×
×
جدیدترین‌‌ها

هجوم طالبان به دسته‌های سینه‌زنی حسینی در کابل

  • کد نوشته: 72617
  • مرداد 6, 1402
  • پس از اعمال محدودیت طالبان بر مراسم محرم، شورای علمای شیعه افغانستان از شیعیان خواست که از عزاداری خیابانی و راه‌اندازی دسته‌های سینه‌زنی و کاروان‌های سوگواری در خیابان‌ها خودداری کنند.

    هجوم طالبان به دسته‌های سینه‌زنی حسینی در کابل

    به گزارش نخست نیوز ،شورای علمای شیعه در بیانیه خود نوشته بود که طالبان با رفتار خشونت‌آمیز عزاداران حسینی را لت‌وکوب کرده است.

    روز سه‌شنبه، سوم اسد، جنگجویان طالبان در منطقه چنداول کابل عزاداران محرم را لت‌وکوب کردند.تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهند که افراد طالبان با هجوم به دسته‌های سینه‌زنی آنها را با میله تفنگ لت‌وکوب می‌کنند، وسایل آنها را بهم می‌ریزند و مردم را با خشونت متفرق می‌کنند.

    طالبان امسال برگزاری مراسم محرم را محدود کرده و از نصب پرچم‌های مذهبی و ایجاد سقاخانه‌ها در کنار خیابان‌ها جلوگیری می‌کند.

    طالبان گفته که به دلایل امنیتی دست به این اقدامات زده است.

    با این حال، شورای علمای شیعه و دیگر جریان‌ها و چهره‌های سیاسی و مذهبی شیعه وضع محدودیت طالبان بر مراسم محرم را محکوم کرده‌اند.

    پیشتر سید محسن حجت، از روحانیون شیعه در کابل با انتقاد از محدودیت طالبان، از مردم اهل تشیع خواست به دستورهای محدود‌کننده طالبان اعتنایی نکنند.

    انتشار این تصاویر از حمله نیرو‌های نظامی طالبان به عزاداری شیعیان افغانستان، واکنش‌های بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی را به دنبال داشته است.
    آیت‌الله سید محسن حجت، روحانی برجسته شیعه در طی یک سخنرانی در مسجدی در کابل از طالبان خواست که به مناسک و مراسم محرم احترام بگذارد و محدودیت‌ها را بردارد.
    او به برخورد خشن طالبان با عزاداران اشاره کرد و از مردم شیعه خواست که به دستور‌های محدود‌کننده طالبان اعتنایی نکنند.

    آیت الله سید محسن حجت گفته وضع این محدودیت‌ها به معنای احترام نگذاشتن گروه طالبان به مذهب مردم شیعه افغانستان است.
    عالم برجسته افغان با انتقاد از ممنوعیت نصب پرچم‌ها، راه‌اندازی دسته‌های عزاداران در خیابان‌ها و دیگر مناسک عاشورا خطاب به شیعیان افغانستان گفته به دستورات گروه طالبان اهمیتی ندهند.
    حجت گفت: ما از این مملکت هستیم و از این گروه هم تبعیت می‌کنیم، اما تا زمانی که مخالف مذهب ما به ما چیزی نگوید. اگر گفت پرچم را پایین کن، شما نباید آن را پایین کنید. اگر گفت تابلو نزن، نباید گوش بدهید.

    او از مردم خواست که بی‌توجه به لت‌و‌کوب گروه طالبان از مراسم عاشورا بزرگ‌داشت کنند.
    گروه طالبان گفته‌اند که به دلیل تامین امنیت عزاداران، مراسم عزاداری محرم را محدود کرده‌اند.
    این موضوع نارضایتی شورای علمای شیعه در افغانستان را برانگیخته است و این نهاد خواهان لغو محدودیت‌ها شده است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *