‌توان با گشت‌وگذاری در بازار مشاهده کرد. وضعیت اقتصادی به جایی رسیده است اخیرا یکی از نمایندگان مجلس گفت که 18میلیون نفر به زیر خط فقر رفته‌اند.ابوذر ندیمی، نماینده اسبق مجلس و تحلیلگر مسائل اقتصادی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «در امور اقتصادی، سیاسی و اجتماعی معیارها متفاوت است. ما با یک فقر نسبی و یک فقط مطلق روبه‌رو هستیم. در آمار ممکن است پایه‌هایی را ملاک قرار دهند و بعد بگویند که مثلا تورم چه قدر است مانند آنکه بگویند مبنای محاسبه شروع به کار دولت کنونی است یا آغاز برنامه توسعه است و… بنابراین معیارهای محاسبه تورم و فقر متفاوت است. از ابتدای انقلاب یک تفکری وجود داشت که باید کالاهای اساسی مردم تأمین شود و حتی این موضوع در قانون اساسی هم آورده شد و برخی خواستند اقداماتی مانند ارائه مسکن ارزان به مردم را انجام دهند. حالا باز هم نسبیت وسط می‌آید؛ اینکه از آن زمان تا کنون کالاهای اساسی مردم دستخوش تغییراتی شده و نیازهای تازه‌ای به وجود آمده است و جمعیت هم افزایش داشته است که در میزان نیازها مؤثر است».

    او ادامه داد: «اگر فقط بخواهیم بگوییم کالاهای اساسی و خوراکی چه قدر تورم داشته باشد باید گفته شود که از سال گذشته تا کنون صددرصد تورم داشته است یا در حوزه مسکن عملا خرید خانه برای مردم دست‌نایافتنی شده است و یک فرد با یک حقوق پایه باید یک قرن پس‌انداز کند تا بتواند یک مسکن در تهران بخرد».او ادامه داد: «خط فقر امسال را با هیچ سالی نمی‌شود مقایسه کرد زیرا در همه امور شاهد افزایش قیمت‌های عجیبی شاهد بوده‌ایم. مسئله دیگر این است که امید به آینده هم وجود ندارد. نکته دیگری که باید توجه داشته باشیم، تورم‌های انتظاری است. بحث دیگر موضوع فسادها و رانت‌هاست».

    این تحلیلگر مسائل اقتصادی همچنین بیان کرد: «درآمدهای دولت هم کاهش یافته است و همیشه کسری بودجه وجود دارد که همین کسری بودجه مشکلات بسیاری از جمله تورم ایجاد می‌کند».

    ندیمی در پایان گفت: «انگار دولت به اصل حباب اعتقاد دارد و از آن کسب درآمد می‌کند و وقتی مثلا بر خودرو مالیات می‌گیرد یعنی به صورت ضمنی پذیرفته است که حباب وجود دارد و وجود خواهد داشت. این شکل از مواجهه با موضوع یعنی به رسمیت‌شناخن حباب در بازار. در موضوع مسکن هم همین است و مردم دچار مشکلات عدیده‌ای برای خرید یا حتی اجاره مسکن هستند».

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *