×
×
جدیدترین‌‌ها

خشم اوکراین و متحدانش از اظهارات سفیر چین در فرانسه و درخواست برای اخراج او

  • کد نوشته: 65200
  • اردیبهشت 4, 1402
  • فرانسه، اوکراین و کشورهای حوزه بالتیک شامل استونی، لتونی و لیتوانی پس از اینکه سفیر چین در پاریس حاکمیت کشورهایی از جمله اوکراین را که سابقا بخشی از شوروی بوده زیر سوال برد، ابراز نگرانی کردند.
    خشم اوکراین و متحدانش از اظهارات سفیر چین در فرانسه و درخواست برای اخراج او

    به گزارش نخست نیوز ، به نقل از خبرگزاری رویترز، «لو شای» سفیر چین در مصاحبه‌ای که روز جمعه از تلویزیون فرانسه پخش شد، در پاسخ به سوالی درباره موضع خود در مورد اینکه آیا کریمه بخشی از اوکراین است یا خیر، گفت که از نظر تاریخی این کریمه بخشی از روسیه بوده و نیکیتا خروشچف، رهبر سابق شوروی آن را به اوکراین پیشکش کرد.

    سفیر چین در فرانسه افزود: «این کشورهایی که سابقا بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بودند، در حقوق بین‌الملل جایگاه واقعی ندارند، زیرا هیچ توافق بین‌المللی برای تحقق وضعیت حاکمیتی آنها وجود ندارد.»

    در واکنش به این اظهارات، فرانسه روز یکشنبه با اعلام «همبستگی کامل» خود با همه کشورهای متحدی که تحت تأثیر قرار گرفته‌اند، گفت که این کشورها استقلال خود را «پس از چندین دهه سرکوب» به دست آورده‌اند.

    یک سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه گفت: «به طور خاص در مورد اوکراین باید گفت که این کشور در سال ۱۹۹۱ در داخل مرزهایش که از جمله شامل کریمه است، توسط کل جامعه بین‌المللی از جمله توسط چین به رسمیت شناخته شد.»

    این سخنگو افزود که چین باید روشن کند که آیا اظهارات سفیرش منعکس‌کننده موضع این کشور است یا خیر.

    وزارت خارجه چین به درخواست رویترز برای اظهارنظر پاسخی نداده است. سه کشور حوزه بالتیک و اوکراین که همگی قبلا بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بودند، همانند فرانسه واکنش نشان دادند.

    میخائیلو پودولیاک، دستیار ارشد رئیس جمهوری اوکراین در توییتر نوشت: «شنیدن روایتی پوچ از “تاریخ کریمه”، آن هم از زبان نماینده کشوری که درباره تاریخ هزار ساله خود وسواس و دقت فراوانی به خرج می‌دهد، عجیب است. اگر می‌خواهید بازیگر اصلی سیاسی باشید، پروپاگاندای بیگانگان روسی را طوطی‌وار تکرار نکنید.»

    درخواست برای اخراج سفیر چین

    در همین حال گروهی متشکل از هشتاد هیئت از پارلمان اروپا با ارسال نامه‌ای به کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه خواستار آن شدند تا سفیر چین بابت اظهاراتش در مورد وضعیت کنونی جمهوری‌های سابق شوروی به عنوان عنصر نامطلوب معرفی شود.

    در این نامه که روزنامه لوموند یکشنبه منتشر کرد، این هیئت‌های اروپایی گفتند: سفیر لو شای، علنا گفت که جمهوری‌های سابق اتحاد شوروی در چارچوب قوانین بین‌المللی وضعیت موثری ندارند. ما از شما درخواست داریم تا سفیر چین را بابت این رفتار غیر قابل قبولش به عنوان عنصر نامطلوب معرفی کنید. اظهارات سفیر چین اهانت به تاریخ، فرهنگی و تمامیت ارضی این کشورهاست.

    منبع: ایسنا
    برچسب ها سفیر چین لو شای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *