×
×
جدیدترین‌‌ها

دهک‌های یارانه‌بگیر تغییر می‌کنند

  • کد نوشته: 72124
  • مرداد 2, 1402
  • معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: تا به امروز دهک‌های جامعه نسبت به مرحله قبل تغییر نکرده است، اما به زودی داده‌های جدید خود را اعمال می‌کنیم.

    دهک‌های یارانه‌بگیر تغییر می‌کنند

    به گزارش نخست نیوز ،برنامه «میز اقتصاد» در روز جاری به بررسی آخرین وضعیت طرح کالابرگ الکترونیکی با حضور «علیرضا عسگریان» معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «محمدامین بابایی» مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خراسان رضوی، «حامد ویس‌کرمی» مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران، «مصدق کشاورزی» مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر پرداخت.معاون وزیر کار در پاسخ به این سؤال که این مرحله جدید با مرحله قبلی چه تفاوتی دارد؟ اعلام کرد: ما یک سبدی را مطرح کرده بودیم که یازده قلم داشت و تعداد و حجم آن مشخص بود و ما می‌توانستیم از آن استفاده کنیم. مبنای قیمت‌های این سبد سال 1401 است و هر چه تورم به این سبد کالایی بخورد دولت این تورم را پوشش می‌دهد. این سبد به صورت دائم با یک عدد مشخص بسته شده است.

    در سال گذشته ارز ترجیحی حذف شد و مبلغ یارانه برای سه دهک اول 9 برابر شد و به چهارصد هزار تومان تبدیل شد. برای اینکه ما بتوانیم یک شبکه توزیعی معقول ایجاد کنیم باید قیمت‌ها را در سال ثابت کنیم.

    وی با بیان اینکه ما در جلسه قبلی قصد داشتیم نسبت منصفانه‌ای از تورم را در این سبد پوشش دهیم، گفت: اگر قیمت کالا‌ها بالا رود این تورم توسط دولت پوشش داده خواهد شد و این مبنا ثابت خواهد ماند. حبوبات در این سبد یک بسته 1200 گرمی است که به هر نفر اختصاص پیدا می‌کند. بهای کالایی که تورم بخورد مابه‌التفاوت جبران خواهد شد. گوشت مرغ به ازای هر نفر دو کیلوگرم است.

    او تأکید کرد: دهک‌ها نسبت به مرحله قبل تغییر نکرده است و ما به زودی داده‌های جدید خود را اعمال می‌کنیم و تغییر دهک را خواهیم داشت. از اکنون تا ماه آینده تغییری ایجاد نخواهد شد. یک سوم جمعیت کشور در همین سه دهک قرار دارند.

    ویس‌کرمی در پاسخ به این سؤال که در استان تهران چند نفر مشمول طرح هستند؟ گفت: طرح کالا برگ در استان تهران هم با یک روند رو به رشد در حال اجراست و استقبال مردم روز به روز در حال افزایش است. تاکنون بیش از 105 هزار خانوار در طرح شرکت کردند. خوشبختانه در سطح استان و شهرستان‌ها زیرساخت‌های خوبی ایجاد شده است و ما نقطه کوری نداریم و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و خرد مجهز به دستگاه برای اجرای این کالابرگ هستند. شرکت فروشگاه‌ها هم در اجرای این طرح اختیاری است و می‌توانند با اپلیکیشن «شما» شرکت کنند.

    بابایی نیز در پاسخ به این سؤال که در استان خراسان رضوی چند نفر مشمول این طرح هستند؟ تصریح کرد: در استان خراسان رضوی خانوار‌هایی که در این طرح شرکت کردند به طور تقریبی صد و شانزده هزار نفر بوده‌اند. تعداد فروشگاه‌هایی که متصل بوده‌اند ده هزار و ششصد عدد بوده‌اند. فروشگاه‌های خرد ما ده هزار و چهارصد عدد بوده‌اند که متصل شده‌اند. ما در بیست و یک تیرماه رکورد بیست و یک میلیارد خرید را هم زده‌ایم.

    کشاورزی نیز در رابطه با مشمولین این طرح در استان بوشهر گفت: در استان بوشهر 184 هزار نفر مشمول سه دهک پایین جامعه‌مان بوده‌اند. ده هزار خانوار در طرح مشارکت کرده‌اند و بیست هزار تراکنش مالی در استان بوشهر انجام شده است. مردم بیشتر به این طرح گرایش پیدا کرده‌اند.

    عسگریان درباره افق پیش روی طرح گفت: ما با یک پوشش ملایم در حال حرکت هستیم. اکنون حدود یک میلیون خانوار استفاده کرده‌اند. این اراده واقعی است و شیب تاکنون قابل قبول است که استقبال خوب بوده است. مردم آزادی عمل دارند و مردم اختیار دارند که از کالابرگ و سبد غذایی استفاده کنند یا در جای دیگری استفاده کنند. فروشگاه‌ها تعدادشان از شصت و هشت هزار به نود هزار افرایش یافته است. ما تعداد فروشگاه‌ها را افزایش دادیم و تجهیزات را کامل کردیم. سیستم به صورت طبیعی همه‌ کار‌ها را انجام می‌دهد. دست مردم باز‌تر شده است و تسهیلاتی در طرح برای آن‌ها صورت گرفته است. ما امیدواریم که بتوانیم تا دهک پنج حرکت کنیم و ما باید نقاط مبهم را کشف کنیم و آن‌ها را رفع کنیم. نشان تجاری برای پنیر و ماست و… تفاوتی ندارد و حجم و مقدار آن یکسان است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *