×
×
جدیدترین‌‌ها

دریافت‌های نجومی از صادرکنندگان

  • کد نوشته: 70676
  • تیر 15, 1402
  • عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر برخی شرکت‌هایی که در حوزه تأمین واگن هستند، از صادرکنندگان خراسانی و مشهد به ازای هر واگن ۳تا۴هزار دلار دریافت می‌کنند. این هزینه به‌غیراز هزینه‌هایی است که بر اساس مسافت جابه‌جایی بار باید صادرکنندگان پرداخت کنند. دریافت این مبلغ غیررسمی بوده و در هیچ جایی ثبت نمی‌شود.

    دریافت‌های نجومی از صادرکنندگان

    نخست نیوز : این مبالغ در هیچ جا ثبت نمی‌شود
    محمدحسین روشنک درباره ریشه‌های ایجاد این مشکل بیان کرد: چند سال پیش برخی با این تصور که اگر تأمین واگن صادراتی به بخش خصوصی واگذار شود، مشکل تامین واگن نیز حل خواهد شد، با پیگیری‌های زیاد این مساله را محقق کردند. در آن زمان راه‌آهن هم از این مساله استقبال کرد، چراکه وظیفه‌ای را که برای آن بودجه دریافت می‌کند، به بخش خصوصی واگذار می‌کرد. ازاین‌رو ریشه مشکل دریافت هزینه‌های غیررسمی نجومی از صادرکنندگان استان به همین واگذاری بازمی‌گردد.
    روشنک خاطرنشان کرد: البته این مساله به‌منزله نفی مسوولیت وزارت راه و شهرسازی و راه‌آهن در این حوزه نیست و آن‌ها هم باید به‌طورجدی به بحث هزینه‌های گزاف تأمین واگن‌های صادراتی ورود کنند.
    وی درباره تأثیر نرخ‌های غیررسمی واگن‌ها بر صادرات خراسان رضوی و مشهد هم اظهار کرد: وقتی چنین اتفاقی می‌افتد، هزینه تمام‌شده کالاهای ایرانی در کشورهای صادراتی افزایش می‌یابد و در چنین شرایطی قدرت رقابت کالاهای ما کاهش می‌یابد. این مساله سبب می‌شود تا بازارهای صادراتی خودمان را از دست بدهیم.
    عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار داشت: این را هم باید در نظر گرفت که اگر این نرخ‌های گزاف و غیررسمی از صادرکنندگان دریافت نمی‌شد، این مساله می‌توانست خودش را به‌صورت رشد بیشتر صادرات استان و مشهد در آمارها نشان دهد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *