×
×
جدیدترین‌‌ها

از دلار کاهشی تا مجلس نمایشی

  • کد نوشته: 69190
  • خرداد 25, 1402
  • اول، دلار :
    ابتدای این هفته با کاهش قیمت دلار آغاز شد ، خبری خوش که وابسته به موج‌هایی از توافق و مذاکرات مثبت ایران با کشورهای دیگر مخابره می‌شود .

    از دلار کاهشی تا مجلس نمایشی

    نخست نیوز : طی ماه‌های گذشته دولت تلاش زیادی کرد تا قیمت دلار را از سقف 62هزار تومان به حدود 50هزار تومان برساند. اولین شوک را باز کردن گره ارتباط با عربستان سعودی به این بازار وارد کرد و توانست دلار را در کانال 50هزار تومان تثبیت کند. مقاومت این کانال قیمتی اما از بین نرفت تا زمانی که پادشاه عمان به ایران سفر کرد تا زمینه مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در این کشور را کلید بزند.
    تاکنون فقط اخبار غیررسمی از این مذاکرات درز کرده که از آن‌ها تبادل زندانیان و آزادسازی حدود 3 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در عراق به وقوع پیوسته است. اگر برخی اظهارنظرهای تخیلی را از تحلیل‌های این روزهای اقتصاد کشور حذف کنیم ، می‌توان قیمت دلار را در کانال 45 هزار تومان تثبیت‌شده فرض کرد ، اما این در صورتی است که تداوم مذاکرات منجر به راه‌حل‌هایی برای رهایی از تحریم‌های ظالمانه شود.
    برخی تحلیلگران بر این باورند که با توجه به وجود تورم بالای 50 درصدی در کشور در صورتی که نتوان راهی برای ارتباط با جهان آزاد پیدا کرد ، قیمت دلار مانند فنری می‌شود که هرروز فشرده‌تر می‌شود و با تلنگری از اخبار منفی یا به نتیجه نرسیدن مذاکرات ( توافق موقت یا برجام ) این فنر رهاشده و قیمت دلار از سقف‌های قبلی نیز عبور می‌کند و چه‌بسا رکوردهای قبلی را هم جابه‌جا کند .
    دوم ،مجلس :
    این هفته مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای که بدون حضور رییس جمهور برگزار شد ، به علی‌آبادی به‌عنوان وزیر صمت رای اعتماد داد.
    آن‌گونه که به نظر می‌رسد مجلس خیلی در این امر سختگیری نکرد و صرفا خواست تا کشور در این شرایط حساس اقتصادی دارای وزیری باشد که به مجلس پاسخگو باشد و صنعت ، معدن و تجارت رها شده کشور را سامان دهد.
    اما خبر دیگری که از مجلس بیرون آمد و اتفاقا بسیار مهم بود اینکه حق نطق از نماینده عامل افشای شاسی بلندهای نمایندگان سلب شد.
    برخی بر این باورند که این حکم مجلس یعنی هرکسی که افشاگری کند با برخورد سخت و مشت محکم هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مواجه خواهد شد ، به خصوص اگر بخواهد پای رییس یا هیات رییسه مجلس را هم در این قضایا باز کند ، به‌ویژه اگر در سال آخر مجلس و نزدیک به انتخابات باشد .
    برخی دیگر هم معتقدند که مجلس نه‌تنها نتوانست به ادعای شفافیت که با آن رای همان اقلیت مردم را کسب کرده وفادار بماند ، که با صدور این حکم بی‌سابقه برای بستن دهان افشاگر ، نشان داد مقابل هر نوع شفاف‌سازی مقاومت میکند و مردم را محرم نمی‌داند.
    بگذریم از آن نماینده‌ای که خود را در جایگاه خدا و پیامبرش قرار داده و می‌گوید ، چون آن‌ها در همه موارد با مردم شفاف نبودند، پس دلیل ندارد نمایندگان هم شفافیت داشته باشند.

    سعید کوشافر

    برچسب ها دلار دولت عربستان

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *