×
×
جدیدترین‌‌ها

سفر محرمانه هیئت قطری به بیروت

  • کد نوشته: 70884
  • تیر 19, 1402
  • با وجود اینکه قطر برای فعال سازی تماس‌ها میان بازیگران خارجی در پرونده سیاسی لبنان تلاش می‌کند اما اعضای کمیته پنج‌جانبه‌ای که برای رسیدگی به بحران این کشور تشکیل شده، تمایلی به پیروی از سازوکار دوحه ندارند.

    سفر محرمانه هیئت قطری به بیروت

    به گزارش نخست نیوز ، به نظر می‌رسد که در سایه ناامیدی از فعال‌سازی پرونده ریاست‌جمهوری لبنان در داخل این کشور، اقدامات خارجی در این پرونده مجددا آغاز شده است.

    نشست کمیته پنج‌جانبه درباره پرونده لبنان

    در همین زمینه منابع آگاه از فضای سیاسی لبنان گزارش دادند که کمیته پنج‌جانبه متشکل از آمریکا، قطر، عربستان و مصر و فرانسه برای گفتگو درباره بحران سیاسی لبنان تشکیل جلسه خواهند داد. قطر در این راستا از اعضای کمیته مذکور درخواست کرده تا روز پنجشنبه هفته جاری در دوحه نشستی درباره لبنان برگزار کننند که البته هنوز مشخص نیست دقیقا این جلسه در موعد مقرر برگزار خواهد شد یا نه.

    روزنامه النداءالوطن لبنان به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که قطر به عنوان یکی از اعضای کمیته پنج‌جانبه برای رسیدگی به بحران لبنان از سایر اعضای این کمیته دعوت کرده تا در سیزدهم ماه جاری به دوحه بروند و درباره لبنان بحث کنند اما شواهد حاکی از آن است که سایر اعضای کمیته پنج‌جانبه مذکور تمایل دارند تا هفته بعد نشست خود را به تعویق بیاندازند. به ویژه اینکه فرانسوی‌ها اشتیاقی برای برگزاری این جلسه در روز پنجشنبه نشان ندادند.

    هماهنگی عربستان و فرانسه

    بر اساس این گزارش، پاریس پیشنهاد داده که نشست کمیته‌ پنج‌جانبه درباره لبنان تا سپتامبر آینده به تعویق بیفتد تا «ژان ایو لودریان» نماینده ویژه فرانسه در امور لبنان بتواند تلاش‌های خود را تکمیل کند. در این میان اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد پاریس تصمیم گرفته تا لودریان را در ماه سپتامبر به عنوان رئیس آژانس فرانسه برای توسعه شهر «العلا» عربستان منصوب کند.

    به این ترتیب ژان ایو لودریان که نماینده ویژه فرانسه در امور لبنان نیز هستند روابط نزدیکتری با سعودی‌ها خواهد داشت و ممکن است از این فرصت برای ترغیب ریاض جهت ورود به پرونده سیاسی لبنان استفاده کند.

    از سوی دیگر قطری‌ها و سعودی‌ها به طرف‌های مربوطه در لبنان ابلاغ کرده‌اند که هرگونه گفتگوی مربوط به تغییر نظام این کشور را رد می‌کنند؛ نظامی که مبتنی توافق طائف است.

    رسیدگی به بحران لبنان به بعد از تابستان موکول می‌شود

    اما درباره موضع آمریکا منابع اگاه گزارش دادند که به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها اکنون قصد موضع‌گیری علنی ندارند و چشم به اقدامات قطر و فرانسه دوخته‌اند. البته نباید فراموش کرد که ایالات متحده همچنان در کنار دوحه به حمایت از «ژوزف عون» فرمانده ارتش لبنان برای رسیدن به منصب ریاست‌جمهوری این کشور ادامه می‌دهد.

    برچسب ها بیروت سفر قطر

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *