×
×
جدیدترین‌‌ها

رویارویی ایران پس از 74 سال

  • کد نوشته: 69058
  • خرداد 23, 1402
  • کشورمان در جریان تورنمنت کافا، امروز پس از بیش از 70 سال به رقابت با تیم فوتبال افغانستان خواهد پرداخت

    رویارویی ایران پس از 74 سال

    به گزارش نخست نیوز، اولین دوره تورنمنت ‌بین‌المللی کافا در رده بزرگسالان از دیروز یکشنبه به میزبانی بیشکک قرقیزستان و تاشکند ازبکستان آغاز شد و تیم ملی کشورمان نیز در گروه دوم این رقابت ها قرار گرفته است. شاگردان قلعه نویی در روزهای ۲۳ و ۲۶ خرداد به ترتیب به مصاف افغانستان و قرقیزستان می ‌روند. در گروه اول این رقابت‌ ها هم که به میزبانی تاشکند برگزار می‌ شود، تیم‌ های ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و عمان حضور دارند. بر اساس برنامه‌ ریزی صورت گرفته پس از پایان مرحله گروهی، تیم ‌های اول دو گروه، راهی فینال می ‌شوند و تیم‌ های دوم بازی رده‌ بندی را روز ۳۰ خرداد برگزار می‌ کنند.

    تیم ایران در حالی راهی این مسابقات شد که تردید های بسیاری برای حضور در این رقابت ها وجود داشت. اما با وجود تعهد فدراسیون فوتبال برای حضور تیم کشورمان در کافا، سرانجام تصمیم گرفته شد تیم بزرگسالان که برای حضور در جام ملت‌ های آسیا آماده می ‌شود، عازم این تورنمنت شود؛ اما بر اساس اظهار نظر کارشناسان و بازیکنان این مسابقات کمک خاصی به آمادگی تیم ملی کشورمان نخواهد کرد و به نظر نمی‌ رسد محک سختی در انتظار امیر قلعه‌ نویی و شاگردانش باشد.

    تیم ایران امروز از ساعت 18 و 30 دقیقه با افغانستان دیدار خواهد کرد. گفتنی است اولین بازی ایران و افغانستان در شهریور سال ۱۳۲۰ در کابل برگزار شد که با تساوی بدون گل به پایان رسید. دومین بازی این دو تیم با هم به 4 آبان 1328 برمی گردد که در ورزشگاه امجدیه تهران برگزار شد که ایران 4 بر صفر پیروز شد. در جریان این بازی حسین مبشر و امیرمسعود برومند هر یک با زدن 2 گل بهترین گلزنان ایران در تاریخ جدال هایش با تیم ملی افغانستان هستند.

    تنها حضور فوتبال افغانستان در سطح بین‌ المللی مربوط به بازی‌ های المپیک ۱۹۴۸ لندن است که طی آن با نتیجه ۶ بر ۰ مغلوب لوکزامبورگ شده و از دور رقابت‌ ها کنار رفت. اولین حضور افغانستان در مسابقه‌ های جهانی پس از ۲۸ سال حضور در بازی‌های آسیایی بوسان کره جنوبی سال ۲۰۰۲ بود. در این بازی‌ ها تیم نوپای افغانستان چندان نتیجهٔ خوبی نگرفت. همچنین این تیم تاکنون در هیچ‌ یک از مسابقات جام جهانی فوتبال حضور نداشته‌ است.

    در جریان تورنمنت کافا افغانستان در اولین بازی خود به مصاف قرقیزستان رفت، مسابقه‌ ای که با حواشی عجیبی همراه بود و بازیکنان افغانستان پس از دریافت گل در نیمه دوم در اعتراض به داور زمین بازی را ترک کردند. در این بازی ارنیست باتیرکانوف در دقایق پایانی گل برتری قرقیزستان را در حالی به ثمر رساند که بازیکنان افغانستان معتقد بودند او از دست استفاده کرده و سپس به نشانه اعتراض زمین را ترک کردند، داور هم در ادامه سوت پایان بازی را به صدا درآورد.

    تیم ایران در بین 211 کشور عضو فیفا، ر رده بیست و چهارم و در میان 47 کشور عضو کنفدراسیون آسیا نیز رتبه پنجم را دارد و به این ترتیب بالا ترین رده را در بین تیم‌ های حاضر در این رقابت‌ ها دارد و تعداد زیادی از ستاره‌ های خود در جام جهانی را برای بازی‌ های پیش رو دعوت کرده است.

    در مقابل تیم افغانستان در آسیا در رده 41 و در دنیا نیز در رده 155 قرار گرفته است. هدایت این تیم با عبدالله متیری اهل کویت است که سرمربیگری تیم ملی نپال را هم در کارنامه دارد. او ماه گذشته به عنوان سرمربی جدید افغانستان انتخاب شد و شاگردانش را در اولین رویداد آماده حضور در تورنمنت کافا کرده است.

    دومین حریف ایران در این رقابت ها، تیم ملی قرقیزستان است که هدایت تیم قرقیزستان را استفان تارکویچ اهل اسکواکی بر عهده دارد، این مربی ۵۰ ساله پیش از نشستن روی نیمکت قرقیزها، هدایت تیم ملی اسلواکی را بر عهده داشت.

    گفتنی است این چهارمین دیدارایران و قرقیزستان خواهد بود. تا پیش از این تیم ملی کشورمان سه بار به مصاف قرقیزستان رفته است که ماحصل آن سه برد برای ایران می باشد. اولین بازی بین این دو تیم در تاریخ ۱۴ خرداد ۱۳۷۶ در شهر دمشق سوریه انجام شد که با برتری ۷ بر ۰ تیم ملی ایران به پایان رسید. در این بازی ها جمعاً ۱۷ گل به ثمر رسیده است که سهم تیم ایران ۱۶ گل و سهم تیم قرقیزستان ۱ گل می‌ باشد؛ در مجموع 11 بازیکن ایرانی موفق به گل زنی در برابر قرقیزستان شده اند که کریم باقری با زدن ۳ گل بهترین گلزن ایران در این بازی ها می باشد.

    قرقیزستان در جریان تورنمنت کافا، در اولین دیدار موفق به شکست افغانستان شد و در حالی روز جمعه ۲۶ خرداد برابر تیم کشورمان به میدان می‌ رود که جایگاه ۹۶ رنکینگ فیفا قرار گرفته است. به این ترتیب می توان گفت قرقیزستان نسبت به افغانستان جایگاه بهتری در رنکینگ فیفا دارد و حریف جدی‌ تری برای شاگردان امیر قلعه‌ نویی خواهد بود.

    منبع: جام جم

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *